Welke lens ???????
Welke lens ???????
Hallo,
Ik ben op zoek naar een vervanging van mijn Nikor 18-70 mm/3.5-4.5 lens (kit lens) op mijn body D70S.
Deze is namelijk kapot.
Wat is een goed alternatief ? Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die afkortingen.
Is onderstaande lens bruikbaar op D70S en kwalitatief vergelijkbaar met mijn oude lens of zijn er nog andere alternatieven die vergelijkbaar zijn ?
Tamron 17-50mm F 2,8 SP Di II
Ben bereid circa Euro 400 uit te geven. Wie kan mij van goed advies voorzien ?
met vriendelijke groet,
Leo
Ik ben op zoek naar een vervanging van mijn Nikor 18-70 mm/3.5-4.5 lens (kit lens) op mijn body D70S.
Deze is namelijk kapot.
Wat is een goed alternatief ? Ik zie door de bomen het bos niet meer met al die afkortingen.
Is onderstaande lens bruikbaar op D70S en kwalitatief vergelijkbaar met mijn oude lens of zijn er nog andere alternatieven die vergelijkbaar zijn ?
Tamron 17-50mm F 2,8 SP Di II
Ben bereid circa Euro 400 uit te geven. Wie kan mij van goed advies voorzien ?
met vriendelijke groet,
Leo
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Welke lens ???????
De al door jou genoemde Tamron is een prima upgrade. Je zal alleen zien dat je wat meer CA hebt, maar hij is beduidend scherper.
De 16-85 VR is zo'n beetje de opvolger van de 18-70, maar wel wat te duur denk ik. Of je brobeert een andere 18-70 op de kop te tikken!
De 16-85 VR is zo'n beetje de opvolger van de 18-70, maar wel wat te duur denk ik. Of je brobeert een andere 18-70 op de kop te tikken!

Heren,
Deze termen "Chromatische abberatie", CA enz. bedoel ik dus. Hier kan ik als beginneling helemaal niets mee. Sorry dat ik zo dom over kom. Ik wil dus gewoon een advies of dat onderstaande lens een verstandige keuze is als nieuwe lens voor de Nikon D70S en vergelijkbaar met de oude kit lens Nikor 18-70 3.5-4.5 of misschien beter ????.
Graag advies. Nogmaals sorry indien dit een beetje simpel overkomt.
Een dummie.
Leo
Deze termen "Chromatische abberatie", CA enz. bedoel ik dus. Hier kan ik als beginneling helemaal niets mee. Sorry dat ik zo dom over kom. Ik wil dus gewoon een advies of dat onderstaande lens een verstandige keuze is als nieuwe lens voor de Nikon D70S en vergelijkbaar met de oude kit lens Nikor 18-70 3.5-4.5 of misschien beter ????.
Graag advies. Nogmaals sorry indien dit een beetje simpel overkomt.
Een dummie.
Leo
Onderstaande lens is dus:
Tamron 28-75mm F2.8 XR DI Nikon/Fuji (prijs 339 euro)
Tamron 28-75mm F2.8 XR DI Nikon/Fuji (prijs 339 euro)
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Leo,
Je noemt nu twee verschillende lenzen, de Tamron 17-50/2.8 en de Tamron 28-75/2.8
Op de D70s zou ik eerder de 17-50 nemen dan de 28-75, want 28 mm is wel wat erg weinig groothoek op een dx camera als de D70s (dx heeft te maken met de grootte van de sensor)
Het ligt een beetje aan de onderwerpen die je vastlegt welke lens voor jou het meest geschikt is.
Als je er geen idee van hebt wat je het meest gebruikt dan is exposureplot http://www.wega2.vandel.nl/ een handige utility om even voor je uit te zoeken welke brandpunten je het meest gebruikt, dat geeft je in elk geval een idee wat je moet dekken met een vervangende lens.
De Nikkor 18-70, die je had, is overigens ook nog steeds nieuw verkrijgbaar.
Je noemt nu twee verschillende lenzen, de Tamron 17-50/2.8 en de Tamron 28-75/2.8
Op de D70s zou ik eerder de 17-50 nemen dan de 28-75, want 28 mm is wel wat erg weinig groothoek op een dx camera als de D70s (dx heeft te maken met de grootte van de sensor)
Het ligt een beetje aan de onderwerpen die je vastlegt welke lens voor jou het meest geschikt is.
Als je er geen idee van hebt wat je het meest gebruikt dan is exposureplot http://www.wega2.vandel.nl/ een handige utility om even voor je uit te zoeken welke brandpunten je het meest gebruikt, dat geeft je in elk geval een idee wat je moet dekken met een vervangende lens.
De Nikkor 18-70, die je had, is overigens ook nog steeds nieuw verkrijgbaar.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Sorry dat ik wat snel een term als CA in je berichtje zette; ik had even wat uitgebreider moeten antwoorden. We verwachten van niemand dat alles bekend is, dus jezelf dom vinden is grote onzin.
Goede opvolgers zijn de volgende objectieven:
Nikon 18-70 (nog steeds een prima objectief!)
Nikon 16-85 VR
Tamron 17-50 f/2.8 (met een hoop lettertjes erachter, neem type 2 want die heeft een ingebouwde scherpstelmotor).
Nikon 17-55 f/28 (duur!)
Ik zou voor de 16-85 VR of de Tamron gaan in jouw situatie.
Goede opvolgers zijn de volgende objectieven:
Nikon 18-70 (nog steeds een prima objectief!)
Nikon 16-85 VR
Tamron 17-50 f/2.8 (met een hoop lettertjes erachter, neem type 2 want die heeft een ingebouwde scherpstelmotor).
Nikon 17-55 f/28 (duur!)
Ik zou voor de 16-85 VR of de Tamron gaan in jouw situatie.