Hoe bewaren jullie je lenzen?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Hoe bewaren jullie je lenzen?

Bericht door Roelof » wo apr 04 2007 1:49 am

Meestal laat ik mijn lenzen gewoon in mijn fototas zitten (of ik laat ze slingeren waar ik ze het laatst gebruikt heb (thuis dus))
Nu las ik op Nikon support dat je lenzen in het licht moest bewaren en vooral niet in de tas, dit om schimmelgroei in de lens te voorkomen.
Vandaar mijn vraag: Hoe bewaren jullie je lenzen?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Renske

Bericht door Renske » wo apr 04 2007 6:53 am

Bij mij zitten ze gewoon standaard in mijn tas, ik denk dat als ik ze buiten de tas bewaar ik het gevaar loop dat de katten ze weleens omstoten ofzo.

paparazzi

Bericht door paparazzi » wo apr 04 2007 7:07 am

in de tas en de lenzen die daar niet in zitten die zitten in hun beschermhoesjes en liggen zo ergens in huis

Kroko

Bericht door Kroko » wo apr 04 2007 7:58 am

Ik bewaar ze in de tas. Dit om stof te weren. Tot voor kort zat er wel een zakje korrels in de tas om deze droog te houden, dat zakje heb ik onlangs verwijderd omdat ik twijfelde over het nut want deze korrels trekken toch vocht aan? Als de lenzen dan niet apart verpakt zijn heeft dat zakje in de tas volgens mij geen nut.

@ Roelof, Waar heb je gelezen dat je de lenzen beter in het licht kunt bewaren?

Groet

Maerlant

Bericht door Maerlant » wo apr 04 2007 8:22 am

Ha Roelof,

Ik bewaar ze in fototassen met antivocht zakjes, om schimmel tegen te gaan. Maar ik woon dan ook in een stad waar je beter niet je lenzen in het licht kan laten staan :wink:

@Kroko,

Ik heb deze tip van mijn familie uit het land van Nikon, waar in de zomer een hogere luchtvochtigheid is, dan hier. En de korrels ontrekken juist alle 'lokale' vocht.

Groet

Kroko

Bericht door Kroko » wo apr 04 2007 8:25 am

Dat zakje gaat dan maar weer terug de tas in.
Bedankt.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » wo apr 04 2007 8:26 am

Ik bewaar ze ook in mijn fototas. Nou hebben we een behoorlijk droog huis dus misschien scheelt het beetje schimmel :)

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo apr 04 2007 8:52 am

Ik neem aan dat lensen die niet gebruikt worden altijd in het donker zitten.
Meestal zit er een zwarte lensdop op de voor- en achterkant als ze niet gebruikt worden.

Om schimmel te voorkomen lijkt me gewoon niet in een vochtige ruimte te bewaren…(kelder). Of als ze nat zijn geworden in de regen goed drogen….
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Wullem

Bericht door Wullem » wo apr 04 2007 10:51 am

In die zakjes zit Silicagel.
Dit zijn kristallen die vocht uit de lucht onttrekken.

De capaciteit van de kristallen is NIET oneindig, maar ze een paar uur op de verwarming leggen of achter glas in de zon, en ze kunnen er weer tegenaan.

Groet,
Willem

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » wo apr 04 2007 5:55 pm

Kroko schreef:@ Roelof, Waar heb je gelezen dat je de lenzen beter in het licht kunt bewaren?
http://nikoneurope-nl.custhelp.com/cgi- ... aqid=16454
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo apr 04 2007 8:11 pm

Als er schimmel op je lens zit gebruik je hem te weinig en is het zonde van je geld geweest, dus het maakt niet uit waar je ze bewaart als je ze maar regelmatig gebruikt ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Brenzef » do apr 05 2007 12:11 am

Opgezetfan schreef:Als er schimmel op je lens zit gebruik je hem te weinig en is het zonde van je geld geweest, dus het maakt niet uit waar je ze bewaart als je ze maar regelmatig gebruikt ;)
hehe,
Mijn idee.
Ik gebruik mijn lenzen zoveel dat altijd of op m'n kamera zitten, of op mijn rug hangen, in de tas dus.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do apr 05 2007 12:55 am

Wullem schreef: "De capaciteit van de kristallen is NIET oneindig, maar ze een paar uur op de verwarming leggen of achter glas in de zon, en ze kunnen er weer tegenaan."

Volgens mij is dat niet zo. Om silicagel-kristallen te regenereren moeten ze uit het zakje gehaald worden en in een oven op 100 à 120 graden Celsius verwarmd worden. Dat heb ik jaaaaren geleden al eens gelezen in Modern Photography, maar ik heb het gecheckt op de site van een leverancier van het spul. Google: "regenerating silicagel".

Ik bewaar mijn objectieven in de laden van een wandsysteem. In de voorkant van de laden zit een ventilatie-opening. Als ik met camera's en objectieven in een vochtige omgeving ben geweest of zelfs met de fototas in de regen heb gelopen haal ik ze bij thuiskomst altijd direct uit de fototas en leg ze in een droge ruimte, of gelijk in voornoemde laden.
Mijn lenzen laat ik gewoon in mijn bril zitten...

Er zijn objectieven geweest van ik meen Kodak, waarvan het glas in het donker gelig werd. Als je die een tijd in het licht hield werd het glas weer kleurloos. Had te maken met "rare earth" bestanddelen in het glas.

Groet, E.M. de Klerk

Kroko

Bericht door Kroko » do apr 05 2007 9:57 am

Bedankt voor de link, Ik volg hun raad maar op. Zeker na een dierentuin bezoekje waar ze van die warme vochtige ruimtes hebben. Na een paar weekjes kamperen voelt je uitrusting ook vaak klam aan.

reneo57
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door reneo57 » ma apr 09 2007 10:19 am

Zijn deze antivocht zakjes bij de fotozaak gewoon leverbaar?

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”