Nikon 50mm f/1.8 D voor aquariumfotografie?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
gerardschouw

Nikon 50mm f/1.8 D voor aquariumfotografie?

Bericht door gerardschouw » zo aug 30 2009 11:00 pm

beste mensen graag jullie advies over deze lens of die geschikt is voor closeups van aquariumvissen/planten. Ik heb nu de Tamron SP AF DI 90 mm 1:2.8 Macro waar ik closeups mee maak maar toch is dat het niet helemaal. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik qua fotograferen ook een hele hoop kan leren. Waar ik nu tegen aan loop is dat het vaak te donker is om een goede foto te schieten, volgens de berichten die ik over deze lens lees gaat die er goed mee om.

Hier enkele voorbeelden die ik vandaag heb geschoten met de Tamron lens, kan ik met de Nikon lens betere resultaten bereiken denken jullie? Of welke lens adviseren jullie mij. Het zijn onbewerkte opnames gemaakt met de Tamron.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door gerardschouw op ma aug 31 2009 8:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Nikon 50mm f/1.8 D voor aquariumfotografie?

Bericht door Patrick » zo aug 30 2009 11:32 pm

Ik zie je foto's niet. Een probleem dat we vaker zien met Picasa...

De 50mm f/1.8D is erg mooi, scherp en lichtsterk, maar bedenk je wel dat je niet heel kort scherp kan stellen. Ik meen 45 cm, tegen 31 van je Tamron. Ik kan me voorstellen dat dat niet handig is bij een aquarium.

Maar de 50mm is eigenlijk een objectief dat je gewoon "moet" hebben. Fantastisch goed voor het gekld.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

De Put

Bericht door De Put » ma aug 31 2009 9:46 am

Hoi Gerard,

De 50mm 1.8 is geweldig voor aquariumfotografie, maar niet voor close ups. De scherpstelafstand is te groot en ik vind de lens op de kortste scherpstelafstand bij volledig open diafragma niet echt scherp tekenen.
Ik maak al mijn aquariumfoto's met de 50mm 1.8 bij bestaand licht:
ISO 800
f/1.8-2.2
WB TL
s 1/60s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met de Tamron 70-200 met flits:
Afbeelding

Allemaal vissen uit eigen vissenkom.

Als ik jou was zou ik een losse SB600 kopen en deze op de dekruiten leggen icm met je Tamron 90mm. De 50mm is geweldig vanwege de lichtsterkte, maar ik zou liever een ragscherpe macrolens gebruiken icm het nodige extra licht.

Succes!

Groeten,
Remco

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma aug 31 2009 9:53 am

Beste Gerard,

Ik heb geen ervaring met vissen, maar toch.

Als je denkt met een 1 stop sterkere lens vooruitgang te boeken: helaas.
Meer resultaat zal je kunnen behlaen met het beter verlichten van het aquarium, dat verlicht zowel de foto zelf als het scherpstellen.

Een macrolens van 90-100 mm lijkt me het aangewezen gereedschap als je enige afstand tot het onderwerp wilt kunnen houden (natuurlijk afhankelijk van het formaat van de vissen).

Voor algemeen macrowerk heb ik lange tijd geworsteld met bestaand licht.
Pas toen ik eea. beter kon uitlichten met behulp van studioverlichting kon ik makkelijk scherpstellen en een foto componeren.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

gerardschouw

Bericht door gerardschouw » ma aug 31 2009 9:02 pm

Hallo mannen, bedankt voor de reacties alvast. Ik heb de foto's even gepost bij een andere host, hopelijk kunnen jullie ze nu wel zien...........

Maar de meningen zijn verdeeld merk ik, sommige vinden de Tamron wel goed voor het closeup werk en anderen weer niet.

@Remco, mooie foto's van je vissen gemaakt met die lens. Ik ga toch sowieso zo'n lens bestellen denk ik. ik zie ze zo'n beetje rond de 100 euro aangeboden nieuw. Weten jullie misschien waar ik het voordeligst de Nikon 50 mm kan bestellen?

@Gijs, studioverlichting kan ik niet gebruiken omdat ik vaak bij andere mensen moet fotograferen ivm keuringen en dan kan ik niet de hele kast aanpassen. Mensen willen dit vaak niet, ik maak dan totaalfoto's met mijn Sigma 80 300 mm. Maar dan zelfs loop ik binnen vaak tegen het probleem aan van te weinig licht in de aquaria.Ik wil dan toch met mijn Tamron de closeups schieten en met de Nikon 50 mm de totaalfoto's en de rest van de foto's. Wat denken jullie daarvan?

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma aug 31 2009 10:13 pm

gerardschouw schreef:Weten jullie misschien waar ik het voordeligst de Nikon 50 mm kan bestellen?
http://tweakers.net/pricewatch/104561/n ... 8d-af.html

Uiteraard wel opletter dat je een bekende/betrouwbare leverancier pakt. Toevallig de eerste in dit rijtje (digitalstreet) is overigens naar de mening van veel mensen hier (ook ikzelf) een fatsoenlijke leverancier.

PS: Via Tweakers Pricewatch kun je zowat alle electronice/consumenten-apparatuur opzoeken... Niet alle foto-leveranciers worden genoemd (zoals konijnenberg) maar wel een aantal...
Spul waarmee je foto's maakt...

gerardschouw

Bericht door gerardschouw » di sep 01 2009 10:37 am

Thanks voor de tip Rene, ga ik eens effe kijken daar.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di sep 01 2009 11:02 am

ReneG schreef:
gerardschouw schreef:Weten jullie misschien waar ik het voordeligst de Nikon 50 mm kan bestellen?
http://tweakers.net/pricewatch/104561/n ... 8d-af.html

Uiteraard wel opletter dat je een bekende/betrouwbare leverancier pakt. Toevallig de eerste in dit rijtje (digitalstreet) is overigens naar de mening van veel mensen hier (ook ikzelf) een fatsoenlijke leverancier.

PS: Via Tweakers Pricewatch kun je zowat alle electronice/consumenten-apparatuur opzoeken... Niet alle foto-leveranciers worden genoemd (zoals konijnenberg) maar wel een aantal...

Ze moeten betalen voor vermelding....
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

gerardschouw

Bericht door gerardschouw » di sep 01 2009 9:53 pm

ik heb net de lens bestel bij DigitalStreet. Ben benieuwd, zal wat fotos posten als de lens binnen is.
Alvast bedankt voor jullie adviezen.

V70ORD5
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door V70ORD5 » di sep 01 2009 11:23 pm

Wat dacht je van een fisheye??? :D

Afbeelding
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”