D60 of D3000???

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
evdbosch

D60 of D3000???

Bericht door evdbosch » za aug 15 2009 6:53 pm

Hallo allemaal, ik ben aan het kijken naar een digitale SLR ter vervanging van mijn huidige analoge SLR, ik ga over 2 weken op vakantie dus moet snel beslissen, nu ben ik op zoek naar een leuk betaalbare camera waarbij ik mijn lenzen van mijn huidige camera kan gebruiken, dit kan bij zowel de D60 als de D3000. Wat raden jullie aan? Ik zag dat de D60 uit 2008 is en de D3000 een model uit 2009 maar dat er verder vrij weinig verschillen tussen zitten (D3000 heeft iets groter beeldscherm), zijn er hier gebruikers die ook tussen beide cameras twijfelden? En welke basis hebben jullie uiteindelijk een beslissing gemaakt? Ik ben erg benieuwd, waardeer elk advies!!

groetjes Eveline

GdP

Re: D60 of D3000???

Bericht door GdP » za aug 15 2009 7:02 pm

Welkom op het forum.

Waarom geen D90?

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » za aug 15 2009 7:04 pm

De D3000 is er nog niet, daarbij is die, zeker in het begin, een stuk duurder.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » za aug 15 2009 7:10 pm

Beste Eveline,
Als je haast hebt moet je een D60 uit het vak halen.
Vergeet niet het handboek te lezen voor je op reis gaat.

Groeten, GIjs

PS weet je zeker dat jouw lenzen goed werken op een D60?
Deze kamera vergt lenzen van het type AF-S met ingebouwde motor voor de auto-focus.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

evdbosch

Bericht door evdbosch » za aug 15 2009 7:33 pm

hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties! Gijs, ik heb gecheckt en mijn G-objectieven moeten werken op D60 en D3000 op autofocus na, maar daar werk ik toch niet altijd mee, zeker niet met mijn 300-objectief.

Cees, er zit nauwelijkss verschil tussen de D3000 en de D60 in prijs, een D60+18-55VR betaal je als je goed op internet zoekt eur 469 voor, D3000+18-55VR eur 485, dus daar zit het hem niet zo in. D90 daaarentegen ga je alleen een voor een body naaar 800+ eur, vind ik nogal groot verschil!

Gijs, wat bedoel je met uit het vak? Is hij in de winkel goedkoper dan? Zo ja, waar?

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: uit het vak

Bericht door gijs sandberg » za aug 15 2009 8:22 pm

Eveline,
Jouw bericht kwam op me over als zeer gehaast.
De term uit het vak rukken is mijn bewoording voor haastig boodschappen doen, velen denken wat langer na over de aanschaf van een fotokamera.
Over waar: ik zou zeggen: ga naar een vertrouwde fotowinkel, maar ik ben wat ouderwets.
Er zijn diverse grote winkels in Nederland waar je fysiek, per telefoon of website kan winkelen, het is maar net wat je zelf wilt.
Als bestuurlid wil ik op deze plaats geen namen en rugnummers noemen.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Zero3211

Bericht door Zero3211 » za aug 15 2009 11:01 pm

De D90 is voor ongeveer 710 euro al te koop ;)

Als je de D60 vergelijkt met de D3000. Ik zou nu profiteren van de goedkoper geworden D60 en het geld dat je bespaart extra investeren in de lens.

evdbosch

Bericht door evdbosch » za aug 15 2009 11:32 pm

Gijs, ik ben zeker niet overhaast, heb er lang over nagedacht en goed naar gekeken en meerdere artikelen gelezen voordat ik deze beslissing genomen heb, juist daarom vraag ik hier advies, omdat de verschillen tussen deze 2 cameras zo minuscuul klein zijn dat ik me juist af vraag wat nu de feitelijke verschillen zijn :)

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » zo aug 16 2009 12:52 am

Evelien,
Je moet de D3000 zien als het opvolger instapmodel van Nikon.
De verschillen zijn beperkt, als je de specificaties etc. goed bekijkt.
Er is nog geen handboek of winkel-exemplaar van de D3000 dus het is nog niet mogelijk de karma's in detail te vergelijken.
Een belangrijk verschil dat me uit de eerste brochures bleek is dat de D3000 meer AF punten heeft. De D60 is met drie AF punten wat beperkt.

Groeten, GIjs

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo aug 16 2009 8:17 am

evdbosch schreef:G-objectieven moeten werken op D60 en D3000 op autofocus na, maar daar werk ik toch niet altijd mee, zeker niet met mijn 300-objectief.
Lees eens wat er staat. Geen Auto Focus met G objectieven. Alleen met AF-S objectieven heb je Auto Focus op een D40, D60, D3000, D5000.
Op een D90 werken alle AF objectieven. Daarom is de D90 ook wat duurder.
De D60 is nu in de uitverkoop en de opvolger is de iets duurdere D5000, want die heeft meerdere extra's. Als de D3000 een poosje leverbaar is betaal je minder dan nu voor een D60.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » zo aug 16 2009 8:59 am

Eveline,

Ik weet niet welke analoge SLR je nu hebt, maar ik weet bijna zeker dat je daar geen AF-S lenzen bij hebt. (AF-S betekent scherpstelmotor in de lens, G betekent dat er geen diafragmaring op zit)
Zonder AF-S lenzen heb je op de D60/D3000/D5000 geen autofocus. Het goedkoopste actuele model dat met gewone AF lenzen kan scherpstellen is de D90. Afhankelijk van je huidige lenzenarsenaal moet je zelf maar inschatten wat voordeliger is, een kale D90 of bijvoorbeeld een D60 met wat glas erbij.
Maar als ik bij kamera-express een D60 met AF-S 18-55 en AF-S 55-200 voor €559 zie staan, dan is dat goedkoper dan een D90. Vooral als je je realiseert dat je met je huidige standaardobjectief (waarschijnlijk een 28-80) op een D90 (net als op andere dx-camera's) weinig groothoek overhoudt, omdat de sensor kleiner is dan je huidige filmnegatief. (Dus eigenlijk moet er toch nog een 18-55 bij.)
Ik weet niet hoe je op het ogenblik fotografeert, maar hoe meer dingen je graag op hand overneemt hoe meer gebruiksgemak een D90 of een D300 oplevert ten opzichte van D60/D3000/D5000. De D90 heeft nog wel alle automatische programma's die de kleinere camera's ook hebben.

Roelof
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

evdbosch

Bericht door evdbosch » zo aug 16 2009 9:23 am

Roelof, je schrijft precies wat ik bedoel! Als ik kijk naar de prijzen van een D90, dan zit ik 300 eur duurder, daar koop ik liever wat nieuwe lenzen voor, aangezien ik mijne toch al wat jaartjes heb. Op zowel de D60 als de D3000 kan ik nog steeds mijn telelens gebruiken, alleen dan wel met manuele instelling, wat ik helemaal niet zo erg vind, heb in verleden leuke fotocursus gedaan, waar we niet eens mochten werken met autofocus.

En inderdaad mijn groothoek (heb nu 70-300 en 28-80) gaat ook nog metfactor 1,5 verloren. Daarnaast kan ik nog een aantal; redenen aanvoeren waarom ik de D90 niet zou willen hebben (zoals dat hij een beeldsensor CMOS heeeft ipv CCD en hij ruim 140 gram zwaarder is).

Hoe fotografeer ik...goede vraag, werk voornamelijk met zelf instellen van sluitertijd en diafragma en daarnaast bij +en en -en. Veel meer kan mijn huidige camera ook niet (en dan als ik lui ben, lekker met autofocus-stand).

Vandaar dat ik bij D60 en D3000 wil blijven wat betreft vergelijking. Wat ik me wel afvraag is of dat VR op lenzen nu echt uitmaakt, hebben jullie daar ervaring mee? Ik moet zeggen dat ik met mijn huidige lenzen eigenlijk nooit last van onscherpe fotos heb gehad (met juiste techniek van vasthouden, ademhaling etc), heb je dit bij een digitale SLR wel nodig?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo aug 16 2009 11:55 am

Daarnaast kan ik nog een aantal; redenen aanvoeren waarom ik de D90 niet zou willen hebben (zoals dat hij een beeldsensor CMOS heeeft ipv CCD en hij ruim 140 gram zwaarder is).
Een CMOS sensor presteert in een Nikon camera beter dan een CCD sensor in een Nikon camera. Aanzienlijk minder ruis.

Meer gewicht heeft het nadeel dat de camera zwaarder wordt, maar het gemak is dat de camera stabieler wordt en makkelijker in de hand te houden is.
Een D90 is voor mijn handen eigenlijk nog te klein. Maar dat zal wel aan mij liggen.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » zo aug 16 2009 12:28 pm

Groot dilemma voor Eveline. Overstap naar digitaal is, dankzij de nét-niet compitabiliteit, toch nog een probleem. Met alleen de instapbody ben je er dus niet. Je mist AF en wijdhoekbereik. Handmatig zoomen is natuurlijk geen ramp (zeker niet op de D60 die (i.t.t. de D90!) nog een afstandsmeter heeft, maar AF is toch wel verdraaid handig. Dan zou ik inderdaad in ieder geval de aanschaf van een D40/D60/D3000 kit met 18-55mm overwegen. Als fotografie reeds bewezen echt "je ding" is, zou ik de D90 kopen, ben je voorlopig echtonder de pannen.
Dat gedoe over die sensor vind ik echt geklets; misschien teveel naar een bepaalde uitkomst toeredeneren? D90 krijgt volgens mij juist niets dan lof over de prestaties van de sensor. Als D60 bezitter kan ik in ieder geval zeggen dat de prestaties van de D90 van mijn schoonpa tamelijk indrukwekkend zijn.

evdbosch

Bericht door evdbosch » zo aug 16 2009 12:33 pm

Hai Joepert, dank je wel voor het meedenken! Ben erg benieuwd wat jouw ervaringen zijn als D60-bezitter met deze camera, bevalt hij goed? Wat mis jij op deze camera (tov van D90 bijvoorbeeld)?

Ik vind fotografie leuk, maar heb duidelijk grotere hobbies (duiken en sport), dus wil er niet al te veel geld aan uitgeven, vind dat 700 eur +, wat eigenlijk snel 800 eur wordt vanwege groothoeklens-tekort wel erg veel. Dus dacht ik inderdaad aan aanschaf van D60/D3000.

Hans, ik ben geen expert, heb wel in meerdere tests juist gelezen dat een CCD beter is dan een CMOS, maar ik heb er te weinig verstand van om er echt over te kunnen oordelen. Een zwaardere camera vind ik absoluut een nadeel, zeker als je geeen grote handen hebt. Ik denk dat over het algemeen lichtere cameras prettiger ervaren worden door veel vrouwen.

Hebben jullie nog een mening over wel / geen VR-lens???

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”