functionaliteit opnamemenu in combinatie met NX2 & Lightroom

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Verhulk

functionaliteit opnamemenu in combinatie met NX2 & Lightroom

Bericht door Verhulk » di sep 08 2009 10:48 pm

Er loopt al een ander draadje mbt geheugenbanken. Ook ik ben hier druk mee aan het experimenteren. Ben sinds kort een bezitter van een Nikon D700 (na een D70S en een F70).

Het is mooi dat er zoveel ingesteld kan worden in deze D700. Maar haalt dit programmeren niet de snelheid uit het fotograferen (uiteraard afhankelijk van het onderwerp)? En als het toch "bijgesloten" in het RAW formaat zit, dan kan je toch net zo goed e.e.a. achteraf in gaan stellen? Als dat het geval is, is NX een must als ik het goed begrepen heb. Heb nu een proefversie van NX (meegeleverd bij de camera). Ben eigenlijk verknocht aan Lightroom. Vind ik gewoon een intuitief programma, maar ongetwijfeld komt dit ook door ervaring.

Wat is jullie idee hierover? ZIjn de geheugenbanken "noodzakelijk"? Of doen jullie dit achteraf in NX? Of laten jullie e.e.a. voor wat het is, en gewoon bewerken in Lightroom? Eerlijk gezegd blijf ik gewoon puzzelen (en óók lekker fotograferen ).

Heeft het zin om me toe te gaan leggen op NX? Dit om het maximale uit de D700 te halen. Of gewoon lekker doorgaan met Lightroom, en de geheugenbank laten voor wat het is. Want volgens mij heeft dat (op een paar instellingen na) geen functie als je Adobe gebruikt. Die paar instellingen zou ik eenvoudig via My Menu kunnen benaderen. Graag jullie advies.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: functionaliteit opnamemenu in combinatie met NX2 & Lightroom

Bericht door ArjanL » di sep 08 2009 11:13 pm

Ik heb geen D700, gebruik NX niet, maar wel geheugenbanken.
Een geheugenbank is een verzameling van instellingen. Je kunt de banken gebruiken om snel naar een 'set' van instellingen te switchen.
Zo gebruik ik een bank 'Algemeen', 'Studio', 'Zwart/wit' en 'SEH'.
De verschillen zitten voornamelijk in ISO, kwaliteit (jpg/NEF) en witbalans. Behalve de laatste kan je deze instellingen geloof ik niet achteraf in NX instellen. Maar dat ken ik niet goed.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » wo sep 09 2009 12:06 am

Beste V,

Welkom op dit forum

De opties voor opname-instellingen zullen ongetwijfeld soms en voor sommigen nuttig kunnen zijn.
Ik kan me voorstellen dat somigen (vooral bij alleen JPG foto's) nut hebben van al die opname-opties.
Op bijna iedere kamera zitten (vele) opties waar ik het nut van betwijfel.
Let wel dat sommige opties ook definitief zijn bij het maken van NEF foto's.

Over Capture NX: het is een tool dat het meeste uit de NEF bestanden van een Nikon kamera kan halen.
Bovendien is Nikon aan haar klanten verplicht om altijd een (met nieuwe kamera's) comparible versie te verzorgen.
Bij andere softwaremakers moet je daar soms knap op wachten.
Als (en zolang) je met andere software tevreden bent: ga je gang, ik zal je niet tegenhouden.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » wo sep 09 2009 12:49 am

Let op dat bewerkte NEF bestanden niet meer uitwisselbaar zijn tussen LR en NX. NX weet niet wat LR gedaan heet en anderson. Er is een vertaling nodig (TIFF).
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”