Pont van IJmuiden op Agfacolor CN17 (41 jaar over datum)
Re: Pont van IJmuiden op Agfacolor CN17 (41 jaar over datum)
Bedankt voor jullie reacties.
@ Mikemix,
Ik heb inderdaad met een vrijwel geopend diafragma gefotografeerd. Ik kon eigenlijk ook niet anders, zonder statief is met een Rolleicord een sluitertijd langer dan 1/30 sec niet te doen. Ik heb gefotografeerd met 1/30 sec en f : 4 en 5.6
@ Marco,
Ik probeer op oude film geen indruk van oude tijden te wekken. Ik fotografeer gewoon onze tijd, ook met het blik van onze tijd, maar dan op oude film. Dat geldt ook voor de aanlegsteiger van de veerpont. Die is volgens mij in verhouding met de leeftijd van de film ook best redelijk nieuw.
@ Fera Albi,
De verkleuring links en rechts van de foto is geen lichtlek van mijn camera o.i.d. Het is de aantasting van de emulsie. De linker en rechterkant van de foto is de boven- en onderkant van de film. Ik denk dat de aantasting van de emulsie vanuit de randen van de film plaatsvindt, hier kan immers zuurstof bij komen. Andere films hadden dit ook, maar dan in veel sterkere mate.
@ Mikemix,
Ik heb inderdaad met een vrijwel geopend diafragma gefotografeerd. Ik kon eigenlijk ook niet anders, zonder statief is met een Rolleicord een sluitertijd langer dan 1/30 sec niet te doen. Ik heb gefotografeerd met 1/30 sec en f : 4 en 5.6
@ Marco,
Ik probeer op oude film geen indruk van oude tijden te wekken. Ik fotografeer gewoon onze tijd, ook met het blik van onze tijd, maar dan op oude film. Dat geldt ook voor de aanlegsteiger van de veerpont. Die is volgens mij in verhouding met de leeftijd van de film ook best redelijk nieuw.
@ Fera Albi,
De verkleuring links en rechts van de foto is geen lichtlek van mijn camera o.i.d. Het is de aantasting van de emulsie. De linker en rechterkant van de foto is de boven- en onderkant van de film. Ik denk dat de aantasting van de emulsie vanuit de randen van de film plaatsvindt, hier kan immers zuurstof bij komen. Andere films hadden dit ook, maar dan in veel sterkere mate.
Ik denk dat de beleving van Marco een conflict gaf met het gebodene. Is op zich een compliment vind ik.
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
verbazingwekkend wat er nog uit die oude films komt. Kijkt erg fijn weg.
Complimenten Fred
Complimenten Fred
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Is inderdaad ongelofelijk!
Moeten ze ook met extra zorg ontwikkeld, enz.?

Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Nou niet echt. Ik heb een setje chemie "Agfacolor process N" kunnen scoren op Internet. Die gebruik ik al een tijdje terwijl het maximum aantal te ontwikkelen films is overschreden. Wat heet dan nog met extra zorg? Maar ik volg wel nauwgezet de temperatuur (20 graden) en het ontwikkelschema.Cees Laarman schreef:Is inderdaad ongelofelijk!![]()
Bedankt A90!a90 schreef:verbazingwekkend wat er nog uit die oude films komt. Kijkt erg fijn weg.
Complimenten Fred

Ik ben niet altijd een fan van ingescande foto's van de Rollieflex (de F100 vaak juist wel) en zou liegen als ik anders zou zeggen. Maar deze vind ik wel gaaf. Misschien door het effect dat de verouderde film teweeg brengt, misschien omdat ik uit IJmuiden kom. Maar wel gaaf 

Ha ha, val wel mee, flessie of.....hik.........weetikkutmikemix schreef:Hoeveel wijn heb je op?