Nikkor 80-200/2.8

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Roger38

Nikkor 80-200/2.8

Bericht door Roger38 » zo apr 01 2007 6:01 pm

Ik wil wat meer bereik hebben met mijn Nikkor 80-200/2.8. Op de site van Konijnenberg en Cameranu staan heel wat teleconvectoren te koop zodat ik door de bomen het bos niet meer zie. Merken als Sigma, Soliger, Nikon en Kenko staan er te koop.
Mijn vraag is nu welke goed werkt met deze lens, ik wil graag dat de AF blijft werken. Ik heb trouwens de AF-D versie en niet de AF-S.

Ik zoek een 2x convector en desnoods en 1.7x. Met een 1.4 wordt het bereik nog niet erg groot.

yoyo

Bericht door yoyo » zo apr 01 2007 6:08 pm

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

TC

Bericht door George Fennes » zo apr 01 2007 6:14 pm

Roger,

Voor zover ik weet heeft Nikon voor de 80-200mm 2.8 AF-D geen teleconverter.

Maar de Soligor en Kenko zouden er wel op moeten passen.

Heeft te maken met het feit dat jouw lens geen ingebouwde moter heeft en volgens het schroevedraaier princiepe werkt.

De mechanische aansturing vindt plaats vanuit de camera.

De redenatie van Nikon zou zijn dat de moter in de camera te zwaar belast zou worden, dus daarom geen TC.

Maar er zijn ook weer andere stemmen op dit forum opgegaan dat het met een vreemd merk TC wel gaat en dat de resultaten goed zijn.

Zelf heb ik mijn 80-200 om die rede weggedaan, maar had ik geweten dat een vreemd merk TC wel zou werken, had ik het zeker geprobeerd.

Maar bel morgen gewoon Konijn eens op en stel je vraag aan hen, ik weet zeker dat je daar een vakkundig antwoord zal krijgen waar je wat mee kan.

En laat ons de uitslag ook eens horen.

Groetjes George :D
Laatst gewijzigd door George Fennes op za apr 07 2007 10:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blijf het objectief bekijken

Roger38

Bericht door Roger38 » zo apr 01 2007 6:16 pm

yoyo schreef:http://blog.nikonians.org/archives/Nikonians%20Teleconverter%20Table.pdf

Kijk eens naar de Kenko Pro serie.
Ah bedankt :wink:

Ik zie staan dat een 2.8 lens bij een 2x convector 2 stops licht verliest en dan een 5.6 lens wordt.
Ga ik dit lichtverlies erg merken. 5.6 over het hele bereik lijkt me zo slecht nog niet eigenlijk. Met een 1.7 convector zijn mijn lens dan een 4.7 worden.

Maar bedankt voor je linkje, hier kan ik wel wat mee, ik denk dat het idd een Kenko Pro gaat worden.

Roger38

Re: TC

Bericht door Roger38 » zo apr 01 2007 6:19 pm

George Fennes schreef:Roger,

Voor zover ik weet heeft Nikon voor de 80-200mm 2.8 AF-D geen teleconverter.

De redenatie van Nikon zou zijn dat de moter in de camera te zwaar belast zou worden, dus daarom geen TC.

Het kan dus zijn dat ik hiermee mijn camera beschadig? Tis trouwens een D50.
Ik vraag me dan meteen af waarom de motor met een convector erop zwaarder belast wordt. Moet ie harder draaien of heeft ie meer weerstand?

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

TC

Bericht door George Fennes » zo apr 01 2007 6:46 pm

Beste Roger,

Ik waag me niet meer om hier een uitspraak over te doen.
Maar sommigen zeggen het en anderen die ervaringsdeskundigen zijn zeggen nergens last van te hebben en al jaren met een TC te werken.

Ik denk dat je niet de hele dag met een TC op je camera rondloop.

Dus ik zou het er op wagen.

Blijf het objectief bekijken

vanson

Bericht door vanson » ma apr 02 2007 8:35 pm

De AF-motor van een D50 is minder 'krachtig' dan die van een D2Xs. Dus lijkt het me aannemelijk dat je met een D50 meer kans hebt op een 'opgeblazen' AF-motor dan bij een D2Xs.

De praktijk wijst uit dat gebruik van een niet-Nikon teleconverter niet schadelijk hoeft te zijn voor de werking van je AF motor. Het is alleen jammer, en goed om te weten, dat dit niet gedekt wordt door de garantie die je hebt. Als het goed is staat dit ook in je gebruiksaanwijzing.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » ma apr 02 2007 9:14 pm

Ik heb eind februari de vraag aan Nikon support gesteld of zij ooit een kapotte af-motor in reparatie hebben gehad door het gebruik van een TC op een D objectief.
Hier hun antwoord:

Wij hebben geen defecte AF motoren in body's gehad door gebruik van converters op D objectieven.

Met vriendelijke groet,

NIKON SERVICE POINT
De Jong & Van Stijn B.V.
Wijkermeerweg 50
1948 NW BEVERWIJK

t. 0251-274737
f. 0251-272564
e. info@nikonservice.nl

Tsja, als die geldboom van mij weer in het blad zit, komt er een 2.0 van Sigma op. Het verlies van 2 stops vind ik niet zo'n probleem. Het telebereik van 400 mm zal ik voornamelijk buiten gebruiken.

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Roger38

Bericht door Roger38 » ma apr 02 2007 9:22 pm

Oke bedankt allemaal voor de info, ik ga voor de Kenko 2x Pro convecter.
Krijg ik een mooi bereik van 400mm op 5.6

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » ma apr 02 2007 9:29 pm

Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » ma apr 02 2007 10:34 pm

Pancaran's schreef:Tsja, als die geldboom van mij weer in het blad zit, komt er een 2.0 van Sigma op. Het verlies van 2 stops vind ik niet zo'n probleem.
Volgens de handleiding van mijn sigma 2x converter (EX APO) is die converter alleen maar geschikt vooer Sigma lenzen.
Op mijn sigma 70-200 F2.8 doet hij het ook vlekkeloos (met AF), terwijl hij het op mijn Nikkor 70-200 F2.8 alleen maar met MF doet. En in principe is de HSM vd Sigma gelijk aan de AF-S vd Nikkor.
In Arnhem hebben we nog geprobeerd om er een andere Nikkor op te zetten en dat paste niet eens.
Daarna ben ik eens gaan rondkijken naar teleconverters en ze geven allemaal maar een beperkt aantal lenzen waarmee ze compatibel mee claimen te zijn.
Houdt daar dus wel rekening mee.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di apr 03 2007 7:52 am

Pancaran's schreef:I
Hier hun antwoord:
Wij hebben geen defecte AF motoren in body's gehad door gebruik van converters op D objectieven.

Wat staat er nu:
Het ging niet stuk omdat er Nikon converters gebruikt werden
Het ging niet stuk omdat met Nikon converters de AF motor überhaupt niet gebruikt wordt.
Het ging niet stuk omdat D objectieven de AF uitschakelen bij gebruik van Nikon converters.

Het antwoord op de vraag: welke goedkope converter werkt met mijn 80-200 is hier in dit forum al meerdere keren gegeven.

Ik aanvaard geen ketenaansprakelijkheid.

gabsor

Bericht door gabsor » di apr 03 2007 8:22 pm

Wat staat er nu:
Het ging niet stuk omdat er Nikon converters gebruikt werden
Het ging niet stuk omdat met Nikon converters de AF motor überhaupt niet gebruikt wordt.
Het ging niet stuk omdat D objectieven de AF uitschakelen bij gebruik van Nikon converters.

Het antwoord op de vraag: welke goedkope converter werkt met mijn 80-200 is hier in dit forum al meerdere keren gegeven.

Ik aanvaard geen ketenaansprakelijkheid.
Excuse le mot ;)
Afbeelding

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » za apr 07 2007 1:17 pm

De meeste van onderstaande link maakte ik met de 80-200 AF-S met 2.0 converter van Nikkor.

http://www.keesvanpelt.nl/portfolio/Olmense%20Zoo/index.html

Gr kees

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za apr 07 2007 4:55 pm

Precies het verschil, Kees. Jij hebt een AF-S en de anderen een AF-D

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN