Te kort met 60mm

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Daviddvd

Te kort met 60mm

Bericht door Daviddvd » do aug 27 2009 3:46 pm

Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het fotograferen met een af-d 60mm micro, heel fijn objectief, maar kom eigenlijk te kort voor insecten en zo...
Nu keek ik een beetje op internet rond en kwam ik iets tegen zoals: omkeerringen of converters. Zijn er omkeerringen en converters voor de 60 micro en hoe werkt dat?

Alvast bedankt :) groetjes David

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Te kort met 60mm

Bericht door gijs sandberg » do aug 27 2009 3:51 pm

Beste David,

Kan je aangeven wat je tekort komt?
-werkafstand: op te lossen door een langer brandpunt (105 of 200 mm)
-afbeeldingsmaatstaf: de meeste courante Micro Nikkors gaan tot 1:1 oftewel life-size.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » do aug 27 2009 4:53 pm

De werkafstand.. bijv dat je hem naar een hogere werkafstand kan 'upgraden'

Ruud O

Bericht door Ruud O » do aug 27 2009 4:59 pm

Daviddvd schreef:De werkafstand.. bijv dat je hem naar een hogere werkafstand kan 'upgraden'
Hoi David

Ik ben tegen het zelfde probleem gelopen, werk afstand te klein.
Heb een oude nikkor 200mm F4 Micro gekocht.
Geen AF meer, vind ik voor macro geen bezwaar.
Ik ben er de hele zomer al mee aan het werk, en het bevalt me heel goed.
Groet Ruud.Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ruud O op vr aug 28 2009 8:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » do aug 27 2009 5:03 pm

David,

Een grotere werkafstand krijg je alleen met een langere brandpuntafstand.
Let wel: vele lenzen verkleinen de brandpuntafstand bij dichtbij-werk waardoor optische formules over afstanden niet geheel opgaan.
Een omkerring is daarbij niet nuttig.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Melliw » do aug 27 2009 5:16 pm

Wellicht kun je eens kijken naar een 105mm of je schroeft een TC tussen je body en objectief.
Persoonlijk vind ik 105mm op DX net iets aan de lange kant, en 60mm weer te kort voor insecten. De hoeveelheid scherptediepte neemt snel af bij een groter brandpunt. Wanneer je dan kiest voor een kleiner diafragma F13 of nog kleiner neemt de kwaliteit van het objectief erg af. Ik schiet meestal met de 105mm op F8 tot F13. Dan staat vaak de VR aan en zorg dat de sluitertijd altijd boven 1/100 e zit. (met af en toe een uitzondering) Vaak laten de lichtomstandigheden, 's morgenvroeg of later in de avond, niet toe om het diafragma nog kleiner te maken.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » do aug 27 2009 5:41 pm

Hallo Willem,

Ja ik schiet meestal ook op f8 tot f10. Maar meestal als ik heel dichtbij kom dan wordt hij onderbelicht, en een statief is ook niet zo handig bij insecten. Een 105 micro is iets te duur.( Heb bijna genoeg gespaard voor een sigma 10-20)
Daarom kwam ik bij een omkeerring, omdat die niet zo duur zijn. Maar wat voor soort converters zijn van goede kwaliteit?

Gr DAvid

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do aug 27 2009 6:07 pm

Daviddvd schreef:Daarom kwam ik bij een omkeerring, omdat die niet zo duur zijn. Maar wat voor soort converters zijn van goede kwaliteit?
Ze zijn allemaal behelpen als je het vergelijkt met een objectief met het gewenste bereik.

Wellicht gewoon nog wat langer sparen? De winter staat weer voor de deur, en dat zijn toch een paar maanden zonder vlinders en zo. :idea:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » do aug 27 2009 6:13 pm

Je hoeft natuurlijk niet gelijk een nieuwe te kopen. Een mooie tweedehands 105mm is niet heel duur meer.
Dat onderbelichten ligt manier van licht meten. Eventueel kun je de belichting nog iets aanpassen.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Karel Giesen » do aug 27 2009 9:42 pm

Dag David,

Een grotere vergroting krijg je in ieder geval niet met een 105 of 200mm macro. Het blijft maximaal 1:1. Ook de afstand tot het onderwerp valt tegen. Bij een 60mm heb je circa 5cm van het front van de lens tot het onderwerp bij 1:1, bij een 105mm is dat circa 10cm. De zonnekap van de 105mm is echter tweemaal zo lang als die van de 60mm. Met zonnekap is de effectieve afstand tot het onderwerp bij beide objectieven dus ongeveer gelijk (oftewel je zit er letterlijk boven op). Zonder zonnekap scheelt het 5cm ...of dat echt helpt bij het fotograferen van al die zenuwachtige, schuwe beestjes vraag ik mij af. :?

...Een heel ander alternatief! Ik heb ook de 300mm f4. Dit objectief stelt scherp tot 1,5m. Dat is voor een 300mm al heel dichtbij! Met een teleconverter blijft die kortste scherpstelafstand gelijk, maar de afbeeldingsmaatstaf niet. Met een DX-camera, de 300mm en een 1,4 converter is een postzegel beeldvullend weer te geven. Geen 1:1, maar 'pretty close' !! :)

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » vr aug 28 2009 7:29 am

Bedankt voor de reacties, :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 28 2009 10:38 am

Melliw schreef:De hoeveelheid scherptediepte neemt snel af bij een groter brandpunt.
Nee, dat is een wijd verbreid misverstand in de context hoe je lenzen bij macro doorgaans inzet. Bij macro ga je je onderwerp inkaderen op de door jouw gewenste vergrotingsmaatstaf. Met een ander brandpunt kies je voor dezelfde uitkadering maar verander je daarin dan de onderwerpsafstand. In die situatie blijft de scherptediepte hetzelfde!

Simpel uitgelegd: Kies je voor meer tele, neemt enerzijds de scherptediepte af met het gebruik van meer tele, maar anderzijds neemt door de toename van de onderwerpsafstand de scherptediepte omgekeerd evenredig weer toe. Het resultaat is "hetzelfde" wat betreft scherptediepte. Niet wat betreft perspectief en door een veranderd camerastandpunt de mate van onscherpte op de achtergrond.

Meer uitgebreid uitgelegd met links naar DOF-calculators: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 69#p181269
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tobias

Bericht door Tobias » vr aug 28 2009 7:48 pm

Karel Giesen schreef:Dag David,
...Een heel ander alternatief! Ik heb ook de 300mm f4. Dit objectief stelt scherp tot 1,5m. Dat is voor een 300mm al heel dichtbij! Met een teleconverter blijft die kortste scherpstelafstand gelijk, maar de afbeeldingsmaatstaf niet. Met een DX-camera, de 300mm en een 1,4 converter is een postzegel beeldvullend weer te geven. Geen 1:1, maar 'pretty close' !! :)

groet,

Karel
Een heel goed alternatief!

Zelf gebruik ik de 105vr maar als ik meer afstand wil van het onderwerp gebruik ik de 300mm F4 met een setje kenko/soligor tussen -ringen. Fijne van dit setje is dat alle functies blijven werken zoals af enz.

Koop je er een 1.4 converter bij dan werk je van macro tot tele met een uitstekende kwaliteit. Op mijn site http://www.pbase.com/huibtom/flies staan nog wat opnames gemaakt met de 300

Kijk ook eens naar het werk van Toon de Smit http://www.pbase.com/toondesmit/recent_pics die werkelijk pracht werk maakt met een 300 F4 en een nikon tube.

Opname van dit spinnetje heb ik van de week gemaakt met de 300 F4 op de d300 met een tube van 20 en 36 mm. De opklap flitser gebruikt.

Afbeelding

Daviddvd

Bericht door Daviddvd » vr aug 28 2009 9:04 pm

Kijk! Dat bedoel ik :) zulke foto's. Ik heb er al een op marktplaats zien staan(300 f4) Ik denk er nu nog over. iig bedankt! :)

gr david

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”