welke lichtsterke portretlens

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor remoss » do aug 13 2009 8:10 pm

Helemaal mee eens E.M. de Klerk. Diezelfde opname met een 20mm is zeker geen portret meer. Wat Leon aangeeft klopt natuurlijk wel voor wat betreft hetzelfde perspectief, als je maar dezelfde afstand houdt. En met een uitsnede van een opname met een 20mm objectief kun je dezelfde compositie uitsnijden als dat je de foto met een 90mm had gemaakt (vanaf dezelfde afstand genomen). Het verschil is dan niet het perspectief maar de resolutie.
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor ArjanL » do aug 13 2009 8:16 pm

Het leuke is dat als je een beeldvullend portret gemaakt met een groothoeklens van héél dichtbij bekijkt de perspectievische vertekening zo goed als verdwenen is...
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor emdeklerk » do aug 13 2009 8:44 pm

"Het leuke is dat als je een beeldvullend portret gemaakt met een groothoeklens van héél dichtbij bekijkt de perspectivische vertekening zo goed als verdwenen is..."

Je hebt gelijk. Maar is dat de manier om een portretfoto te bekijken?

Groet, E.M. de Klerk

(tekst veranderd na gezien te hebben dat ik met een half oog had gelezen...)
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Focus2 » do aug 13 2009 9:11 pm

Hans Braakhuis schreef:hier was vorige week ook al een vraag over

nog even en ik doe het niet meer:

viewtopic.php?f=35&t=19781&p=289363#p289363

heb ik ergens gelezen: hans braakhuis reageer aub, want ik kan absoluut niet zonder jouw advies(?)
maar zonder dollen ik begrijp niet waarom je die toevoeging zonodig moest plaatsen.

groet
focus2- bernard
Focus2

Forumlid
Berichten: 522


Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Jur » do aug 13 2009 9:30 pm

mikemix schreef:Volgens mij heeft een groothoek meer last van vertekening dan een tele?


Dit is een misvatting, die helaas (ook op dit forum) zeer hardnekkig in stand wordt gehouden. Perspectief is uitsluitend een functie van de opnameafstand tot een voorwerp en mag niet als vertekening worden betiteld. Perspectief kan als vertekening worden ervaren, omdat vanaf een bepaalde opnameafstand (bijvoorbeeld heel dicht op het onderwerp met een objectief met een grote beeldhoek) een ongebruikelijk perspectief wordt getoond. Dit is echter geen vertekening, maar een voor die opnameafstand natuurlijk perspectief. Met het brandpunt van een objectief bepaal je uitsluitend de uitsnede.

Samenvattend:
Het perspectief wordt bepaald door de opnameafstand: bijvoorbeeld 1.5 - 2 m voor een als natuurlijk ervaren perspectief voor een "kop en schouders portret". De gewenste uitsnede wordt gekozen door het kiezen van een geschikte beeldhoek. De brandpuntafstand daarvoor hangt af van het beeldformaat; in dit geval bijvoorbeeld:
- 58mm voor DX
- 85mm voor FX
- 150mm voor 6x4.5cm
- 300mm voor 4x5inch
Al deze brandpunten geven bij de genoemde beeldformaten een overeenkomstig perspectief en uitsnede op dezelfde opnameafstand.
Zie ook hier voor een illustratie van bovenstaande http://www.dpreview.com/learn/?/key=perspective
Jur
Gebruikersavatar
Jur

Forumlid
Berichten: 2675


Locatie: Haren Gn
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor mikemix » do aug 13 2009 9:35 pm

Nog maar even een reactie.
Léon, helemaal duidelijk en kan je volledig volgen.
Ook ik weet wat beeldafstand doet met de desbetreffende objectieven.
Echter, helderder dan Marten en de heer de Klerk kan ik het zeker niet uitzetten met wat ik bedoel.

Wat ik hoop is of de topic-starter het nog kan volgen.
Zou zeggen test wat objectieven uit, volg je gevoel en kritisch oog.
mikemix



Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor emdeklerk » do aug 13 2009 9:47 pm

Focus2: ik vermoed dat Hans Braakhuis een voorzichtige hint geeft eerst eens de zoekfunctie te gebruiken alvorens een vraag te stellen die dan voor de zoveelste keer voorbij komt.
Zo heb ik net gezocht naar de gecombineerde termen "portret objectief beelddiagonaal". Het topic van 5 feb. 07 wat je dan o.a. krijgt is allesomvattend, staat precies hetzelfde in als dit topic.
Er kan ook gezocht worden op termen als alleen "portretobjectief" of, zo men wil, "portretlens".
Met een beetje voorstellingsvermogen kun je op die manier een heel efficiënt gebruik van dit forum maken. Dan hoeft het ook niet uit zijn voegen te groeien met al die dubbele, driedubbele en tig-dubbele topics... (Okee, lichtelijk gechargeerd...)
E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor mikemix » do aug 13 2009 9:50 pm

Was dit ook copy-paste?

Jur, interessante post, ik ga me er eens in verdiepen. Dank.
mikemix



Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Marten » do aug 13 2009 10:15 pm

mikemix schreef:Echter, helderder kan ik het zeker niet uiteenzetten met wat ik bedoel.

Ja hoor, het kan altijd nog helderder:
Edit: groothoek-portret verwijderd.

groet,
Marten
Laatst gewijzigd door Marten op di sep 01 2009 12:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor mikemix » do aug 13 2009 10:17 pm

Jij zoekt ruzie met je schoonvader?

Mijn tuin moet nog worden gespit, ik wacht nog even met dit soort portretten.

Gave foto trouwens. Mens in omgeving, hé wie zei dat ook weer eerder?
Jij was gewoon vrijdag lekker aan het zeilen?
mikemix



Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Marten » do aug 13 2009 10:30 pm

De persoon in kwestie heeft een ENORM gevoel voor humor. Ik maak me totaal geen zorgen.
Op zo'n bootje op zee weet je van gekkigheid niet wat je doen moet. De 14-24 op een paar centimeter afstand van zijn oor. Dit was overigens vorig jaar.
Mens in zijn omgeving, dat is er een van mij van lang geleden!
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Léon Obers » do aug 13 2009 11:56 pm

emdeklerk schreef:Ik lach me weer kapot, bij het lezen van dit topic.....
.....En ik vind het croppen van een groothoekopname om dan de uitsnede van een portretobjectief te krijgen, zoals in het voorbeeld van Léon Obers erg leuk, het toont uiteraard aan dat vanaf dezelfde opnameafstand het perspectief niet verandert, maar nogmaals: de vraag was met welk portretobjectief je dit het beste doet.

Maar ook dat wordt in mijn uiteenzetting (en al eerder) keurig netjes beantwoord, helemaal onderaan de reactie:
"Maar voor de TS die gewoon de gebruikelijke herkenbare "geijkte" portretjes wil maken, zonder een hoop van de omgeving erop; kop - schouders - een stuk romp: viewtopic.php?p=289380#p289380 en de vervolgreacties in de draad."
(Het is wel zaak die link te volgen, dat sluit keurig netjes aan met de mathematische benadering wat nu wederom opnieuw wordt uitgedragen).

emdeklerk schreef:Om kort te gaan: doe mij maar de expertise en instelling van Mikemix.
E.M. de Klerk

Dat vind ik in dit geval dus iets te kort door de bocht als reactie op de opnamen van M. Oorthuis, want zoals ik aantoon klopt die expertise (in ieder geval zijn antwoorden als reactie) niet op datgene wat M. Oorthuis gefotografeerd heeft.
Zoiets wil ik wel zuiver houden tegenover M. Oorthuis met ook zijn oprechte benadering, maar met een andere invalshoek. Ondanks een aantal doorgewinterde lieden het misschien wel in hun hart en praktische ervaring begrijpen en dat ook willen uitdragen, maar in een minder uitgelezen theoretische achtergrond met hun antwoorden daarin verwarring scheppen. De minder ervaren amateur die dit leest snapt er dan niks meer van.

Er komen wel een hele boel leuke "andere" invalshoeken en benaderingen in de reacties om de hoek kijken. Prima.

Maar goed, ik heb een aantal glaasjes witte wijn op, bij de vismaaltijd. Dat maakt het wat luchtiger. Misschien is het een goed idee om eens al "rotten" bij elkaar te komen en de wijn ook daar te laten vloeien, en over van alles en nog wat te hebben, om uiteindelijk weer met dezelfde fotografische illusies huiswaarts te keren als dat je vertrok. :lol:
Maar gezellig is het dan wel geweest, heb je elkaars menselijke kanten gezien en wordt de geest verrijkt met toch een andere invalshoek of benadering als weer nieuwe antwoorden worden verwacht op vragen in een foto-forum. :mryellow:
Proost..... :mrgreen:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr aug 14 2009 10:28 am

Zoals zo vaak heeft EMdeKlerk het geheel hier geheel goed samengevat.

Zelf werk ik graag met een 20mm voor portretten, maar de 20mm is niet een uitstekend portret objectief.
Hier zijn enkele van mijn portretten te zien: http://s143.photobucket.com/albums/r152 ... =slideshow.

Citaat van Léon: "60 mm op DX komt overeen met 90mm op FX"
Ja, maar bij een portret zou ik toch gaan voor een 85 of 90 mm, ook op DX. Met een 60 moet je dichter op je slachtoffer kruipen om het gezicht geheel op de plaat te krijgen. Gevolg, de neus en kin worden overdreven groot weer gegeven. Met een 85 mm heb je daar geen last van.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor peturbo » vr aug 14 2009 10:31 am

Topic starter kan het nog redelijk volgen...... en heeft schijnbaar toch iets losgemaakt, was niet de bedoeling overigens. En even voor Hans Braakhuis, sorry... ik heb de zoekfunctie niet optimaal benut, en zal mijn leven zeker gaan beteren.

Ben nu bezig met de (2e hands) aankoop van de nikkor 85 / 1.4 lens welke te koop staat in gevraagd/aangeboden sectie.
Uit de voorgaande posten dus niet de ideale DX portretlens want deze zou circa 68mm moeten zijn. Maar ja keuzes moeten nu eenmaal gemaakt worden :wink:

gr. Peter.
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900
Gebruikersavatar
peturbo

Clublid
Berichten: 151


Locatie: Berghem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: welke lichtsterke portretlens

Berichtdoor mikemix » vr aug 14 2009 10:41 am

Heb de AF85/1.8 gehad en deze ingeruild voor de AF85/1.4.
In alles waar de 1.8 goed in is gaat de 1.4 verder.
Wat direct als eerste opvalt is de snelle AF.
Enige waar de 1.4 (meer) last van heeft is CA bij F:1.4 tot ca F:5.6
bij volle zon en met name tegenlicht.
Als je daar goed mee weet om te gaan is er geen vuiltje aan de lucht.
Immers, het objectief is lichtsterk (heldere zoeker!) en daardoor beter
geschikt bij gedempte licht situaties.
Nikon levert ook niet voor niets dit objectief standaard incl. zonnekap, gebruiken dus.
Laatst gewijzigd door mikemix op za aug 15 2009 11:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
mikemix




Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten