D5000 problemen met live view

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
jdevaan

D5000 problemen met live view

Bericht door jdevaan » ma sep 07 2009 9:33 pm

Hallo,

Ben sinds kort in het bezit van de Nikon D5000. Heb daar tbv van vakantie een Tamron 18-270 objectief bij gekocht.
Ik ben beginner met digitale SLR en niet blond, maar begrijp toch niet voldoende de handleiding mbt de live view stand.
Wanneer ik live view gebruik om te fotograferen kan ik enkele foto's maken en dan ineens niet meer en wil het aparaat alleen nog maar dat ik ga filmen door op de OK knop te drukken. Ben me niet bewust van dat ik iets gedaan heb om die overgang te krijgen. Wil doorgaan met fotograferen, maar moet dan vaak camera weer uit en aan zetten om weer in de fotostand te komen.
Wat doe ik verkeerd? Of wat vergeet ik te doen?

Tweede punt is dat ik bijna niets scherpgesteld krijg met de live view.
De eerste twee, drie foto's gaan goed en daarna lukt het vaak niet meer om iets scherp te krijgen. Krijg soms wel groen licht, maar dan is het beeld toch niet scherp.
Zonder live vieuw focust de lens prima. Heeft iemand anders dit probleem misschien ook?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D5000 problemen met live view

Bericht door gijs sandberg » ma sep 07 2009 10:03 pm

Beste J,

Welkom op dit forum.

Bij jouw eerste vraag kan ik me niets voorstellen.
Er zijn vele factoren die zoiets kunnen veroorzaken.

Over jouw tweede vraag: Autofocus in live-view modus werkt anders (en langzamer) dan de standard AF, dat heeft constructieve redenen.
In het handboek staat eea. toegelicht.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jop » di sep 08 2009 9:42 am

Hallo J,

Ik gebruik live view eigenlijk niet zoveel, dus ik heb dit nog niet meegemaakt. Ik zal vanavond of morgen eens kijken of het bij mij ook zo is. Ik hou je op de hoogte ;)

Groeten, Jop
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

jdevaan

Bericht door jdevaan » di sep 08 2009 9:06 pm

Hallo jop,

Alvast bedankt voor je moeite.
Ik ben ook niet van plan het veel te gaan gebruiken, maar ga binnen enkele dagen naar Namibië. Ik denk dat ik als ik in een safari-wagen zit, me niet in alle bochten kan wringen om nog door de zoeker kijken als ik mijn camera stabiel op een bonenzak wil laten rusten op het raamportier... vandaar.

Groetjes, Jacqueline

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jop » di sep 08 2009 9:19 pm

Hallo Jacqueline,

Ik heb net 20 foto's in 2,5 minuut gemaakt, allemaal achter elkaar, met live view. Het bleef bij mij goed gaan en de D5000 liep niet vast. Ik hoefde ook niet te gaan filmen, kon gewoon (steeds direct) door gaan met het nemen van foto's. Heb je ook al eens geprobeerd of het ook zo is met een Nikon objectief? Niet dat die per se beter zijn, maar ik heb wel eens eerder gelezen/gehoord dat er bij sommige merkvreemde objectieven soms functies niet helemaal lekker werken. Begrijp me goed, ik weet absoluut niet zeker of dit nu het geval is, maar misschien even het proberen waard?

Succes en fijne vakantie!
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Harold

Bericht door Harold » za sep 19 2009 4:48 pm

Ja, mijn D5000 heeft met LiveView problemen met wat minder licht en mijn Tamron 18-200mm.
Schijnt dat het met een betere lens beter moet werken.

PS Met manual focus gaat het prima.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”