SB-600 icm D5000
SB-600 icm D5000
Beste allen,
ik bezit sinds kort een Nikon D5000 (inmiddels terug van recall-reparatie, complimenten overigens voor de snelle service). Ik zou dit toestel graag willen combineren met een SB-600 flitser. Dit werkt prima volgens de handleiding.
Mijn vraag is op welke manier de SB-600 flitser extern kan worden aangestuurd door de D5000. Als ik het zo lees is hiervoor een kabel nodig, omdat de D5000 geen commander mode heeft (tenzij een SU-800 wordt aangeschaft, maar hier heb ik geen trek in).
Kan iemand mij vertellen of het klopt dat een flitskabel benodigd is om extern te kunnen flitsen met deze combinatie?
Hartelijk dank.
ik bezit sinds kort een Nikon D5000 (inmiddels terug van recall-reparatie, complimenten overigens voor de snelle service). Ik zou dit toestel graag willen combineren met een SB-600 flitser. Dit werkt prima volgens de handleiding.
Mijn vraag is op welke manier de SB-600 flitser extern kan worden aangestuurd door de D5000. Als ik het zo lees is hiervoor een kabel nodig, omdat de D5000 geen commander mode heeft (tenzij een SU-800 wordt aangeschaft, maar hier heb ik geen trek in).
Kan iemand mij vertellen of het klopt dat een flitskabel benodigd is om extern te kunnen flitsen met deze combinatie?
Hartelijk dank.
Laatst gewijzigd door TWD5000 op di sep 01 2009 12:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: SB-600 icm D5000
Als dat zo in de handleiding staat zou ik daar maar van uitgaan....
Welkom overigens op het forum.
Welkom overigens op het forum.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste T,
Ook welkom op dit forum.
Driewerf bravo voor het lezen van de handleidingen, dat zouden meer mensen moeten doen.
Je hebt gelijk in de conclusie dat de D5000 geen flitsers draadloos kan commanderen.
De aangewezen manier om een flitser (met de Nikon I-TTL meting) los van de D5000 te gebruiken is een kabel. De Nikon kabels zijn niet goedkoop maar wel degelijk.
Als je de flitser verder weg wilt laten afgaan zijna andere trucs en hulpmiddelen noodzakelijk.
Let wel: er zijn boeken volgeschreven over alle mogelijkheden van Nikon kamera's en flitsers.
Groeten, Gijs
PS: over die complimenten: die verdienen wij niet, maar NIkonservice.nl.
Wij zijn een onafhankelijke vereniging van Nikon liefhebbers.
Ook welkom op dit forum.
Driewerf bravo voor het lezen van de handleidingen, dat zouden meer mensen moeten doen.
Je hebt gelijk in de conclusie dat de D5000 geen flitsers draadloos kan commanderen.
De aangewezen manier om een flitser (met de Nikon I-TTL meting) los van de D5000 te gebruiken is een kabel. De Nikon kabels zijn niet goedkoop maar wel degelijk.
Als je de flitser verder weg wilt laten afgaan zijna andere trucs en hulpmiddelen noodzakelijk.
Let wel: er zijn boeken volgeschreven over alle mogelijkheden van Nikon kamera's en flitsers.
Groeten, Gijs
PS: over die complimenten: die verdienen wij niet, maar NIkonservice.nl.
Wij zijn een onafhankelijke vereniging van Nikon liefhebbers.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Bedankt voor de reacties! De complimenten waren inderdaad voor de Nikon service bedoeld, ook al wordt dit misschien niet gelezen. Een mail van mijn kant is wel zo aardig.
Welke kabel is geschikt voor aansluiting van de SB-600? Ik neem aan de Nikon SC-28 DDL en Nikon SC-29 DDL. In de handleiding staat dat een AS-15 benodigd is voor aansluiting van externe flitsers. Is dit wel zo? De genoemde kabels zijn, als ik de afbeelding bekijk, reeds voorzien van een hotshoe-aansluiting.
Nogmaals dank.
Welke kabel is geschikt voor aansluiting van de SB-600? Ik neem aan de Nikon SC-28 DDL en Nikon SC-29 DDL. In de handleiding staat dat een AS-15 benodigd is voor aansluiting van externe flitsers. Is dit wel zo? De genoemde kabels zijn, als ik de afbeelding bekijk, reeds voorzien van een hotshoe-aansluiting.
Nogmaals dank.
- gijs sandberg
- Clublid
Beste T,
De AS-15 is gemaakt om gewone "domme" flitskabels aan te kunnen sluiten op een Nikon kamera die alleen een flitsschoen heeft (zoals de D5000).
Dit is soms nodig o.a. voor toepassing van studio-flitsers.
NB de verbinding die een AS-15 maakt heeft niets te maken met het Nikon I-TTL flitssysteem.
Groeten, GIjs
De AS-15 is gemaakt om gewone "domme" flitskabels aan te kunnen sluiten op een Nikon kamera die alleen een flitsschoen heeft (zoals de D5000).
Dit is soms nodig o.a. voor toepassing van studio-flitsers.
NB de verbinding die een AS-15 maakt heeft niets te maken met het Nikon I-TTL flitssysteem.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Bedankt weer Gijs!
De reden waarom ik extern wil flitsen is vanwege macrofotografie. Met een kabel kan ik vissen bv. mooi van boven flitsen (voor een aquarium), wat vaak een prachtig resultaat geeft. De macrosetup van Nikon (de kleine flitsers met een commander) vind ik meteen veel te prijzig.
Ik hoop dus met een SB-600 plus kabel leuke effecten te bereiken. Macrofotografie gaat geweldig, maar niet wanneer flitsen nodig is. Dan flits je met de ingebouwde flitser al snel over je onderwerp heen.
De reden waarom ik extern wil flitsen is vanwege macrofotografie. Met een kabel kan ik vissen bv. mooi van boven flitsen (voor een aquarium), wat vaak een prachtig resultaat geeft. De macrosetup van Nikon (de kleine flitsers met een commander) vind ik meteen veel te prijzig.
Ik hoop dus met een SB-600 plus kabel leuke effecten te bereiken. Macrofotografie gaat geweldig, maar niet wanneer flitsen nodig is. Dan flits je met de ingebouwde flitser al snel over je onderwerp heen.
Is het mogelijk om de SB-600 te laten reageren op flitslicht van de ingebouwde flitser, aangezien de D5000 geen commander mode heeft?
Nee, volgens mij niet.TWD5000 schreef:Is het mogelijk om de SB-600 te laten reageren op flitslicht van de ingebouwde flitser, aangezien de D5000 geen commander mode heeft?
- gijs sandberg
- Clublid
Dat kan wel, maar niet zonder extra hulpmiddelen en waarschijnlijk niet zoals je wilt.TWD5000 schreef:Is het mogelijk om de SB-600 te laten reageren op flitslicht van de ingebouwde flitser, aangezien de D5000 geen commander mode heeft?
Groeten, GIjs
TWD5000 schreef:Is het mogelijk om de SB-600 te laten reageren op flitslicht van de ingebouwde flitser, aangezien de D5000 geen commander mode heeft?
dan had je toch een d90 moeten kopen, die kan het wel...
De D90 was 6 weken geleden nog 400 euro duurder dan de D5000 (al is dit wel afhankelijk van verkooplocatie). Anders had ik hem wel gekocht. De D5000 heeft zoveel beperkingen. Geen commander mode, geen extra battery pack met verticale stand-knop, etc.
Eén week na aankoop, half juni 2009, kreeg ik van een vriend van me te horen dat de MM in Den Haag de D90 voor 880 euro in de aanbieding had, compleet met vele accessoires. Ik heb zonder acc. net zoveel betaald voor een D5000. Ik dacht mijn huiswerk gedaan te hebben, maar moest me voor de zoveelste keer voor mijn hoofd slaan wegens een miskoop.
. Toen kwam het leukste; stofdeeltjes in het LCD-scherm (zo zuinig mee omgesprongen maar toch) en een recall van Nikon wegens een fabrieksfout. Je zou het ding bijna uit het raam gooien.
Miskoop is overigens een wat te groot woord; ik heb prachtige macro's kunnen maken, maar het is toch even jammer.
Eén week na aankoop, half juni 2009, kreeg ik van een vriend van me te horen dat de MM in Den Haag de D90 voor 880 euro in de aanbieding had, compleet met vele accessoires. Ik heb zonder acc. net zoveel betaald voor een D5000. Ik dacht mijn huiswerk gedaan te hebben, maar moest me voor de zoveelste keer voor mijn hoofd slaan wegens een miskoop.

Miskoop is overigens een wat te groot woord; ik heb prachtige macro's kunnen maken, maar het is toch even jammer.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat kan vast wel als je met een ouderwetse lichtgevoelige cel gaat werken. Maar dan mis je natuurlijk wel alle fantastische mogelijkheden van het Nikon Creative Lighting System...TWD5000 schreef:Is het mogelijk om de SB-600 te laten reageren op flitslicht van de ingebouwde flitser, aangezien de D5000 geen commander mode heeft?