Sigma 50-150 vs Tokina 50-135.

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Plaats reactie
Tom
Forumlid
Forumlid

Sigma 50-150 vs Tokina 50-135.

Bericht door Tom » ma aug 24 2009 11:09 am

Ik zou graag een Nikkor 50~150 in het rijtje erbij zetten, maar die is er nu eenmaal niet. En deze objectieven lijken mij behoorlijk fijn: goedkoop (~500 euro), lichtsterk ( F/2.8 ) en niet te zwaar/vrij compact. Beiden hebben een 67mm filterdraad, dus dat komt overeen.

Op 't web zijn wel wat reviews te vinden, maar ik hoop dat er mensen zijn die voor hetzelfde dilemma hebben gestaan, en wellicht zelfs uiteindelijk een ander objectief hebben aangeschaft, om wat voor reden dan ook! Wie helpt me?

Sigma:
+ HSM
+ Iets groter bereik
- Sigma's 'geweldige' QC.

Tokina:
+ Tank-build
+ volgens sommige reviews wat scherper, m.n. wide-open. En ja, ik zoek zo'n soort objectief ook om de lichtsterkte, dus afstoppen doen we niet aan. :)
- wat gevoelig voor CA

Ik neig op dit moment wat meer naar de Tokina; CA is op de PC behoorlijk goed weg te werken natuurlijk. Toch zie ik de voordelen van de snelle focusmotor van de Sigma zeker in, waardoor dat ook een serieuze optie is.

Heeft iemand nog aanvullingen/andere inzichten hierop? Die zijn meer dan welkom!

LOKA
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Sigma 50-150 vs Tokina 50-135.

Bericht door LOKA » ma aug 24 2009 11:49 am

De belangrijkste vraag is welke objectieven heb je nu inmiddels, en welke camera.

De sigma heb ik mij laten vertellen kan soms last hebben van back/frontfocus, daar zul je dan bij aanschaf op moeten letten.
De Tokina schijnt geen auto-focus motor in het objectief te hebben, en ca daar ga je je aan ergeren.

Maar kijk eens op deze website, is wel engels,: http://www.fredmiranda.com/reviews/

Dit was voor mij de reden om de Af-d 180mm F2,8 aan te schaffen echter dit objectief heeft geen autofocus motor in het objectief zelf, die zal dan in je camera moeten zitten anders zul je handmatig moeten scherpstellen.

Groetjes Karin

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 24 2009 1:23 pm

Ik heb zelf de Sigma. Ik ken de Tokina niet.

Het is een fijn ding om mee te werken; snel en redelijk compact. Het bereik is erg handig. Koop er ook een 1.4x TC bij!

Hij gaat alleen weg als ik een Nikon 70-200 f/2.8 VR of AFs 80-200 op de kop kan tikken voor een leuke prijs. En zelfs dan houd ik 'm er wellicht nog bij... :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

mrktoet
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door mrktoet » ma aug 24 2009 2:02 pm

Ik ben in bezit van de Tokina 50-135, optisch ben ik wel tevreden, maar de autofocus is erg traag. De statief gondel is niet afneembaar, dit vind ik ook een nadeel.
D800 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 70-200 - SB600 en SB900

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma aug 24 2009 2:23 pm

Tnx all!
Patrick schreef:Ik heb zelf de Sigma. Ik ken de Tokina niet.
Zou je voor mij een onbewerkt plaatje gemaakt op F/2.8 kunnen laten zien? Volledige grootte dus. Erg graag, want dat heb ik nergens kunnen vinden. Die foto's die ik wel kan vinden zijn allemaal geresized met een laag USM, ja, zo kan ik het ook :P.

mrktoet schreef:Ik ben in bezit van de Tokina 50-135, optisch ben ik wel tevreden, maar de autofocus is erg traag. De statief gondel is niet afneembaar, dit vind ik ook een nadeel.
Hoe traag? Ik zie dat je een 18-200 hebt, is het in vergelijking daarmee nog een ramp? En zit die statiefgondel echt erg in de weg met zoomen?

Ik wil 'm trouwens gaan gebruiken in combinatie met met name de 17-55. :)

mrktoet
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door mrktoet » ma aug 24 2009 2:57 pm

De autofocus van de Nikkor 18-200 is een stuk sneller, hij is eigenlijk primair bedoeld voor de vakantie. Natuur en snapshots vereisen niet zo'n snelle autofocus :D Als ik het goed heb zit er in de Tokina geen motor, en in de Nikkor een SWM motor.

Wat betreft de statiefgondel, deze is weg te draaien en is niet van invloed op het zoomen. Het zit in de tas wel in weg, en het maakt het objectief zwaarder.
D800 - Nikon 50mm F1.8 - Nikon 24-70 - Nikon 70-200 - SB600 en SB900

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma aug 24 2009 3:19 pm

Tom schreef:Zou je voor mij een onbewerkt plaatje gemaakt op F/2.8 kunnen laten zien? Volledige grootte dus. Erg graag, want dat heb ik nergens kunnen vinden. Die foto's die ik wel kan vinden zijn allemaal geresized met een laag USM, ja, zo kan ik het ook :P.
Dat moet kunnen. Houd me niet op een dag. Wellicht woensdag even. Wat voor soort foto? Muur van bakstenen? Krant?

De Sigma heeft trouwens een prima HSM motortje; snel en stil. Een statiefgondel heeft ie nog nooit van gehoord. Is voor mij geen halszaak voor een objectief van 770 gram (uit m'n hoofd).
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » ma aug 24 2009 3:54 pm

mrktoet schreef:De autofocus van de Nikkor 18-200 is een stuk sneller, hij is eigenlijk primair bedoeld voor de vakantie. Natuur en snapshots vereisen niet zo'n snelle autofocus :D Als ik het goed heb zit er in de Tokina geen motor, en in de Nikkor een SWM motor.

Wat betreft de statiefgondel, deze is weg te draaien en is niet van invloed op het zoomen. Het zit in de tas wel in weg, en het maakt het objectief zwaarder.
Tokina heeft idd geen eigen motor, maar gebruikt de schroevendraaier van de camera. Duidelijk verder wat je zegt, tnx.
Patrick schreef:
Tom schreef:Zou je voor mij een onbewerkt plaatje gemaakt op F/2.8 kunnen laten zien? Volledige grootte dus. Erg graag, want dat heb ik nergens kunnen vinden. Die foto's die ik wel kan vinden zijn allemaal geresized met een laag USM, ja, zo kan ik het ook :P.
Dat moet kunnen. Houd me niet op een dag. Wellicht woensdag even. Wat voor soort foto? Muur van bakstenen? Krant?

De Sigma heeft trouwens een prima HSM motortje; snel en stil. Een statiefgondel heeft ie nog nooit van gehoord. Is voor mij geen halszaak voor een objectief van 770 gram (uit m'n hoofd).
Een krant lijkt me hartstikke mooi, en dan hoef je niet te ver te lopen ook! ;)
Alvast erg bedankt! :D

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » di aug 25 2009 9:08 am

Bedankt, ziet er op het eerste gezicht goed uit. Als je er een op origineel formaat weg zou kunnen zetten zou ik je erg dankbaar zijn! :)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di aug 25 2009 2:09 pm

Meestal is het de bedoeling een krant op te hangen, en er loodrecht op te fotograferen. Een bekende manier om een indruk te krijgen van de hoekscherpte. Op deze manier kun je wel het bokeh zien...

pbreev

Bericht door pbreev » wo aug 26 2009 11:33 pm

Patrick schreef:Meestal is het de bedoeling een krant op te hangen, en er loodrecht op te fotograferen. Een bekende manier om een indruk te krijgen van de hoekscherpte. Op deze manier kun je wel het bokeh zien...
Dat zou best kunnen. Ik heb het op gevat als zodanig. Specificeren is een vak apart daar ben ik mij van bewust. En dat geld op velerlei vakgebieden

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”