Nikon D70 begint afentoe rare foto's te maken..

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Linds155

Nikon D70 begint afentoe rare foto's te maken..

Bericht door Linds155 » ma aug 17 2009 12:36 pm

Hallo allemaal!
ik heb een Nikon D70 waar ik veel mee op pad gaat.
Nu heeft deze camera ook al echt mega veel foto's geschoten,maar werkt(e) altijd prima!
afgelopen donderdag was ik op zandvoort, druk met fotootjes schieten van onze race auto's die op de baan reden.
Thuis ging ik met de fotootjes aan de slag en zag dat er een aantal van deze tussen zaten..
Maar het gekke is , er is geen sprake van tegenlicht ( daar lette ik juist op )
Sommige foto's zijn wel weer gewoon goed, maar ook een aantal niet.
ook zitten er n paar vuiltjes op de lens :|
Hier een voorbeeldje :

Afbeelding
en deze foto is dan wel weer goed
Afbeelding

Wat kan het zijn?
Ik vind het best jammer, aangezien ik 29 en 30 Augustus een fotograaf ben voor een race klasse en een sportklasse.
aangezien mijn foto's met naam in een autoblad komt, en op hun internetsite, hoop ik niet dat ik veel van dat soort foto's krijg, want ik kan daar niks mee :oohh:

Tevens zit ik ook te denken aan een leuke opvolger voor de D70.
Naast mijn D70 heb ik ook een D1X liggen voor erbij, maar zit ook de denken aan een D90.
Is een D90 goed voor Circuit foto's ?
Allhoewel dat nog wel eventjes duurt, omdat ik nog flink moet sparen dan :mryellow:

alvast bedankt! groetjes Lindsay

duck304

Re: Nikon D70 begint afentoe rare foto's te maken..

Bericht door duck304 » ma aug 17 2009 1:16 pm

Lindsay,

De 1ste foto zie ik dat deze is geschoten met 1/125 op F32 (P-stand zie ik ook). Dat is een groot diaframa en dat zou dus je onderbelichte foto kunnen veroorzaken. Tevens heb je de foto -1.6 "onderbelicht".

Ik zou zeggen dat het daaraan ligt. Ik kan het helaas niet vergelijken met de andere foto omdat daar de exif-waardes niet bij zitten... als je die kan posten kunnen we even vergelijken. Op dit moment lijkt het mij een instellingsprobleempje.

Groetjes
Dave

Linds155

Bericht door Linds155 » ma aug 17 2009 2:05 pm

P stand?
als het goed is had ik m op Sport stand staan :O
aangezien ik alleen aan het begin van de dag mn camera heb ingesteld, en daar de hele dag mn fotos mee heb gemaakt.
Ik heb alleen de sluitertijd afentoe veranderd.
hier de gegevens van de goede foto :

F-stop : 1/18
Belichtingstijd 1/125
belichtingsafwijking -0.3-stap
brandpunt afstand 70mm

Hoe bedoel je "onderbelicht?" :oops:

bedankt voor je berichtje!!

Groetjes,
lindsay!

duck304

Bericht door duck304 » ma aug 17 2009 2:24 pm

Linds155 schreef: Hoe bedoel je "onderbelicht?" :oops:
belichtingsafwijking -0.3-stap

Daarmee bedoel ik inderdaad de belichtingsafwijking.
P-stand is sluitertijd prioriteit. Bij de sport stand is dat volgens mij ook dus daar is niets mis mee opzich. Ik zie echter een heel groot verschil tussen beide foto's in het diafragma. De juiste is F18, en de donkere foto is F32. Dat is 2 keer zo groot en dan klopt wel zo'n beetje dat hij donker is.

Tip:
Als je foto maakt, kijk goed naar de belichtingsmeter van je camera. Als die in de - zit, is de foto onderbelicht... hoe verder in de -, des te donkerder. Als de meter in de + zit, wordt hij overbelicht. Hoe meer in de + (plus), hoe lichter.

Nogmaals, ik vermoedt dat het probleem je diafragma is geweest...

Groetjes
Dave

Weef

Bericht door Weef » ma aug 17 2009 2:25 pm

Bracketing?

Als je niet weet wat onderbelichting is en je gebruikt de automaat, schiet je met een D90 ook niets op, natuurlijk...

duck304

Bericht door duck304 » ma aug 17 2009 2:32 pm

Weef schreef:Bracketing.....
Dat zou betekenen dat lindsay meerdere knopjes mogelijk tegelijk zou moeten indrukken want volgens mij gaat dat niet zo gemakkelijk, maar goed het is wel een mogelijkheid inderdaad.

Linds155

Bericht door Linds155 » ma aug 17 2009 2:35 pm

hartstikke bedankt dave voor je uitleg! hier kan ik wat mee :D

Weef

Bericht door Weef » ma aug 17 2009 2:37 pm

duck304 schreef:
Weef schreef:Bracketing.....
Dat zou betekenen dat lindsay meerdere knopjes mogelijk tegelijk zou moeten indrukken want volgens mij gaat dat niet zo gemakkelijk, maar goed het is wel een mogelijkheid inderdaad.
Het zal je verbazen hoe vaak het voorkomt.... :mryellow:

duck304

Bericht door duck304 » ma aug 17 2009 2:49 pm

Linds155 schreef:hartstikke bedankt dave voor je uitleg! hier kan ik wat mee :D
Graag gedaan.. overigens wat WEEF zegt is niet zo heel gek als ik me het ga indenken. Het hoeft inderdaad niet bij jouw het geval te zijn, maar het kan wel.
In het geval wat WEEF zegt/denkt, heb je een combinatie van instellingen gedaan, waardoor er mogelijk 2 foto's worden afgedrukt die niet goed zijn. 1ste foto is donker. De andere foto die je maakt is dan heeel licht.
Zou je even moeten lezen in de handleiding van je camera. het is een leuke techniek, vooral bij HDR fotografie.

Overigens nog een tipje, niet wetende of je dat al doet... maar ik raad je aan om te fotograferen in RAW. Je hebt dan achteraf geen problemen om je belichting op de computer aan te passen zonder verlies van de kwaliteit van je foto.

Veel plezier verder nog!

Groetjes
Dave

PDvD

Bericht door PDvD » ma aug 17 2009 3:48 pm

Ook ik zou zeggen bracketing.... is mij nl ooit ook overkomen.

Weef

Bericht door Weef » ma aug 17 2009 4:45 pm

Linds155 schreef: Sommige foto's zijn wel weer gewoon goed, maar ook een aantal niet.
Lijkt me dus duidelijk. Bracketing.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma aug 17 2009 6:23 pm

Weef schreef: Lijkt me dus duidelijk. Bracketing.
Uit de EXIF-info (1e opname) is wel te halen dat er een bracketing is ingesteld met belichtingstappen van -2/3 stop,
maar zover ik het kan zien, bij deze opname niet gebruikt.

Eerste opname:
1/125 sec. - F 32 - Belichtingsprogramma: Sluitertijd prioriteit (In Nikon View Sluitertijdvoorkeuze ---> dus S).
Belichtingscorrectie -1 twee/derde stop (In Nikon View -1,7 EV)
De flits staat ook nog op een +1/3 compensatie maar is hier verder niet gebruikt.

Het lijkt me goed de 2-knoppen reset van de camera te gebruiken om alle instellingen eens te gaan resetten, en dan nog eens gewoon alle settings stuk voor stuk na te lopen wat er dan nog aan vreemd gedoe achterblijft.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » ma aug 17 2009 6:33 pm

In dit soort situatie zou ik het volgende doen:

Camera op A, diafragma voorkeuze. Waarde tussen F5.6 en F11. De camera kiest een Sluitertijd eventueel pas je de ISO iets aan maar dat lijkt me hier niet nodig.
Belichtingscompensatie op en -0.3 EV (doe ik altijd)
Licht meten op de auto en de omgeving.

Weet wel wat je doet als je dergelijke opdrachten hebt.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”