Onderbelichtinginstelling vs ISO instelling

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Arno P

Onderbelichtinginstelling vs ISO instelling

Bericht door Arno P » di aug 18 2009 11:45 am

Ik had op vakantie een mooie zonsondergang vastgelegd en hiervoor fing iso naar beneden, diafragma klein en -5 op onderbelichting. De laatste was ik vergeten terug te zetten naar 0 en de dag erna was het vogels fotograferen...en ik kreeg maar niet voldoende licht...dus iso wat omhoog...

Ik weet niet of iemand hier kennis van heeft, maar hoe is electronisch de verhouding tussen de over/onder-belichtingsinstelling en de iso-waarde instelling. In de digtital camera wordt het signaal van de sensor electronisch versterkt en kan er een eventuele offset aan toegevoegd worden (of de linariteit van de gevoeligheidscurve wordt nog aangepast).

Weet iemand hier meer van? Komt bijvoorbeeld een onderbelichtingsinstelling gecombineerd met een hogere iso instelling op hetzelfde effect uit aangezien het hier om dezelfde electronische interne parameter gaat?

(Wat een vraag...weet ik :D ...moraal van het verhaal RTFM en onder/overblichtingsinstellingen beter een keer te vaak checken dan te weinig :wink: )

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Onderbelichtinginstelling vs ISO instelling

Bericht door gijs sandberg » di aug 18 2009 12:17 pm

Arno,
Inderdaad, RTFM en weet wat je doet.
Als je in RAW/NEF geschoten hebt is er wellicht nog iets te redden.
Vraagje: kijk je nooit eens op de LCD monitor (naar de gemaakte foto of het histogram)?

Over instellingen: ga er voor het gemak maar vanuit dat de +/- correctie hetzelfde is als een correctie van de ISO waarde (bij film)

Op digitaal veroorazaakt de +/- correctie een over of onderbelichting, met de ISO instelling verstel je de versterkingsfactor voor de sensor.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di aug 18 2009 12:18 pm

Een correctiewaarde op -5 EV blijft gewoon een onderbelichting ongeacht de ISO-instelling.
Hoe en wat voor signaal wel of niet versterkt wordt is eigenlijk minder belangrijk om te achterhalen.
Het werkt gewoon niet alleen de ISO omhoog te doen en de correctiewaarde op -5 te laten staan.
(Dat is elektronisch gezien feitelijk zelfs dubbelop negatief, dus nog sterkere onderbelichting, waarbij het overgebleven signaal dan nog meer versterkt zou moeten worden om er beeld uit te krijgen).

@Gijs
"Over instellingen: ga er voor het gemak maar vanuit dat de +/- correctie hetzelfde is als een correctie van de ISO waarde (bij film)." Dat laatste wat je tussen haakjes hebt gezet, zou ik expliciet met vet font en een uitroepteken neerzetten en zonder haakjes ---> "bij film !!!". Bij digitaal is het namelijk niet zo.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Arno P

Bericht door Arno P » di aug 18 2009 12:44 pm

(Redelijk) duidelijk...gewoon juiste instellingen gebruiken de volgende keer :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”