Nikon D300 - Prestaties bij diverse tempraturen

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
mikemix

Re: Nikon D300 - Prestaties bij diverse tempraturen

Bericht door mikemix » do aug 20 2009 11:59 am

Toch was ik zowaar laatst voor het eerst eens met onze Freddy, dus hij kan wel zinnig zijn, als ie wil.

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » do aug 20 2009 10:16 pm

Ik heb dit product zojuist aangeschaft:

http://cgi.ebay.com/Original-Camera-War ... .m14.l1262

Als het niet bevalt mag ik het terug sturen en krijg ik volledig mijn geld terug. Toch een hele nette service, gratis verzendkosten. Ik ben benieuwd of het handig is. Dat kan ik niet vanaf een afbeelding beoordelen. Ik heb sowieso de EN-EL3E accu bij me en in de MB-D10 zit de EN-EL4A accu, ik denk dat dit wel genoeg moet zijn. Ik zit altijd dicht bij een oplaad punt.

Marco

Bericht door Marco » do aug 20 2009 10:32 pm

Wel een beetje erg paranoia, maar goed kan je die ook in je onderschrift zetten.

Misschien kan je beter een goede extra body overwegen, gaat er eentje dood, dan kan je verder met de volgende.
En goed verzekeren, all-risk !

Heb je dit al eens gelezen ?
http://www.luminous-landscape.com/essay ... rked.shtml

johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » do aug 20 2009 11:44 pm

alfredo schreef:neem ik aan?
Weet ik eigenlijk wel zeker. :?

Picard

Bericht door Picard » wo aug 26 2009 7:21 pm

AlwinSitton schreef:Ik heb dit product zojuist aangeschaft:

http://cgi.ebay.com/Original-Camera-War ... .m14.l1262
Arme elanden, dat word schrikken zeg!

Reminder: warme camera naar koudere omgeving = o.k. / koude camera naar warmere omgeving = mogelijk condensatie (wanneer temperatuur van je apparatuur beneden het dauwpunt van de warmere ruimte komt - http://nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt). Je camera is afgedicht tegen vocht, dus een paar condensdruppeltjes aan de buitenkant is niet zo'n probleem. Zo veel mogelijk alles ingepakt langzaam laten opwarmen is het beste, maar als je toch uitpakt en je merkt dat er condensatie optreedt, ga dan niet de boel uit elkaar halen en laat zeker de lens er op zitten.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » vr aug 28 2009 9:39 pm

Helemaal eens met Picard.
Ik heb zelf afgelopen winter (febr. 2009) bij -31 *C in Lapland gefotografeerd met een D80:

Afbeelding

De camera met 1 accu in de grip en 1 accu in de binnenzak vele uren gewoon aan de pols/om de nek gehad, zonder een centje pijn.
Bij die temperaturen is je accu ietsjes sneller uitgeput, maar is na even opwarmen in de binnenzak ook snel weer op normale sterkte. Ik heb daar trouwens minder last van gehad als ik verwachtte.
Condens vriest idd aan, bij zeer lage temperaturen is het buiten ook extreem droog (lage luchtvochtigheid) dus verdampt aangevroren condens ook weer snel. (ga niet over een be-ijsd objectief poetsen!)
Sneeuw is droog bij die temperatuur, dus "plakt" ze niet aan de koude camera of objectief. (aan een warme camera dus wel)
Bij terug naar binnengaan opletten dat je de camera in de tas laat opwarmen. De (koude) lucht in de tas is net zo droog als de buitenlucht, dus geen probleem. Wil je wel snel je foto' s op je computer zien, haal dan eerst buiten je opslagkaartje uit de camera en doe de camera weer in je tas voor je de warme vochtige binnenlucht opzoekt.

Aanrader:
Neem je statief mee!
De lichtomstandigheden zijn 's winters in het noorden niet optimaal...

Afbeelding

Afbeelding
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

coen_zondervan

Bericht door coen_zondervan » za aug 29 2009 10:49 am

Hoi,

Het is al een paar keer gezegd, probeer condens te voorkomen. Een camera (even in het algemeen) mag best koud zijn (of warm) maar snelle temperatuurswisselingen kun je beter vermijden.

Hoe met het mechanische deel van de moderne body's in de kou om te gaan weet ik eerlijk gezegd niet precies, mischien werkt alles wel op nylon en keramiek en is het onderhoudsvrij. Maar 'vroeguh' werden camera's die in lagetemperaturen werden gebruikt voorzien van speciale smeermiddelen. Dat klinkt wel een beetje bruut, alsof je een auto smeert, maar zo was dat natuurlijk niet.. het ging om minieme hoeveelheden en op slechts enkele punten. Maar het hield wel de sluiter in leven :-) Mogelijk dat een forumlezer of Nikon service daar nog iets van kan zeggen. Ben er zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Groeten, Coen

jack

Bericht door jack » di sep 01 2009 2:03 pm

Ik heb dit draadje goed doorgelezen. Toch heb ik nog vragen

Ik ga in het najaar naar Nepal en zal 4 tot 5 dagen boven de 4500m bivakkeren.
We overnachten in een tentje. De temperatuur kan zakken naar -18C.
Mijn vraag is:
Kan ik mijn D300 gedurende de nacht in de kou houden en mijn geheugenkaart en accu warm in de slaapzak?
Of is het raadzaam de D300 en objectieven in de slaapzak warm te houden met kans op condens door lichaamswarmte?
Hierbij zullen camera en objectieven 'smorgens weer de kou moeten doorstaan. De accu en geheugenkaart kan warm worden gehouden. Overdag zal de camera met accu en geheugenkaart in de Toploader 65AW zitten Dit is wel beschermend tegen wind maar niet tegen kou. Je wilt onderweg toch foto's maken.

Picard

Bericht door Picard » di sep 01 2009 3:15 pm

Hoi Jack,

Met SanDisk Extreme IV zou je je in ieder geval geen zorgen te hoeven maken over de temperatuur, citaat: "Extended temperature testing (-25 to 85 C)"

Mmm, ik kan me toch wat gezelliger tafreel voorstellen dan een koele knokelige camera in m'n slaapzak :wink2:
Maar als je dat zou doen, wellicht de camera ingepakt laten. Ik zou ook zakjes silica gel meenemen om ergste condensaanvallen te lijf te kunnen. Dan heb ik het niet over die kleine zakjes die je soms tussen verpakkingen vindt, maar de wat flinkere. Die wel in luchtdichte plastic zakjes laten. Zijn te hergebruiken (drogen in oven, of met hotelföhn).

Probeer voldoende info hierover te vergaren, zo'n trip maak je niet zo vaak. Heel veel plezier alvast!

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » di sep 01 2009 5:09 pm

Hoi Jack,
Zoals ik al schreef, ik heb in Lapland bij temp. tussen -25 tot -31 *C echt hele dagen (en nachten) buiten rondgelopen met m'n D80 om de nek / aan de pols.
Afbeelding
Zowel baasje als camera hebben hier geen enkel nadelig effect van ondervonden.
Ik zou idd de accu's wel zo lang mogelijk warm houden, dit om capaciteitsvermindering te voorkomen.
Ingepakt in je Toploader hebben de geheugenkaartjes en de camera op zich niets te lijden van de kou. Het zijn juist de plotselinge wisselingen van warm en vochtig naar koud en vice versa die problemen geven... dat is vragen om condens en aanvriezen.
Lucht van -18*C is kurkdroog en geeft geen problemen. Hoe warmer de lucht, hoe meer vocht die kan bevatten. (zeker in je slaapzak!!)
Als je de camera bij terugkeer in hotel of hut extra voorzichtig wilt laten opwarmen, doe hem dan buiten (in de koude droge lucht) in een plastic tas of zak en laat hem dan binnen rustig een uurtje ofzo op kamertemperatuur komen. Neem je er zelf ook een Beerenburgje of ander lokaal destillaat bij om weer wat op te warmen... komt alles in orde! :mryellow:

P.S.
Op deze reportage zal het buiten ook niet erg warm zijn geweest: http://www.letsgodigital.org/html/revie ... 0test.html
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

jack

Bericht door jack » di sep 01 2009 6:36 pm

Picard en Fera,
Bedankt voor jullie reactie.
De situatie die ik schets ligt op ruim 5000m Overdag kan de temperatuur in de zon van -15C naar +15C oplopen.
De lucht blijft echter wel droog. Verder daal ik, rin rustig tempo, in ca. 7 dagen terug naar het dal, waar het 25-30C is met een hoge RV.
Het probleem wordt dan een koele hotelkamer met airco en buiten met een hoge temperatuur en RV.

Groeten

Jack

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » di sep 01 2009 7:39 pm

Och Jack,
Ik denk dat je D300 die airco ook wel overleefd :wink:
Met de groeten van Hans.

jack

Bericht door jack » ma nov 09 2009 10:06 am

Zowel de D300 als de P4 hebben de lage temperaturen goed doorstaan. In de nacht was het -16C. Camera's in de tent in de slaapzak. 's Morgens weer gewoon foto's maken. De accu van de P4 wat niet optimaal. Met de D300 gedurende 4 weken fotograferen met 2 accu's bij temperaturen van -16C tot 32C. Nu nog de foto's uitwerken.
Bedankt voor jullie adviezen.
Groeten
Jack

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”