Ik overweeg een macro-objectief aan te schaffen, en heb op dat punt nog geen enkele ervaring. Ik heb al heel wat draadjes en testen gelezen, zodat ik wel een beetje inzicht heb wat er op dit gebied te koop is.
Vanwege mijn gebrek aan ervaring (gaat het bevallen?) zal mijn eerste macrolens zeker niet de duurste worden, een occasion is prima. Maar nu komt mijn eigenlijke vraag, en waar ik niet veel over heb gevonden: rond de 100 mm lijkt een redelijke standaardmaat voor macro, maar gaat dat ook op voor gebruik op een FX-camera, zoals de D700? Natuurlijk ben ik op de hoogte van de cropfactor
bij DX, zodat ik in eerste instantie denk aan de Sigma 150 mm. Heeft iemand ervaringen daarmee op een FX-camera?
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Groet,
Martin
Brandpuntsafstand op FX?
- Maribex
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Brandpuntsafstand op FX?
Mooie Nikon-spullen...
http://www.martindebock.nl
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Brandpuntsafstand op FX?
Beste Martin
Naast de originele 55 (60) mm macro lenzen maakt NIkon 105 en 200 mm lenzen.
De AF versies gaan allemaal tot afbeeldingsbaatstaf 1:1, dwz het onderwerp is even groot als de sensor.
De brandpuntafstand bepaalt mede de werkafstand (niet de keuze FX/DX).
Houd er wel rekening mee dat vele macrolenzen bij instelling dichterbij stiekem het brandpunt verkorten: de werkafstand is daardoor wat kleiner dan volgens Bartjes.
Zellf heb ik de 55 en 105 lenzen, gebruik afhankelijk van de toepassing en gewenst perspectief.
Groeten, Gijs
Naast de originele 55 (60) mm macro lenzen maakt NIkon 105 en 200 mm lenzen.
De AF versies gaan allemaal tot afbeeldingsbaatstaf 1:1, dwz het onderwerp is even groot als de sensor.
De brandpuntafstand bepaalt mede de werkafstand (niet de keuze FX/DX).
Houd er wel rekening mee dat vele macrolenzen bij instelling dichterbij stiekem het brandpunt verkorten: de werkafstand is daardoor wat kleiner dan volgens Bartjes.
Zellf heb ik de 55 en 105 lenzen, gebruik afhankelijk van de toepassing en gewenst perspectief.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Melliw
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
105mm op FX lijkt mij heel geschikt. Rond de 100mm ben je eigenlijk all-round. Meer dan 150 zou ik niet gaan als ik jouw was, tenminste als je geen specaliteiten gaat fotograferen waar bijvoorbeeld de 200mm erg voor geschikt is.
Groeten van Willem
Groeten van Willem
Zelf geen ervaring met de sigma 150mm op FX. Wel heb ik hem even gebruikt op D300 maar na een paar dagen geruild voor de vr 105. Niets mis mee met de sigma maar ik gebruik graag mijn converters en tussenringen en dat werkte niet. Los daarvan is de vr 105 net iets beter. Het prijsverschil is ook minimaal.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je op FX sneller last hebt van vignetering (lichtafval in de hoeken). Vooral bij het gebruik van tussen -ringen.
Naast mijn 105mm VR gebruik ik vaak de 300mm F4 en de 70-200mm in combi met een extension tube. Heerlijk om vlinders en de wat grotere insecten te fotograferen en als je meer afstand wenst tussen onderwerp objectief.
Voor 80% gebruik ik de D300 als het om dichtbij fotografie gaat. FX is voor mij meer voor landschap, architectuur en reportage.
Op FX zou ik minimaal voor 150mm kiezen. Wat ik vaak doe als ik alleen met de d700 op stap ga voor natuur -fotografie is het inzetten van een converter. Ik durf tot de tc 1.7 te gaan. Je hebt dan een 105,150 en 180 mm. Neem je dan nog een 24-70 mee dan kan je heel veel voor zonder teveel sjouwen.
Onderstaand twee foto's die ik zojuist in de tuin heb gemaakt.
De opnames zijn allebei verscherpt in capture nx2 met intensiteit 40 en waarde 1. De minimale verscherping gedaan omdat de opname in raw is gemaakt. Dus minimaal. Verder geen bewerking.
Zoals de zien is toont de opname d700-105 meer contrast en oogt wat scherper. De opname is ook iets beïnvloed door de snel wisselende weersomstandigheden (heldere/bewolkte hemel).
Er zijn nog wat verschillen qui detail enz. maar dat is met een lichte bewerking zo gelijk te trekken.
Bij de 150mm opname is de afstand onderwerp/camera iets groter om dezelfde afbeelding maatstaf te verkrijgen. Niet echt 100% maar het komt aardig
overeen.
d700 + 105 vr

d700 +105+ tc1.4

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je op FX sneller last hebt van vignetering (lichtafval in de hoeken). Vooral bij het gebruik van tussen -ringen.
Naast mijn 105mm VR gebruik ik vaak de 300mm F4 en de 70-200mm in combi met een extension tube. Heerlijk om vlinders en de wat grotere insecten te fotograferen en als je meer afstand wenst tussen onderwerp objectief.
Voor 80% gebruik ik de D300 als het om dichtbij fotografie gaat. FX is voor mij meer voor landschap, architectuur en reportage.
Op FX zou ik minimaal voor 150mm kiezen. Wat ik vaak doe als ik alleen met de d700 op stap ga voor natuur -fotografie is het inzetten van een converter. Ik durf tot de tc 1.7 te gaan. Je hebt dan een 105,150 en 180 mm. Neem je dan nog een 24-70 mee dan kan je heel veel voor zonder teveel sjouwen.
Onderstaand twee foto's die ik zojuist in de tuin heb gemaakt.
De opnames zijn allebei verscherpt in capture nx2 met intensiteit 40 en waarde 1. De minimale verscherping gedaan omdat de opname in raw is gemaakt. Dus minimaal. Verder geen bewerking.
Zoals de zien is toont de opname d700-105 meer contrast en oogt wat scherper. De opname is ook iets beïnvloed door de snel wisselende weersomstandigheden (heldere/bewolkte hemel).
Er zijn nog wat verschillen qui detail enz. maar dat is met een lichte bewerking zo gelijk te trekken.
Bij de 150mm opname is de afstand onderwerp/camera iets groter om dezelfde afbeelding maatstaf te verkrijgen. Niet echt 100% maar het komt aardig
overeen.
d700 + 105 vr

d700 +105+ tc1.4

- Maribex
- Forumlid
- Contacteer:
Aan allen, bedankt voor jullie reacties, vooral Tobias die zeer uitvoerig en met beelden probeert het mij iets inzichtelijker te maken. Ik ga het allemaal eens rustig bekijken en laat het op me inwerken, kan nu nog geen conclusie trekken.
Aan Tobias één vraag: waar je schrijft dat je minimaal voor 150 mm op FX zou gaan, is dat een typefout en bedoel je 105? Anders begrijp ik de rest van die zin niet helemaal.
Nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties.
Groet,
Martin
Aan Tobias één vraag: waar je schrijft dat je minimaal voor 150 mm op FX zou gaan, is dat een typefout en bedoel je 105? Anders begrijp ik de rest van die zin niet helemaal.
Nogmaals bedankt voor jullie snelle reacties.
Groet,
Martin
Mooie Nikon-spullen...
Staat wat onduidelijk.
Ik vind 150mm op FX fijner werken. Niet te dicht op het onderwerp om beeldvullend te werken. Vandaar dat ik het verschil tussen de 105mm en de 105 + een TC 1.4 (=150mm) laat zien. Met name dat je met een tc 1.4 weinig of niets aan kwaliteit inlevert in combinatie met de 105mm VR en zodoende meer keuzes tot je beschikking hebt.
Voor statische onderwerpen is dit niet erg maar voor vliegende onderwerpen vind ik het minder. Vandaar dat ik vaak de d300 pak want met de crop zit ik met de 105mm ook weer rond die 150mm. Zo ook als tussenringen inzet is de d300 mijn keuze i.v.m vignetering.
Foto met de 105 + TC 1.4 nog even een duwtje in de goede richting gegeven.

Ik vind 150mm op FX fijner werken. Niet te dicht op het onderwerp om beeldvullend te werken. Vandaar dat ik het verschil tussen de 105mm en de 105 + een TC 1.4 (=150mm) laat zien. Met name dat je met een tc 1.4 weinig of niets aan kwaliteit inlevert in combinatie met de 105mm VR en zodoende meer keuzes tot je beschikking hebt.
Voor statische onderwerpen is dit niet erg maar voor vliegende onderwerpen vind ik het minder. Vandaar dat ik vaak de d300 pak want met de crop zit ik met de 105mm ook weer rond die 150mm. Zo ook als tussenringen inzet is de d300 mijn keuze i.v.m vignetering.
Foto met de 105 + TC 1.4 nog even een duwtje in de goede richting gegeven.

- Maribex
- Forumlid
- Contacteer:
Tobias, bedankt voor de verduidelijking en nogmaals bedankt voor de uitvoerige reactie.
Groet,
Martin
Groet,
Martin
Mooie Nikon-spullen...