mening over fotografie van ICT afdeling.

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Plaats reactie
wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

mening over fotografie van ICT afdeling.

Bericht door wil » di sep 08 2009 9:34 am

Gisteren overleg gehad en demonstratie van bedrijf over beeldbeheer in ons ziekenhuis. Er moet een programma komen dat ieder personeelslid foto's kan toevoegen aan een beeldarchief.
Het idee van ICT is dat de telefoons worden vervangen door telefoon met camera. Iedereen kan dan snel zelf een foto maken en uploaden naar het archief. Het is dan niet meer nodig om de fotograaf op te roepen. Vooral handig 's avonds en in weekend als de fotograaf er niet is.
Naar mijn mening gaat men dat zo makkelijk vinden dat helemaal niet meer de fotograaf gevraagd gaat worden om te fotograferen.
ICT vindt dat de huidige generatie op deze manier al werkt. Snel foto maken en sturen naar iemand die de foto wil zien.
Man die de software demonstreerde was het daar mee eens. Zijn zoon is arts en die doet alles al met zijn iPhone.
Ik hoop dat een goeie afvloeingsregeling voor mij is. :oops:
De laatste jaren zijn er steeds pogingen om de medisch fotograaf zijn werk te ontnemen. We zullen zien wat dit idee weer gaat doen. Tot nu toe heb ik steeds gewonnen met de kwaliteit van mijn foto's.

De software was wel indrukwekkend. Goed beeldbeheer van niet alleen foto's, maar ook films, pdf files. Illustraties in eps formaat zijn ook zichtbaar in de database.

Maar ik vind het een wild idee. Volgens mij moet het een chaos worden van slechte foto's waar je niks mee kan. 1800 medewerkers die foto's kunnen uploaden. Hoe ga je dat beheersbaar houden?

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Re: mening over fotografie van ICT afdeling.

Bericht door Skippy » di sep 08 2009 9:41 am

wil schreef:Maar ik vind het een wild idee. Volgens mij moet het een chaos worden van slechte foto's waar je niks mee kan. 1800 medewerkers die foto's kunnen uploaden. Hoe ga je dat beheersbaar houden?
Door een beeldredacteur te laten selecteren en feedback te laten geven. Iemand die 3x negatieve feedback heeft gekregen stopt vanzelf met foto's uploaden. Tja, als ik je verhaal zo lees denk ik toch dat ook dit soort beroepen niet aan verandering (niet altijd beter, wel anders) kan ontkomen.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di sep 08 2009 9:45 am

Tja, echte kwaliteit wordt steeds minder waard.
De haast van de Nederlandse dokter wordt pas goed zichtbaar als je onverhoopt in het buitenland in het ziekenhuis terecht komt. De zorg waarmee in Oostenrijk een röntgenfoto van mijn gebroken arm werd genomen (ski-ongeval :cry: ) stond behoorlijk in contrast met de haast waarme dit in Nederland nog eens (letterlijk en figuurlijk) dunnetjes werd overgedaan.
Dus Wil, wellicht heb je een toekomst in een mooi buitenland :mrgreen: .

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di sep 08 2009 10:10 am

wil schreef: De laatste jaren zijn er steeds pogingen om de medisch fotograaf zijn werk te ontnemen. We zullen zien wat dit idee weer gaat doen. Tot nu toe heb ik steeds gewonnen met de kwaliteit van mijn foto's.

Maar ik vind het een wild idee. Volgens mij moet het een chaos worden van slechte foto's waar je niks mee kan. 1800 medewerkers die foto's kunnen uploaden. Hoe ga je dat beheersbaar houden?
2 dingen uit je verhaal die essentieeel zijn lijkt mij zo.

dus ga door met wat je doet.....dat doe je dus goed
een iphone of wat voor bagger dan ook vervangt jou foto's niet.
en als het niet beheersbaar is komt men er wel van terug
of je dan de wacht al aangezegd is zou natuurlijk meer dan jammer zijn.
kop op en camera vooruit....presenteer je verweer !

Arend

wil
Clublid
Clublid

Bericht door wil » di sep 08 2009 10:30 am

joepert schreef:Dus Wil, wellicht heb je een toekomst in een mooi buitenland :mrgreen: .
Ook in Nederland kan het wel goed gaan. Er zijn ziekenhuizen met bloeiende fotoafdelingen. In Alkmaar zijn 4 parttime fotografen in loondienst.Hun service is dat er van 8:00 tot 18:00 uur een fotograaf beschikbaar is. Het idee snel een foto maken met telefoon en doorsturen aan iemand om te overleggen, vind ik een goede ontwikkeling met de huidige techniek.
Ik ben voorstander van nieuwe technieken. Ik was de eerste medisch fotograaf die digitaal ging in Nederland. Maar het moet niet ten koste gaan van de kwaliteit. We zijn een opleidingsziekenhuis. Foto's worden gebruikt voor lesgeven en publicaties. Je moet er toch niet aan denken dat dat alleen met foto's gebeurd die met een telefoon zijn gemaakt.

mikemix

Bericht door mikemix » di sep 08 2009 2:47 pm

Waar zijn de typografen gebleven.....ik weet niet wat jij af en toe door de brievenbus krijgt,
hier is het dikwijls om te huilen. Om maar niet te spreken van bladen/verpakkingen etc.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di sep 08 2009 3:10 pm

Kwaliteit wordt toch bijna nergens meer geleverd? Behalve door de echte vakman.....

.........en dan bedoel ik niet de zelfbenoemde! :evil:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » di sep 08 2009 3:30 pm

Beste Wil,

Ik krijg de indruk dat jouw ICT "collega's" te zeer iedere foto vergelijken met een bestandje met informatie (zoals ieder ander bestand) dat kan in sommige discussies nuttig zijn.
Ze kijken niet naar wat die informatie voorstelt/inhoudt: dat is juist voor de gebruiker interessant.
Ik zou de inhoud van de hersenpan van die ICT-ers vergelijken met de inhoud van het NUL device (grapje).

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » di sep 08 2009 8:18 pm

deze discussie moet je helemaal niet met de ict mensen voeren, want dan krijg je inderdaad een te hoog gadget gehalte. De vraag moet je voorleggen aan de directie. Wat willen zij dat de uitstraling is van het ziekenhuis? Als ze kiezen voor een hyves-achtige benadering moet je vooral iedereen met een mobieltje laten prutsen en zelf de foto laten uploaden. Als je neigt naar representatief dan zul je dit onderwerp serieus aan moeten pakken.

Kortom, richt je op het juiste niveau, die ict-ers houden alleen maar van gadgets.

ps. dit bericht komt vanaf mijn netbook met windows7 vanuit de achtertuin via wifi 11n naar de glasvezel van 50Mbps ;-)

ajuus
emiel

evertfoto

Bericht door evertfoto » wo sep 09 2009 12:15 pm

Ben het helemaal met Cees eens "Kwaliteit wordt toch bijna nergens meer geleverd? Behalve door de echte vakman....."
Maar duurt het laten maken door de vakman niet te lang? Men heeft steeds meer haast. Straks staan ze om de operatietafel elkaars gemaakt opnamen te "bewonderen".
Je kunt als fotograaf misschien ook plastische chirurchie "erbij' gaan doen, met een fotostudio voor de opnamen van ervoor en erna. :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”