Vraagje over de kleur van de foto's...???

Discussies over fotobewerking en archivering
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Vraagje over de kleur van de foto's...???

Bericht door a90 » ma aug 10 2009 10:26 pm

Dit is het verschil.

Origineel boven, sRGB onder

AfbeeldingAfbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » ma aug 10 2009 10:28 pm

Geel Roze Bruin :shock:

Groen Rood Blauw :oohh:
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » ma aug 10 2009 10:30 pm

a90 schreef:Dit is het verschil.

Origineel boven, sRGB onder

AfbeeldingAfbeelding

Alleen het rood is iets fraaier en de doortekening is iets beter. Maar het gras is net zo groen als voorheen, volgens mijn krakkemikkige laptpop-scherm
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

MdV fotografie

Bericht door MdV fotografie » do aug 13 2009 10:14 pm

Heb heb van meerdere fotografen gehoord dat de witbalans bij enkele D300 modellen iets willen afwijken.. Je kan naar een goede fotozaak gaan om hem te laten controleren (meen aan de hand van een grijsmeeting?).. Wat je ook kan doen is zelfs eens aan de slag met je witmeeting, want dat kan een wereld van vershcil maken!!!

Persoonlijk vind ik juist dat mijn D300 juist gigantisch felle kleuren geeft, zoals ik eigleijk gewend ben van nikon :oops:

mikemix

Bericht door mikemix » do aug 13 2009 10:29 pm

Foto is onderbelicht en adobe rgb.

Origineel:
Afbeelding
Mijn bewerking:
Afbeelding

Vind het origineel wel van een hele dubieuze kwaliteit voor wat betreft de nabewerking ervan.
D300 kan veel beter.
Laatst gewijzigd door mikemix op do aug 13 2009 10:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

MdV fotografie

Bericht door MdV fotografie » do aug 13 2009 10:33 pm

kleuren zijn idd een stuk beter!! Alleen het profiel van de banden is wel heel apart geworden..

mikemix

Bericht door mikemix » do aug 13 2009 10:37 pm

MdV fotografie schreef:kleuren zijn idd een stuk beter!! Alleen het profiel van de banden is wel heel apart geworden..
Zie mijn commentaar onder de platen, met het converteren naar jpg of/en verkleinen gaat behoorlijk wat mis in de nabewerking.
D300 kan veel beter. Beeldkwaliteit begint bij het maken van de foto en de nabewerking.
Ergens gaat iets drastisch fout.
Doordat de foto ook nog eens flink is onderbelicht "prik" je zo door het beeld heen met (opnieuw) corrigeren.

Witkee

Bericht door Witkee » do aug 13 2009 11:07 pm

VincentTobe schreef:Ik heb sinds een paar maanden een Nikon D300. Nu ben ik er zeer over te spreken! Alleen lukt het me niet goed om de "echte" kleur naar voren te brengen. De kleuren worden een stuk minder krachtig als in werkelijkheid. Het gras op een foto is eerder geler dan groen. Nu heb ik zat gelezen over polorisatiefilters etc maar het moet toch ook zonder kunnen??? Nu ben ik ook bezig geweest met de beeldinstellingen en de witbalans maar het wil nog niet lukken... Helaas!

Het gras op onderstaande foto is in het echt veel groener alleen lukt het me niet om het vast te leggen... Van het weekend naar de Nordschleife geweest en al mijn foto's vielen dus tegen. Wat betreft de kleur dan.
Afbeelding

Ik hoop dat jullie nog tips hebben???

Alvast bedankt!

Gr.

Vincent Tobé
Hoi Vincent, waarschijnlijk heb je het al geprobeerd,maar misschien toch niet, als de de witbalans wilt finetunen ,kun je de kleur iets warmer maken door het knopje WB ingedrukt te houden en dan te draaien aan de voorste instelknop, . A is warmer, B is voor iets koeler.

VincentTobe

Bericht door VincentTobe » za aug 15 2009 4:37 pm

mikemix schreef:Foto is onderbelicht en adobe rgb.

Origineel:
Afbeelding
Mijn bewerking:
Afbeelding

Vind het origineel wel van een hele dubieuze kwaliteit voor wat betreft de nabewerking ervan.
D300 kan veel beter.

Wat een verschil zeg... :shock:

Ben zeer benieuwd hoe je dat gedaan hebt???

VincentTobe

Bericht door VincentTobe » za aug 15 2009 4:38 pm

Witkee schreef:
VincentTobe schreef:Ik heb sinds een paar maanden een Nikon D300. Nu ben ik er zeer over te spreken! Alleen lukt het me niet goed om de "echte" kleur naar voren te brengen. De kleuren worden een stuk minder krachtig als in werkelijkheid. Het gras op een foto is eerder geler dan groen. Nu heb ik zat gelezen over polorisatiefilters etc maar het moet toch ook zonder kunnen??? Nu ben ik ook bezig geweest met de beeldinstellingen en de witbalans maar het wil nog niet lukken... Helaas!

Het gras op onderstaande foto is in het echt veel groener alleen lukt het me niet om het vast te leggen... Van het weekend naar de Nordschleife geweest en al mijn foto's vielen dus tegen. Wat betreft de kleur dan.
Afbeelding

Ik hoop dat jullie nog tips hebben???

Alvast bedankt!

Gr.

Vincent Tobé
Hoi Vincent, waarschijnlijk heb je het al geprobeerd,maar misschien toch niet, als de de witbalans wilt finetunen ,kun je de kleur iets warmer maken door het knopje WB ingedrukt te houden en dan te draaien aan de voorste instelknop, . A is warmer, B is voor iets koeler.

Hier heb ik idd mee lopen rommelen... Helaas nog zonder succes! :(

VincentTobe

Bericht door VincentTobe » za aug 15 2009 4:40 pm

Wel super al die tips!! Bedankt voor jullie reacties igg! Er valt igg nog zat te leren :oops:

Volgende week zondag ben ik weer bij de Nordschleife en zal dan hopelijk met betere foto's thuis komen...

Gr.

Vincent

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”