Vlek bij 24mm en weg bij 85mm
Vlek bij 24mm en weg bij 85mm
Ik heb met mijn D300 ( 1/2 jaar oud ) foto's gemaakt waarop 1 grote vlek zichtbaar is bij 24mm en weg is bij 85mm stand ( Lens: AF-s 24-85mm f/3.5 - 4.5G ). Wat kan daar de oorzaak van zijn? ( De foto's van een strak blauwe lucht zijn binnen 1 minuut na elkaar genomen. Er is nog een kleine spot op beide foto's die wel gewoon zichtbaar blijft. ) Beide foto's zijn te bekijken op de hoofdpagina van www.jeevee58.nl. Om het probleem zichtbaarder te maken, heb ik het contrast versterkt. ( Op de 24mm foto zijn op de linkerhelft nog enkele, maar veel zwakkere vlekken te zien. )
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Vlek bij 24mm en weg bij 85mm
Ohhh, gewoon vuil op je sensor.
Waar woon je, in de buurt van Haarlem -> Beverwijk;
In de buurt van Nijmegen -> ChipClean.
Waar woon je, in de buurt van Haarlem -> Beverwijk;
In de buurt van Nijmegen -> ChipClean.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Bedankt voor je snelle reactie, Cees. Is het een erg technische uitleg waarom bij 24mm de vlek wel zichtbaar is?
Met groet,
Jan
Met groet,
Jan
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
de kleine vlek zit zeker op je sensor, maar de grote vlek zou best wel eens van een filter kunnen zijn. Na het schoonmaken van de sensor de foto herhalen. Een strak blauwe lucht hoeft niet, een opname van een beeldvullend A4 wit papier, iets overbelichten, gaat beter.
Bij mij werkt een blauwe lucht + een beeldbewerkingsprogramma + de levels op 'auto' het beste. Je krijgt een heel raar uitziende foto, maar de vlekken zijn perfect zichtbaar.Hans Braakhuis schreef:de kleine vlek zit zeker op je sensor, maar de grote vlek zou best wel eens van een filter kunnen zijn. Na het schoonmaken van de sensor de foto herhalen. Een strak blauwe lucht hoeft niet, een opname van een beeldvullend A4 wit papier, iets overbelichten, gaat beter.

Ik weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij komt het omdat de scherptediepte bij een kortere brandpuntsafstand (bij eenzelfde diafragmainstelling) groter is. Stof valt bij telelenzen veel minder op, dan bij groothoek.jeevee58 schreef:Bedankt voor je snelle reactie, Cees. Is het een erg technische uitleg waarom bij 24mm de vlek wel zichtbaar is?
Met groet,
Jan
- Berend Jan
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ben benieuwd of beide foto`s met de zelfde diafragma waardes gemaakt zijn.
N.l. bij een hoger digfragma getal zijn meer vlekjes op de sensor te zien dan bij een lager diagfragma getal.
Groet: Berend Jan.
N.l. bij een hoger digfragma getal zijn meer vlekjes op de sensor te zien dan bij een lager diagfragma getal.
Groet: Berend Jan.
De sensor is beschermd met een glaslaagje. Stof op de sensor ligt dus nog iets van de sensor af. Als je een lens hebt met 1.8 dafragma, dan kan er dus nog een hoop licht OM het stofje heen en zie je dus niet een scherpe afbeelding van het stofje maar en wazige vlek.
Neem je een foto op 1:11, dan komt het stofje scherp op de foto. Daarom wordt aangeraden de testfotos altijd met een klein diafragma te nemen.
Persoonlijk zat ik te denken aan een stofje/vlek op je lens.
Neem je een foto op 1:11, dan komt het stofje scherp op de foto. Daarom wordt aangeraden de testfotos altijd met een klein diafragma te nemen.
Persoonlijk zat ik te denken aan een stofje/vlek op je lens.