geheugenbanken D300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
marijke-s

geheugenbanken D300

Bericht door marijke-s » zo aug 16 2009 10:24 am

Ik heb geprobeerd om de kleureninstellingen te downloaden van de D2X mode instellingen en dat is ook gelukt. Ik heb ze ook ingeladen en opgeslagen in mijn camera en ze zijn ook gewoon te zien en te bewerken, maar gek genoeg staan alle instellingen standaard op 0. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik ze nu zelf ga instellen? Hetzelfde geld voor de standaard, neutraal levendig enz enz. Allen staan op 0. :(
Waar moeten ze opstaan?

Ik heb in mijn geheugen banken de 4 standaards plus D2xmode 1,2,3 plus Portrait.
Wie kan me vertellen wat ik fout doe, ik kom er niet meer uit. :oops:

bvd Marijke-s

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: geheugenbanken D300

Bericht door Jur » zo aug 16 2009 10:38 am

Marijke,
De 0 standen zijn de standaardinstellingen op de betreffende beeldinstellingen. De beeldinstellingen zelf zijn onderling heel verschillend! In het beeldinstellingsraster krijg je een overzicht van de onderlinge verschillen m.b.t. contrast, verzadiging enz.

Afbeelding

Afbeelding

Een beeldinstelling kun je nog verder naar eigen smaak tunen door + of - correcties in te voeren op contrast, verzadiging, enz. Overigens zal in de standaardinstelling wel een default instelling voor de verscherping te zien zijn (bijvoorbeeld 2 bij beeldinstelling Neutraal).

P.S.
De titel van je draadje is een beetje misleidend. Jouw vraag gaat niet over geheugenbanken, maar over beeldinstellingen.
Jur

marijke-s

Re: geheugenbanken/kleurinstellingen D300

Bericht door marijke-s » ma aug 17 2009 8:12 am

Bedankt Jur, je hebt helemaal gelijk.Ik zal de vraag opnieuw stellen aangezien ik hier verder ook geen reacties op krijg .
Ik zie nu wat je bedoeld met het rastertje, en heb alles weer op de standaard instellingen terug gezet. Toch blijft het gek want wat ik ook doe, zie ik het gek genoeg niet terug op de foto's.

Heb jij b.v de instellingen nog iets veranderd?

mvg marijke-s

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma aug 17 2009 9:32 am

Marijke,

De meeste instellingen staan bij mij gewoon op "0", alleen het contrast van Standaard staat doorgaans op "-1" (trouwens ook bij mijn D700). Als je Neutraal gebruikt voor portretten, geeft Tint -1 een heel licht warmere huidkleur.
Als je geen belichtingscompensatie gebruikt (in Matrixmeting) heeft de D300 ogenschijnlijk de neiging om wat over te belichten, hoewel het histogram dat eigenlijk niet zo aangeeft. Feit is dat de middentonen doorgaans wat lichter worden weergegeven dan ik voorheen gewend was van de D2x. Je kunt dit eventueel corrigeren door Helderheid op "-1" te zetten. tegenwoordig pas ik echter vaak een kleine belichtingscorrectie toe (-0.3).
Verder heb ik de Verscherping op 4 of 5 staan, om de scherpte op de monitor goed te kunnen beoordelen. Ik werk echter uitsluitend in RAW en bewerk de foto's in NX2. Het eerste wat ik dan doe is de Verscherping weer op "0" te zetten. Als laatste bewerking in NX2 pas ik meestal een combinatie van Hoogdoorlaatfilter en USM toe.
Let op dat alle Beeldinstellingen, en varianten daarvan, alleen maar nuttig zijn als je in RAW fotografeert en in NX/NX2 (of tenminste ViewNX) werkt. Bij gebruik van andere RAW converters doen die beeldinstellingen helemaal niets! Uiteraard werken de beeldinstellingen wel als je JPEG's maakt.

Veel plezier met je D300!
Jur

marijke-s

Bericht door marijke-s » ma aug 17 2009 9:47 am

Hartstikke bedank Jur!! :D
Het is me nu allemaal veel duidelijker. Ik fotografeer ook uitsluitend in Raw maar doe de nabewerking eigenlijk alleen met PS4 maar zit nu ook regelmatig met NX te spelen. Ook een prachtig programma moet ik toegeven.
Ik heb mijn camera nu een half jaartje en wil gewoon het optimale er uithalen vandaar dat gedoe met de beeldinstellingen. Ik weet niet of ik ze veel zal gaan gebruiken omdat ik al zo gewend ben met PS4 maar je weet maar nooit. Verder denk ik dat een goed gekalibreerd scherm erg belangrijk is bij het gebruik er van. Ik werk zelf met een gekalibreerde imac 24 inch,(interne software) maar op mijn pc kalibreer ik mijn scherm hem met een externe spider.
Zit toch weer veel verschil in. Ik zet alles op het web met een SRGB profiel en voor het afdrukken uiteraard met RGB.
Kortom wat ik op mijn lcd schermpje op de camera zie komt niet helemaal overeen met het geen wat ik op mijn Pc zie.
Vandaar dat ik nieuwsgierig ben naar de beeldinstellingen van andere D300 gebruikers.
Nogmaals hartikke bedankt !!! :wink:

gr marijke-s

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » ma aug 17 2009 10:01 am

Graag gedaan Marijke. :)
Jur

Plaats reactie