Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.
joepert
Forumlid
Forumlid

Re: Foto's Fotojournalistiek met Raymond Rutting (verzamel)

Bericht door joepert » ma sep 07 2009 1:06 pm

Patrick, jouw foto van de vrouw met duiven vind ik echt een hele mooie "feel-good"-foto. Ook heel goed binnen de opdracht.

Fot's van Hans zijn natuurlijk expres zo genomen maar het resultaat kan mij niet zo bekoren. Foto 2 vind ik nog wel wat hebben, maar ik mis de tegenstelling.

@mikemix: wanneer ga jij voor ons een masterclass nabewerking geven? Ik meld me nu vast aan.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 07 2009 1:07 pm

Bij de foto van Hans is de omzetting naar zwart-wit een gigantische vooruitgang.

Ik zal vanavond eens kijken of ik een eigen zwart-wit versie kan maken. Ik kan me voorstellen dat de techniek daar veel "makkelijker" toe te passen is zonder de foto stuk te maken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » ma sep 07 2009 1:07 pm

@ mikemix, heb je deze bewerking ook toegepast op jouw foto in forumkinderen in min of meerdere maten?
Nou, van mij ook de groeten

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 07 2009 1:08 pm

joepert schreef:Patrick, jouw foto van de vrouw met duiven vind ik echt een hele mooie "feel-good"-foto. Ook heel goed binnen de opdracht.
Dank je. Ik moet zeggen dat het soort fotografie mij erg aanspreekt. Mensen fotograferen is denk ik wel een beetje mijn ding denk (hoop?) ik.

Ik heb in ieder geval een topdag gehad!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

mikemix

Bericht door mikemix » ma sep 07 2009 1:11 pm

Ben geen leraar, Joep.

Nog even die van Patrick in kleur
Origineel
Afbeelding
bewerkt
Afbeelding

Let op de tas, wit/licht trek de aandacht, heb deze donkerder gemaakt.
Laatst gewijzigd door mikemix op ma sep 07 2009 1:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Bericht door mikemix » ma sep 07 2009 1:12 pm

pietje-nukem schreef:@ mikemix, heb je deze bewerking ook toegepast op jouw foto in forumkinderen in min of meerdere maten?
Al mijn foto's bewerk ik zo, dus ook die idd.

mikemix

Bericht door mikemix » ma sep 07 2009 1:16 pm

Patrick schreef:Bij de foto van Hans is de omzetting naar zwart-wit een gigantische vooruitgang.

Ik zal vanavond eens kijken of ik een eigen zwart-wit versie kan maken. Ik kan me voorstellen dat de techniek daar veel "makkelijker" toe te passen is zonder de foto stuk te maken.

Ben benieuwd, laat maar zien :D

mikemix

Bericht door mikemix » ma sep 07 2009 1:25 pm

Origineel
Afbeelding
bewerkt
Afbeelding

TomT
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door TomT » di sep 08 2009 1:23 am

Ook ik behoorde tot de gelukkigen die vanuit de Nikon Club Nederland mochten deelnemen aan deze interessante workshop. Ofschoon ik de opdracht lastig uit te voeren vond, kijk ik toch terug op een erg leuke en geslaagde dag.

In mijn speurtocht naar tegenstellingen was mijn beste resultaat deze foto, waarbij Raymond terecht commentaar had op de aanwezigheid van de persoon links in beeld. Een tweede kans in deze situatie had ik niet. Daarvoor gaat zo'n scootmobiel tcoh weer te snel. Ik heb mijn eerste RR-nabewerking er op losgelaten.

1.
Afbeelding

Complimenten nog aan Patrick voor zijn 'Vrolijke Moslima tussen Duiven op de Dam', niet alleen van mij maar ook van Raymond! Als ik hem juist citeer: 'Ik zou deze zo in de krant plaatsen'. Dat kun je in je zak steken.

Groetjes,
Tom
D300+Grip, 35mm f/2.0D, 50mm f/1.8D, 85mm f/1.4D, 105mm f/2.8D Micro, 12-24mm f/4 ED, 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR, 17-55mm f/2.8 IF ED, 70-200mm f/2.8 IF ED VR, 70-300mm f/4.5-5.6G VR, TC-17E II, SB800's

rene de wit

Bericht door rene de wit » di sep 08 2009 7:21 am

heren,

hoe meer ik over deze dag lees en foto's zie des te jammerder ik het vind dat ik uitgeloot was (is dat goed nederlands ?)

is er een hand-out uitgereikt of hebben jullie nog meer tips en trucs van Raymond gekregen ?

bvd

Rene

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » di sep 08 2009 7:28 am

Ik had graag wat meer foto's gezien.... :?
De getoonde foto's laten op mij geen indruk achter van....Goh......wat een journalistieke plaatjes zeg.

Er zijn toch opdrachten gemaakt ?
Kunnen de vijf gelukkige personen deze eens tonen ?
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di sep 08 2009 8:40 am

Leuk moment Tom, maar ik kan toch nog niet hoog van de toren blazen over de RR nabewerking.
Heeft hij uitgelegd wat het nut is van het werken met shadow/highlight alvorens over te gaan tot doordrukken/tegenhouden?
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 08 2009 11:24 am

rene de wit schreef:hoe meer ik over deze dag lees en foto's zie des te jammerder ik het vind dat ik uitgeloot was (is dat goed nederlands ?)

is er een hand-out uitgereikt of hebben jullie nog meer tips en trucs van Raymond gekregen ?
Nee. Je kon zelf aantekeningen maken. Je had daar 's middags een laptop voor je neus staan. Ik heb het recept van het bewerken daar ter plekke ingetikt en aan mezelf gemaild. Ik denk niet dat ik het zo hier neer ga zetten, maar er eerst zelf mee aan de slag ga. Ik denk ook niet dat je de methode moet toepassen op elke foto, maar meer als hulpmiddel in zijn terrein. Je pikt eruit wat je handig/bruikbaar vindt.

Je ziet hier aan de foto's dat het niet zo eenvoudig is om het goed toe te passen. Anders was het wel duidelijker wat en hoe het precies is.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 08 2009 11:29 am

Mike-Nikon schreef:Ik had graag wat meer foto's gezien.... :?
De getoonde foto's laten op mij geen indruk achter van....Goh......wat een journalistieke plaatjes zeg.

Er zijn toch opdrachten gemaakt ?
Kunnen de vijf gelukkige personen deze eens tonen ?
Er komt niet meer omdat er feitelijk niet meer is. Natuurlijk hebben we allemaal veel meer foto's geschoten. Maar we moesten er zelf 2 overhouden, en dan in overleg met Raymond bleef er eentje over die besproken werd in de groep. Vandaar dat ik er maar 2 heb geplaatst. Blijkbaar heeft Hans zijn selectie wat ruimer aan Raymond voorgelegd...

Ik heb zelf de tegenstelling gezocht in de mensen. En ik wilde het journalistiek houden. Ik denk dat doordat ik mezelf heb beperkt ik wellicht het mezelf makkelijker heb gemaakt met iets bruikbaars te komen.

De zin van de cursus is niet deze paar foto's wat mij betreft, maar wat je ervan oppikt en in je eigen manier van fotograferen kunt meenemen. Ik denk dat ik er zeker wat aan gehad heb!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 09 2009 7:56 pm

mikemix schreef:bewerkt:
Afbeelding
Ik zou er ook nog even naar kijken. Toen ik klaar was en nog even naar jouw zwart-wit versie keek viel me op dat jij een ander soort zwart-wit had dan ik. Ik heb even de pipet erbij gehaald, en er zat wat meer rood in. Is dat een truc? Ik vond het in ieder geval beter ogen, dus ben even aan het zoeken geweest. Een warm fotofilter nr. 85 leverde me, met mijn eigen bewerking naar zwart-wit, het volgende plaatje op:

Afbeelding

Ik heb wel wat tegengehouden en doorgedrukt, maar het meeste werk komt toch uit de "kleurenmixer" als je naar zwart-wit omzet.

Wie roept? Mooi? Niet mooi? Wat kan er beter? :huh:

Plaats reactie

Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”