Nieuwe Canon compact met minder pixels op sensor.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Nieuwe Canon compact met minder pixels op sensor.
De hype dat fabrikanten telkens maar meer en meer megapixels op een chipje stoppen lijkt bij compacts een halt toegeroepen te zijn met de nieuwe Canon PowerShot G11. Kennelijk kiest men toch liever voor kwaliteit dan kwantiteit.
Een aardige ontwikkeling.
Had de PowerShot G10 nog 14,7 MP, de nieuwe G11 doet het met "slechts" 10 MP
http://www.dpreview.com/news/0908/09081908canong11.asp
Een aardige ontwikkeling.
Had de PowerShot G10 nog 14,7 MP, de nieuwe G11 doet het met "slechts" 10 MP
http://www.dpreview.com/news/0908/09081908canong11.asp
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo aug 19 2009 6:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Re: Nieuwe Canon compact met minder pixels op sensor.
Ziet er hoopvoller uit dan waar Nikon met de Coolpix op het moment mee bezig is.
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Wacht maar tot Nikon komt met haar compact met verwisselbare lenzen....Dat wordt echt een mooi ding.
http://www.digifotopro.nl/artikel/23267 ... l%E2%80%99
http://www.digifotopro.nl/artikel/23267 ... l%E2%80%99
Laatst gewijzigd door Gobert op wo aug 19 2009 7:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Ik weet niet wat jij onder wachten verstaat? Deze had er al moeten zijn.
Wat er aan dsrl wordt gewonnen brokkelt er aan de andere kant af.
Misschien moeten ze het ook niet willen, hou dan gewoon op met die coolpix rommel.
Wat de huidige "nieuwe" generatie kan dat heet bij Apple gewoon I-phone.
Voordeel van dat ding is dat ie nog een beetje fatsoenlijk kan bellen.
"At the heart of the image", ik denk dat een stevige "Bypass" meer op z'n plaats is nu.
Wat er aan dsrl wordt gewonnen brokkelt er aan de andere kant af.
Misschien moeten ze het ook niet willen, hou dan gewoon op met die coolpix rommel.
Wat de huidige "nieuwe" generatie kan dat heet bij Apple gewoon I-phone.
Voordeel van dat ding is dat ie nog een beetje fatsoenlijk kan bellen.
"At the heart of the image", ik denk dat een stevige "Bypass" meer op z'n plaats is nu.
- Onno
- Clublid
- Contacteer:
'Nikon bashen' omdat bepaalde producten je niet aanstaan lijkt me niet nodig.mikemix schreef:"At the heart of the image", ik denk dat een stevige "Bypass" meer op z'n plaats is nu.
Blijkbaar sluit jouw eisenpakket niet aan bij de serie compacte camera's van Nikon.
Helemaal niet erg. Er is gelukkig keuze genoeg.
Nikon bashen? Dat haal ik er toch echt niet uit.
Of is kritisch zijn niet meer gewenst?
Mwah een vergelijking met de overhypte zelf ontploffende I-Phone 

- Onno
- Clublid
- Contacteer:
Dat is dan ook weel een beetje overtrokken reactie...Weef schreef:Nikon bashen? Dat haal ik er toch echt niet uit.

Kritisch zijn is prima natuurlijk. Graag zelfs. Maar dit kwam op mij over als 'bashen' omdat er alleen wordt geoordeeld (met krachttermen) en niet onderbouwd beoordeeld.
Maar het draadje dwaalt wat af van het onderwerp van de topic starter op deze manier. Zullen we weer terug gaan naar het originele onderwerp?
Indien er behoefte is zet ik deze discussie graag voort per PB.

-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Canon heeft geleerd van Panasonic (LX3!) en de reviews van G10 waarbij vaak terechte kritiek werd geleverd op de uit de hand gelopen megapixelrace.
Oftewel; minder doch betere pixels op een compact sensor is een gunstige ontwikkeling waarbij Nikon helaas achter de trendsetters Panasonic, Canon
en Ricoh kruipt met een inspiratieloze lijn Coolpixen waarvan er niet 1 de laatste jaren echt goede recensies heeft gekregen.
Overigens wel weer stom van Canon om de lens op 28-140mm te houden. Een lichtsterkere 24-80mm o.i.d. zou beter ontvangen zijn.
Ook had ik graag een opsteek EVF gezien i.p.v. dat waardeloze kijkgaatje (slechts 77% weergave) wat de camera nu heeft. Je merkt toch duidelijk dat Japanners trots zijn,
een lichtsterke lens met 24mm heeft Panasonic al dus dat doen we (=Canon) niet, zo'n gave opsteekzoeker heeft Ricoh al dus dat doen we lekker ook niet.
Verder mis ik extra aspect ratios; voor zover ik nu kan zien heeft de G11 alleen het klassieke compactformaat 4:3, dus geen 16:9, geen 3:2 en helemaal geen 1:1.
Dom, dom, dom ... Combineer toch eens het beste van jezelf en de concurrentie.
Oftewel; minder doch betere pixels op een compact sensor is een gunstige ontwikkeling waarbij Nikon helaas achter de trendsetters Panasonic, Canon
en Ricoh kruipt met een inspiratieloze lijn Coolpixen waarvan er niet 1 de laatste jaren echt goede recensies heeft gekregen.
Overigens wel weer stom van Canon om de lens op 28-140mm te houden. Een lichtsterkere 24-80mm o.i.d. zou beter ontvangen zijn.
Ook had ik graag een opsteek EVF gezien i.p.v. dat waardeloze kijkgaatje (slechts 77% weergave) wat de camera nu heeft. Je merkt toch duidelijk dat Japanners trots zijn,
een lichtsterke lens met 24mm heeft Panasonic al dus dat doen we (=Canon) niet, zo'n gave opsteekzoeker heeft Ricoh al dus dat doen we lekker ook niet.
Verder mis ik extra aspect ratios; voor zover ik nu kan zien heeft de G11 alleen het klassieke compactformaat 4:3, dus geen 16:9, geen 3:2 en helemaal geen 1:1.
Dom, dom, dom ... Combineer toch eens het beste van jezelf en de concurrentie.
Ik denk dat mikemix een door veel mensen gedeelde mening geeft. Met een geestige afsluiter. Lees iemand als Thom Hogan maar over de coolpixen. Ook niet enthousiast ("Sorry Nikon, still no coolpix for me"). Ken Rockwell, Nikon-geilneef nr. 1: prijst canon-compacts de hemel in. De Nikon Coolpix-serie heeft gewoon geen onderscheidend vermogen t.o.v. van een aantal concurrenten. Dat is gewoon de waarheid. Het zou natuurlijk kúnnen dat mikemix dit met iets triomfantelijks zou zeggen. So what.
Het is een feit dat Nikon (en Canon natuurlijk ook) met lede ogen zullen toezien hoe het micro 4/3 systeem wordt omarmd. Ik denk dat als Nikon met en FM-look-achtige body zou komen met een vergelijkbare techniek (zeg maar net als Olympus deed met de PEN), ze niet weten waar ze het vandaan moeten slepen. Die PEN zie je overal, in elk zichzelfrespecterend blaadje over trends etc. wordt ie gepresenteerd. Ik vind het zelf ook een bijzonder "aaibaar" uiterlijk. En de techniek die erin zit is ook interessant voor de nerds onder ons
.
Ik vind het juist heel interessant om over te discussieren en hoop dat dat niet achter de schermen gebeurt. Onno, jij als mod kan er in een handomdraai een apart draadje van maken
.
Het is een feit dat Nikon (en Canon natuurlijk ook) met lede ogen zullen toezien hoe het micro 4/3 systeem wordt omarmd. Ik denk dat als Nikon met en FM-look-achtige body zou komen met een vergelijkbare techniek (zeg maar net als Olympus deed met de PEN), ze niet weten waar ze het vandaan moeten slepen. Die PEN zie je overal, in elk zichzelfrespecterend blaadje over trends etc. wordt ie gepresenteerd. Ik vind het zelf ook een bijzonder "aaibaar" uiterlijk. En de techniek die erin zit is ook interessant voor de nerds onder ons

Ik vind het juist heel interessant om over te discussieren en hoop dat dat niet achter de schermen gebeurt. Onno, jij als mod kan er in een handomdraai een apart draadje van maken

Jij weet als geen ander dat ik voor bepaalde doeleinden graag met een compact op stap ga, dus ben doelgroep.Onno schreef:'Nikon bashen' omdat bepaalde producten je niet aanstaan lijkt me niet nodig.mikemix schreef:"At the heart of the image", ik denk dat een stevige "Bypass" meer op z'n plaats is nu.
Blijkbaar sluit jouw eisenpakket niet aan bij de serie compacte camera's van Nikon.
Helemaal niet erg. Er is gelukkig keuze genoeg.
Ik denk dat Skippy de spijker op de kop slaat wbt wensen/techniek/vertaalslag.
Oke. ik ben teleurgesteld.
Mag toch?
Het is net of Nikon met de compacts niet wil luisteren wat er leeft aan wensen voor zijn/haar doelgroep.
Bashen is doelgericht vernietigen, vind die vergelijking nogal ver gezocht en ook niet op zijn plaats.
Het is niet de eerste keer dat veranderingen uiteindelijk plaatsvinden door kritisch te durven zijn.
Het feit dat Canon eindelijk gestopt is met die vreemde pixelrace geeft ook aan dat er eindelijk eens geluisterd
wordt naar wat er echt toe doet.
Dat bereik je niet door alles voor zoete koek te slikken.
Tja, jammer. Verzin het idd echt niet, sterker heb ook een Coolpix.joepert schreef:Ik denk dat mikemix een door veel mensen gedeelde mening geeft. Met een geestige afsluiter. Lees iemand als Thom Hogan maar over de coolpixen. Ook niet enthousiast ("Sorry Nikon, still no coolpix for me"). Ken Rockwell, Nikon-geilneef nr. 1: prijst canon-compacts de hemel in. De Nikon Coolpix-serie heeft gewoon geen onderscheidend vermogen t.o.v. van een aantal concurrenten. Dat is gewoon de waarheid. Het zou natuurlijk kúnnen dat mikemix dit met iets triomfantelijks zou zeggen. So what.
Het is een feit dat Nikon (en Canon natuurlijk ook) met lede ogen zullen toezien hoe het micro 4/3 systeem wordt omarmd. Ik denk dat als Nikon met en FM-look-achtige body zou komen met een vergelijkbare techniek (zeg maar net als Olympus deed met de PEN), ze niet weten waar ze het vandaan moeten slepen. Die PEN zie je overal, in elk zichzelfrespecterend blaadje over trends etc. wordt ie gepresenteerd. Ik vind het zelf ook een bijzonder "aaibaar" uiterlijk. En de techniek die erin zit is ook interessant voor de nerds onder ons.
Ik vind het juist heel interessant om over te discussieren en hoop dat dat niet achter de schermen gebeurt. Onno, jij als mod kan er in een handomdraai een apart draadje van maken.
Kan uit eigen ervaring putten. Voor kwaliteit moet ik nu bij de concurrent zijn, gemiste kans.
Om het on topic te houden vind ik die "move" van Canon begrijpelijk en logisch.
Het NCN Nikon kritiek lontje is echt vaak heel kort. Zou objectiever kunnen.
Ik denk dat Nikon zelf wel instaat is te beoordelen of de huidige Coolpixen wel zo goed in de markt liggen. Daar hebben ze de mening van een aantal wijsneuzen niet voor nodig.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik neem dat je met wijsneuzen refereert aan degenen die zich in dit draadje kritisch opstellen t.o.v. de Nikon Coolpixen?GdP schreef:Ik denk dat Nikon zelf wel instaat is te beoordelen of de huidige Coolpixen wel zo goed in de markt liggen. Daar hebben ze de mening van een aantal wijsneuzen niet voor nodig.
De afgelopen jaren heb ik duizenden foto's gemaakt met diverse compacts van Canon, Ricoh en Panasonic. Regelmatig heb ik ook op dit
forum hiervan voorbeelden geplaatst en heb ik aan de "compact"boom lopen schudden. Verder heb ik diverse internetforums gevolgd m.b.t. fotografie met compacts bijv. http://www.seriouscompacts.com. Ik oordeel eerst op basis van mijn eigen ruime ervaring, ondersteund door wat ik lees en zie op internet. Mijn kritische houding t.o.v. de Nikon Coolpixen is ingegeven door de hoop en wens dat Nikon gaat luisteren naar mensen die daadwerkelijk serieus met compacts fotograferen. De mensen bij marketing en ontwikkeling van de Nikon Coolpixen moeten overduidelijk een schop onder hun luie kont hebben! Een merk als Nikon moet in de Eredivisie mee draaien, zelfs richting geven aan de ontwikkelingen van de "betere" compact zoals Nikon dat wel doet bij spiegelreflexen. Als mijn positief kritische houding en die van anderen daar aan bijdragen kan ik daar alleen maar blij mee zijn.
GdP schreef:Ik denk dat Nikon zelf wel instaat is te beoordelen of de huidige Coolpixen wel zo goed in de markt liggen. Daar hebben ze de mening van een aantal wijsneuzen niet voor nodig.
Jij vindt je eigen foto's toch ook de beste?
Is niet objectief.
Maar zullen we het on topic houden? Canon viert feest met de G11.