handmatig scherpstellen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
marijke-s

handmatig scherpstellen

Bericht door marijke-s » vr aug 14 2009 12:01 pm

Ik ben op dit moment lekker met mijn macro objectief in de weer. Ik probeer alles handmatig scherp te stellen met mijn sigma 105 mm, maar gek genoeg is er geen focus lampje te zien wanneer ik denk dat ik optimaal scherp heb gesteld. Volgens de gebruiksaanwijzing moet dit wel het geval zijn. Kan het aan het objectief liggen?

Afbeelding

mvr marijke-s

joepert
Forumlid
Forumlid

Re: handmatig scherpstellen

Bericht door joepert » vr aug 14 2009 12:08 pm

Dat is gek, want zelfs met oude AI-objectieven werkt dat lampje op mijn D60. Werkt het wel met andere objectieven?

Franklin
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Franklin » vr aug 14 2009 12:16 pm

Hoi Marijke,

Ik heb dan geen D300 maar volgens mij is het ook bij de D300 zo dat als je handmatig scherpstelt (schakelaar op camera en eventueel op het objectief op M) het scherppstellampje NIET gaat branden.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr aug 14 2009 12:19 pm

Dat zou inderdaad de verklaring kunnen zijn. Als je je camera instelt op M (en dan bedoel ik niet M op het instelwiel bovenop, maar M i.p.v. AF) dan zal het lampje wellicht niet meer werken. Als je (indien dit mogelijk is) je objectief instelt op M, werkt het lampje volgens mij nog wel.

marijke-s

Bericht door marijke-s » vr aug 14 2009 12:22 pm

Franklin schreef:Hoi Marijke,

Ik heb dan geen D300 maar volgens mij is het ook bij de D300 zo dat als je handmatig scherpstelt (schakelaar op camera en eventueel op het objectief op M) het scherppstellampje NIET gaat branden.
Maar in de gebruiksaanwijzing staat dat het wel moet (blz 72.) ook bij ander objectieven doet hij het niet.

gr marijke-s

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » vr aug 14 2009 12:50 pm

Het lampje moet wel branden als je scherp hebt gesteld.
Het is natuurlijk mogelijk dat je niet scherp gesteld hebt op het (geselecteerde) scherpstelpunt van de camera, dan denkt de camera dat een en ander nog niet scherp is, terwijl jij beter weet.
Ook is het natuurlijk mogelijk dat jij denkt dat hij maximaal sherp gesteld is, terwijl de camera beter weet. :twisted:
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Ruud O

Bericht door Ruud O » vr aug 14 2009 12:53 pm

Hoi Marijke

Het lampje moet links onderin gaan branden.
Links van het pictogram lichtmeting.

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Bericht door J.Hoes » vr aug 14 2009 4:54 pm

Mijn D300 in mode "manual" met een MF Olympus macrolens erop toont een groen lichtje in de zoeker als de camera denkt scherp te staan. Het kan zijn dat jouw scherpstelling afwijkt van die van de camera. Mijn ervaring is dat handmatig scherpstellen lastig is omdat het matglas te doorzichtig is, en de neiging bestaat om scherp te stellen op het focus/lichtmeet-vierkantje. Dit ligt fysiek hooogstwaarschijnlijk iets boven het matglas. Mogelijk dat een ander matglas (bv. KatzEye) verbetering brengt.

Groet Hans

marijke-s

Bericht door marijke-s » za aug 15 2009 8:35 am

Thks voor de reacties, maar ik snap niet goed wat er met het matglas wordt bedoeld en hoe je dat kan vervangen met eventueel KatzEye.
Als ik scherp probeer te stellen zie ik het lampje wel af en toe aan en uit gaan, maar op mee gestuurde foto zag ik ook niets terwijl ik denk dat deze toch aardig scherp is of hebben jullie een andere mening.?

gr marijke

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za aug 15 2009 9:44 am

marijke-s schreef:Thks voor de reacties, maar ik snap niet goed wat er met het matglas wordt bedoeld en hoe je dat kan vervangen met eventueel KatzEye.
http://www.katzeyeoptics.com/cat--Nikon ... nikon.html
Gebruiksaanwijzingen hoe te plaatsen: http://www.katzeyeoptics.com/page--Focu ... uides.html
Je kunt ze ook door Nikon Beverwijk laten plaatsen. Neem je het matglas mee naar hun en zij plaatsen het.

http://brightscreenstore.com/store/inde ... ucts_id=58
http://www.brightscreen.com/styles.html
http://www.virtualvillage.com/photograp ... =USPH10003
marijke-s schreef: Als ik scherp probeer te stellen zie ik het lampje wel af en toe aan en uit gaan, maar op mee gestuurde foto zag ik ook niets terwijl ik denk dat deze toch aardig scherp is of hebben jullie een andere mening.?
Als je het lampje wel aan en uit ziet gaan, werkt het in ieder geval. Draai de manuele scherpstelring van de lens voorzichtigjes linksom- rechtsom totdat je dat lampje continue ziet branden. Dan is je scherpstelling juist.
Te ver doorgedraaid buiten de scherpte is het lampje uit. Het brand alleen met de juiste scherpstelling.

Tenminste officieel, en meestal werkt het als zodanig. Maar het kan afwijken.
Heb je onder normale omstandigheden met een bepaald model AF-lens bijv. problemen met front- of backfocus, zal het manueel instellen met zo'n lampje dezelfde afwijking geven, omdat dat lampje aan hetzelfde systeem is gekoppeld om de afstand te meten dan waar de automatische scherpstelling mee werkt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”