Onscherp of toch niet?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Nikon D90

Onscherp of toch niet?

Bericht door Nikon D90 » ma sep 07 2009 12:27 am

Hoi,

Waar ik voorheen eigelijk altijd in de weer was met een analoge spiegelreflex en een digitale compact tussenperiode had met een Canon powershot, ben ik sinds kort eigenaar van een Nikon D90 (DX Nikkor 18/105 VR objectief). Blij dat ik de afgelopen 2 maanden was met eindelijk weer een spiegelreflex, is er nu toch een klein deukje in mijn enthousiasme gekomen...

Ik ben namelijk niet tevreden met de scherpte van mijn foto's.

Ik fotografeer manueel en gebruik daarbij wel de autofocus om scherp te stellen. Ongeacht wat ik doe qua instellingen (korte sluitertijd, VR aan, grotere scherpte diepte, AF/S, AF/C, gunstige lichtomstandigheden) of ik nu op automatisch fotografeer of niet, ik vind te veel van mijn foto´s niet scherp genoeg.

Als nieuw lid van de Nikon Club zit ik dus met een brandende vraag, waar jullie mij hopelijk wat inzicht kunnen verschaffen. Wat kan de scherpte in mijn foto's zo erg beinvloeden?

Is er mogelijk wat mis met mijn lens (waar ik bij een nieuwe lens niet vanuit ga)? Krijg je met dit objectief of camera gewoon geen ´harde´ vlijmscherpe foto´s, maar wat zachtere lijnen en moet je altijd achteraf bijscherpen? Welke (autofocus) instellingen zijn erg beinvloedend op je resultaat en zie ik mogelijk over het hoofd? Ik ben vooral erg benieuwd waarom het zo snel mis kan gaan en ben van mening dat met deze camera en objectief een haarscherpe foto leveren toch niet moeizaam hoeft te gaan? Ik ben bekend met de gevolgen en invloeden van sluitertijd, diafragma en ISO. Waar kan onscherpte buiten dat vandaan komen?

Alvast bedankt, groetjes.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Onscherp of toch niet?

Bericht door Patrick » ma sep 07 2009 12:38 am

Welkom op ons forum!

Ik denk dat het handiger is als je wat foto's plaatst waar je niet tevreden over bent. Dan weten we waar we het over hebben.

Het kan overigens best zijn dat je objectief wat minder scherp is; ook Nikon levert wel eens een maandagmorgen-exemplaar...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » ma sep 07 2009 12:40 am

Soms heeft een combinatie last back- of frontfocus.
Kijk hier voor meer info: http://focustestchart.com/chart.html
Voor de rest valt er weinig van te zeggen als we geen foto's zien.
De D90 heeft een stuk of wat scherpstelpunten, weet je zeker dat hij wel het goede scherpstelpunt gebruikt? Als jedat automatisch laat regelen dan kan er wel eens een onverwacht scherpstelpunt gebruikt worden.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma sep 07 2009 12:45 am

Beste N,

Welkom op dit forum van Nikon liefhebbers.

Heb je al eens een andere lens geprobeerd?
Een statief?
Overlegd met een kundige fotowinkel?
Zoals Patrick schrijft: enkele voorbeelden, liefst met EXIF informatie kunnen behulpzaam zijjn.

Tips over het plaatsen van foto's op dit forum: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... =34&t=6964

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Nikon D90

Bericht door Nikon D90 » ma sep 07 2009 9:13 am

Bedankt voor de reacties.

Het kan deels mijn onervarenheid met een automatische lens zijn (analoge lenzen gewend) en dat ik misschien moeite heb met scherpstelpunten. Ik heb mijn handleiding enzo goed doorgelezen maar vraag mij nu toch af hoe weet ik zeker dat hij wel het goede scherpstelpunt gebruikt? Ik houd de oplichtende blokjes in de gaten dat dat op mijn onderwerp gericht is. Ik gebruik als de situatie erom vraagt AF-C of AF-S, ik heb mijn VR aanstaan. Ik heb geprobeerd te wisselen met enkelveld, dynamisch veld etc.

Ik heb nog eens goed mijn foto's doorgekeken en deels is inderdaad scherpte misschien net niet goed gericht, maar ook vaak vind ik de 'scherpe lijnen' alsnog zacht/fuzzy/niet scherp dus. Vraag me echt af wat ik verkeerd doe.

Ben benieuwd of er misschien een gebruikerstip is voor het automatisch scherpstellen. Hoe houd ik de scherpte zoveel mogelijk in eigen hand, zonder op geheel handmatig overtegaan. Want misschien heb ik een verkeerde interpretatie gemaakt van het autofocus verhaal. Maar nogmaals vindt ik het gek dat het zo moeizaam gaat dat komen tot scherpe foto's.

Ik zal me zo even verdiepen hoe ik een foto moet plaatsen op het forum voor voorbeelden. Dus wordt vervolgd.

Nikon D90

Bericht door Nikon D90 » ma sep 07 2009 10:16 am

Hier drie foto's. Hoe dan ook is onscherpte steeds in meer of mindere mate aanwezig, het is een beetje schilderachtig. Foto's zijn onbewerkt, ik beoordeel ze zelf ook altijd op actual pixels 100%.

Wat kan ik ook het beste instellen bij D-lighting en ISO-ruisonderdrukking (staat nu op standaarwaarden, normaal)?

Afbeelding
ISO: 400
Belichting: 1/200 sec.
Diafragma: 7.1
Brandpuntsafstand: 24mm
Flitser gebruikt: Nee

Afbeelding
ISO: 250
Belichting: 1/400 sec.
Diafragma: 7.1
Brandpuntsafstand: 32mm

Afbeelding
ISO: 400
Belichting: 1/500 sec.
Diafragma: 9.0
Brandpuntsafstand: 18mm

Afbeelding
ISO: 200
Belichting: 1/200 sec.
Diafragma: 9.0
Brandpuntsafstand: 26mm

Weef

Bericht door Weef » ma sep 07 2009 1:32 pm

"Het kan deels mijn onervarenheid met een automatische lens zijn (analoge lenzen gewend) "

Huh?

Nikon D90

Bericht door Nikon D90 » ma sep 07 2009 1:45 pm

Even nog een aanvulling op mijn berichten en waarschijnlijk toch een mede? boosdoener. Ik ben er zojuist achter dat het op enkelpunt scherpstellen je als je er de lock eraf haalt een scherpstelpunt moet kunnen kiezen. Bij mij gebeurt hier niets. Ik ga hier vlug achteraan.

Groetjes!

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » ma sep 07 2009 1:55 pm

Vooral bij het de vrouw naast het paard valt de onscherpte op.
Ben je zeker dat jouw scherpstelpunt daarop zat?
Midden van de foto is het venster net achter het paard, tevens het scherpste van de foto.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma sep 07 2009 3:59 pm

Weet je zeker dat je de juiste autofocusstand en af-veldstand hebt geselecteerd? En herkader je de foto toevallig na scherpstellen?

Als je camera op AF-A of AF-C staat kan hij de focus veranderen als je de camera beweegt. En als je de af-veldstand of op automatisch of 3D hebt staan kiest hij ook zelf het scherpstelpunt. En als je herkadert moet je wel de ontspanknop half ingedrukt houden (of de AF lock gebruiken, niet te verwarren met de lock switch voor op de camera) anders dan stelt hij scherp op het punt dat je na het herkaderen hebt gekozen...

Zet je camera eens op AF-S met enkelpunt (met de lock uiteraard uitgeschakeld) en kijk dan eens wat hij doet... Zie pagina 54 en 173 van je D90 handleiding...
Spul waarmee je foto's maakt...

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door jettiny » ma sep 07 2009 10:43 pm

Allereerst welkom op het forum Nikon D90 !! :D

Waar ik aan denk is het volgende.
Je hebt de handleiding goed doorgelezen en wellicht met de camera erbij.
Kan het zijn dat je hebt gespeeld in het menu, en bij beeld optimaliseren in het submenu de stand "normaal"hebt gewijzigd in "zachter", en dat vergeten terug te zetten !?
Ik gooi maar een balletje op, je kunt het zo nakijken in je exif of in het menu van je camera natuurlijk.
Je vind de instelling in het opnamemenu dan beeld optimaliseren en vervolgens met de pijlknop naar rechts toegaan.
Daar vind je het submenu waar diverse instellingen mogelijk zijn.
Ik ga er wel van uit dat de D90 niet zoveel anders is dan zijn voorloper de D80 :)
Succes.
vrgr
Tiny

Nikon D90

Bericht door Nikon D90 » di sep 08 2009 11:09 am

Goedemorgen,

Ik ga ervan uit dat mijn scherpstel problemen inderdaad komen door onjuist autofocusstand en af-veldstand gebruik. (en misschien dat ik inderdaad in menu eea heb veranderd, zoals zachter, ga straks direct kijken). Dit scheelt al een hoop; ik kreeg voorheen geen beweging in de punten bij enkelveld door lock of te zetten, nu gelukkig wel ( :oops: hoe krijg je ruzie met een simpel lock schuifje).

Met welke instellingen denk ik scherpstelling in hand te houden:

Voor stilstaande objecten gebruik ik enkelveld en kon dus eerst niet mijn scherpstelpunten verplaatsen (ahum). Waardoor ik scherp stelde vanuit middenpunt knop half ingedrukt houd en kadreer en kies voor AF-S. Ik heb hier en daar inderdaad ook getracht te werken met automatisch veld en met de instellingen gewisseld. Kans dus dat dat bij bovenstaande foto's dit het geval is geweest en (bijv. bij paard vrouw) ik dacht scherp te stellen dat beide objecten scherp zijn en uiteindelijk het punt er precies tussen valt. Of kan mij dit ook overkomen (bijv. bij foto pruimen) als ik het middenpunt op breed houdt ipv normaal waardoor een echt scherpe punt niet op logische/gewilde plek terecht komt?

Echt bewegende onderwerpen gebruik ik enkelveld, middenpunt breed, AF-C. Ik herkader inderdaad wel, maar houd in de AF-knop ingedrukt. Hier vindt ik dat ik te vaak uitkom op net niet scherp, moet ik hier toch eerder kiezen voor dynamisch veld, doe ik niet snel, wanneer pakken jullie deze functie?

Ik denk dat de meest voor de hand liggende verklaring voor mijn scherpstelproblemen dan zit in mijn onhandigheid met autofocus en wel weten wat ik wil instellen, maar misschien onzorgvuldig ben in het toepassen hiervan, waardoor ik toch onhandige combinaties inzet en de kans op onscherp toeneemt.

Maar kan ik stellen dat automatisch veldstand je het minst zelf de controle hebt over wat het onderwerp wordt of is dit ook in meer of mindere mate het geval bij dynamisch en 3d?

Tot slot vraag ik me af of je altijd toch een beetje moet aanscherpen achteraf (zachte lijnen)? Of betekent dat dan toch nog teveel onscherpte aanwezig is? Ik scherp foto's altijd wel aan in photoshop na omzetten in juiste formaat.

Sorry, het is een heel verhaal geworden met weer een hoop vragen. Ik ga in ieder geval met de tips en opmerkingen aan de slag, ik vind de bestaande forumonderwerpen ook erg leerzaam en hoop dat ik snel net zo fijn uit de voeten kan met mijn digitale spiegelreflex als met mijn analoge 'oudje'. Ik ben benieuwd wat ik en jullie dan vinden van de scherpte.

Groetjes en wederom bedankt voor de reacties!

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » di sep 08 2009 5:37 pm

Als je AF-C gebruikt en je herkadert (lees: verplaatst het gekozen focuspunt van het onderwerp af) dan verandert de focus en zal hij scherpstellen op wat je ook in het scherpstelpunt hebt liggen. OOK als je de ontspanknop half indrukt, de focus blijft veranderen! Dat is nou net het verschil tussen AF-S en AF-C.

Oplossing: Je kunt bij AF-C 3D tracking of automatische selectie gebruiken en hopen dat de camera het onderwerp goed volgt door de focuspunten, of je gebruikt enkelpunt, kiest een scherpstelpunt kiezen en volgt het onderwerp terwijl je het scherpstelpunt op het onderwerp gericht houdt. Dat kan lastig zijn bij snelle willekeurig bewegende objecten, maar is bij zaken als een auto of paard meestal niet zo'n probleem... Wel oppassen dat je de juiste sluitertijd kiest (lees: niet te lang).
Spul waarmee je foto's maakt...

Teun

Bericht door Teun » wo sep 09 2009 10:12 am

Ik zou de ruisonderdrukking ook uit zetten, op lage iso maakt het misschien weinig uit maar de foto's worden toch iets onscherper. Ruis kun je later op je computer nog wat reduceren.
Op AF-C kan het ook ooit voorkomen dat de focus verandert vlak voordat je afdrukt en dan heb je ook scherpe foto's, ik zou gewoon 1 scherpstelpunt met af-s kiezen.

joeybrooks

Bericht door joeybrooks » wo sep 09 2009 11:37 am

Hey,

Je kunt bij het profiel van je camera (ehmm.. ben op het werk even denken.. je kutn kiezen uit neutraal, portret, levendig e.d. in het menu)
kun je ook handmatig je scherpte om hoog zetten door een profiel te wijzigen.

Het zal je probleem niet volledig oplossen maar zal wel zeker weten betere beelden opleveren, heb hem persoonlijk altijd op +6 staan.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”