Pont van IJmuiden op Agfacolor CN17 (41 jaar over datum)

Je kan hier foto's plaatsen die zijn gemaakt met apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
Frederix

Pont van IJmuiden op Agfacolor CN17 (41 jaar over datum)

Bericht door Frederix » do aug 27 2009 11:26 pm

Zoals al eerder aangegeven heb ik op de fotograficabeurs 2 stuks Agfacolor CN17 rolfilms gescoord. Vandaag heb ik er één volgeschoten in IJmuiden bij de pont over het Noordzeekanaal. Vanavond snel de film thuis in de Agfacolor Process N chemie ontwikkeld.

Tot mijn stomme verbazing zat er zelfs nog kleur in de opnamen. Hieronder een aantal foto's van deze film.

De foto's zijn gemaakt met mijn onvolprezen Rolleiflex Vb, type 2, de film (Agfacolor CN 17) is als 5 asa belicht (3 stops overbelicht t.o.v. de nominale gevoeligheid van 40 asa) en met mijn Epson V500 gescand.

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2

Afbeelding
Foto 3

Afbeelding
Foto 4

Afbeelding
Foto 5

Afbeelding
Foto 6

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Pont van IJmuiden op Agfacolor CN17 (41 jaar over datum)

Bericht door Skippy » do aug 27 2009 11:37 pm

Heerlijk zo lekker onvoorspelbaar zoals die kleuren uitpakken :D Vooral bij foto 1, 2 en 3 bijzonder geslaagd. Echt leuk dat je dit doet en laat zien Fred!

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » vr aug 28 2009 12:07 am

Hey grappig Fred.
Ik heb al jaren een kleuren Fuji-rolletje in de la liggen. Ik denk dat ik die ook maar eens ga volschieten mey de oude Leica. Kijken wat er uit komt. I ser iemand in de buurt van Heerhugowaard die dat voor mij kan en wil ontwikkelen? Ik vind het aan de ene kant zonde om veel geld aan zo'n experiment uit te geven. Ofschoon ik bij god niet weet wat het tegenwoordig kost om een film te ontwikkelen.

Groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Frederix

Bericht door Frederix » vr aug 28 2009 12:21 am

Pancarans schreef:Hey grappig Fred.
Ik heb al jaren een kleuren Fuji-rolletje in de la liggen. Ik denk dat ik die ook maar eens ga volschieten mey de oude Leica. Kijken wat er uit komt. I ser iemand in de buurt van Heerhugowaard die dat voor mij kan en wil ontwikkelen? Ik vind het aan de ene kant zonde om veel geld aan zo'n experiment uit te geven. Ofschoon ik bij god niet weet wat het tegenwoordig kost om een film te ontwikkelen.

Groet,
Irwan
Ik betaal € 2,95 voor alleen ontwikkelen (kleinbeeld bij de fotograaf) of € 2,60 bij de HEMA voor alleen ontwikkelen van rolfilm. Dat valt toch mee?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr aug 28 2009 12:37 am

Het blijft een aparte hobby Frederix, dan analoge overjarige spul...

Waarom de pont van IJmuiden? Ik ken de omgeving goed (ik woon er niet ver vandaan), maar zou zelf eerder richting de hoogovens gegaan zijn. Speciale reden dat je deze locatie hebt gekozen?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » vr aug 28 2009 12:44 am

Het heeft goed uitgepakt, voor mij 2-4 en 6 .
Ik weet nog van toen ik bij K&S photoprint (1 uurs service) werkte, en mensen met een oud rolletje kwamen aanzetten, die ze in hun auto dashboardkastje vonden of zo, deze een hele magentazweem gaven bij het afdrukken.
Dus dat er nog kleur opzat, da's echt opmerkelijk
Nou, van mij ook de groeten

Frederix

Bericht door Frederix » vr aug 28 2009 7:25 am

Patrick schreef:Het blijft een aparte hobby Frederix, dan analoge overjarige spul...

Waarom de pont van IJmuiden? Ik ken de omgeving goed (ik woon er niet ver vandaan), maar zou zelf eerder richting de hoogovens gegaan zijn. Speciale reden dat je deze locatie hebt gekozen?
Hoi Patrick,

Gisteren moest ik voor mijn project in IJmuiden zijn. Ik was razend nieuwsgierig naar deze film en had mijn Rolleicord meegenomen. Onderweg van mijn project naar de A22 kom je op de Stationsweg onder een viaduct door waar bijna altijd spandoeken aan hangen met vermelding van verjaardagen e.d. Ik vind dit typisch IJmuidens en wilde hier een serie foto's van maken (deze zijn nou net niet gelukt vanwege lichtstrepen op de eerste negatieven). Ik had mijn auto op het P&R-terrein bij de pont gezet. Daar één keer aangekomen vond ik de pont ook wel een fotogeniek onderwerp, zeker voor deze film.

Ik zou overigens best eens willen fotograferen bij Hoogovens, maar kom daar maar eens.

Frederix

Bericht door Frederix » vr aug 28 2009 7:35 am

Skippy schreef:Heerlijk zo lekker onvoorspelbaar zoals die kleuren uitpakken :D Vooral bij foto 1, 2 en 3 bijzonder geslaagd. Echt leuk dat je dit doet en laat zien Fred!
Hoi Skippy,

Het is iedere keer toch wel spannend wat er uit mijn ontwikkeltankje komt. Deze film was de oudste tot nu toe die ik gebruikt heb (verlopen in september 1968! Dat was voordat ik begon met fotograferen.) Ik heb nu nog één rolfilm liggen, verlopen in juli 1968. Deze zat op een 620 spoel, mijn Rolleicord "pakt"alleen 120 spoel. Ik heb geprobeerd om de film " om te spoelen", geen idee of dat gelukt is.

Resultaten van deze film laat ik t.z.t wel zien op dit forum. Zo is het toch weer leuk dat er een "Niet Nikon" hoekje op dit forum in het leven is geroepen. :lol:

mikemix

Bericht door mikemix » vr aug 28 2009 10:24 am

Fraaie serie, Fred.
Het "rijpings proces" heeft goed zijn sporen achtergelaten.
Bij foto 4 vind ik alleen dat bord van Connexxion links storend.
Leuk te zien dat een film van 41 jaar oud anno 2009 vast legt.
Om de (hele) lage ISO te compenseren heb je een klein F getal gebruikt, wat naar mijn idee
het spelen met scherpte/onscherpte het beeld interessanter maakt.

Films zijn op zich goed te bewaren, warmte is echter killing voor de houdbaarheid, zoals het voorbeeld van die auto.
Bewaar daarom films bij voorkeur altijd gekoeld.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » vr aug 28 2009 10:35 am

:mryellow: Laat Fred maar schuiven met die ouwe zooi.... :mryellow:

Mooie kijkplaten, en het 41-jaar over datum zijn van de film geeft een heel mooi creatief extraatje..

Prachtig..

Groeten Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr aug 28 2009 10:46 am

Frederix schreef:Ik zou overigens best eens willen fotograferen bij Hoogovens, maar kom daar maar eens.
Op het terrein kom je niet. Vanuit de omgeving zijn best leuke plaatjes te schieten, zeker als je 's avonds komt. Het is een paar keer voorgekomen dat ik 's avonds nog last had van camerabroei, en dan is zo'n locatie in de buurt erg handig! :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marco

Bericht door Marco » vr aug 28 2009 7:11 pm

Erg fijne serie geworden Fred, ik krijg hierbij het gevoel alsof ik weer in 1977 voor de pont stond te wachten met m'n fiets.
Alleen de laatste valt dan een beetje uit de toon met al dat moderne blik aan de linkerkant.

groeten,
Marco

P.S. wie waren er allemaal jarig deze week ? :mryellow:

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » vr aug 28 2009 8:15 pm

Mooie sfeervolle serie Fred. Dat kijkt zeer prettig weg!
Die oude film heeft het nog lang niet zo slecht gedaan voor een "old-timer".
Op foto's 2 en 3 komt het effect het mooist tot haar recht, waarbij foto 2 voor mij de nummer 1 is en drie een goede tweede...
Ik zie dit vele malen liever dan digitale ruis... :egeek:

Het zou w.s. een stuk minder goed zijn uitgepakt als de film na het belichten nog heel lang gelegen zou hebben. (zoals in dat dashboardkastje uit het voorbeeld van Pietje-N)
Dan is het vooral met oudere film snel gedaan.

Zie ik in alle foto's een lichtlek op links en rechts? Of zit dat in de film?
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door whoami » vr aug 28 2009 9:08 pm

Afschuwelijk.....
mooi

hvds
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door hvds » vr aug 28 2009 10:37 pm

Schitterend en verbazingwekkend resultaat met zulk filmmateriaal !

groet
Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!

Plaats reactie

Terug naar “Foto's gemaakt met niet-Nikon camera”