Denk dat je dat beter achteraf op de pc doet. Dan heb je nog zelf de keuze...
Eens er +6 overgegaan is zijn er sowieso pixels verneukt en kan je die niet meer herstellen.
Onscherp of toch niet?
- GuyVerschuere
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Onscherp of toch niet?
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod
- Daan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Picture control Standaard heb ik ook scherpte aangepast maar dan op + 5 . Default staat deze zeer laag ingesteld .
D90,
Ook ik ben een D90 eigenaar met 105 lens. En ook ik vind de scherpte en kleur er niet altijd uit spatten. Mijn broer, wel ervaren, heeft een oude Minolta 6MP en maakt hiermee veel mooiere foto`s. Ongetwijfeld dat ervaring hierin een rol speelt, maar toch geloof ik erin dat de camera out-of-the-box niet goed is ingesteld.
Ik denk dat er maar 1 ding op zit.. En dat is heeeeel veel oefenen en instellen!
Succes en deel gerust je ervaringen. Er zijn veel D90 bezitters.
Groeten,
Robert
Ook ik ben een D90 eigenaar met 105 lens. En ook ik vind de scherpte en kleur er niet altijd uit spatten. Mijn broer, wel ervaren, heeft een oude Minolta 6MP en maakt hiermee veel mooiere foto`s. Ongetwijfeld dat ervaring hierin een rol speelt, maar toch geloof ik erin dat de camera out-of-the-box niet goed is ingesteld.
Ik denk dat er maar 1 ding op zit.. En dat is heeeeel veel oefenen en instellen!
Succes en deel gerust je ervaringen. Er zijn veel D90 bezitters.
Groeten,
Robert
Wat mij in dit hele verhaal opvalt is het feit dat er niemand vraagt naar het bestand waarin je werkt, JPG of RAW.
Werk je in JPG dan is er de mogelijkheid de mate van verscherping in te stellen die plaats vind bij de incamera bewerking.
Zelf heb ik verscherping altijd op neutraal staan, dus uit. Verscherpen is namelijk altijd beter als je dit doet nadat alle andere eventuele bewerkingen gedaan zijn.
Werk je in RAW dan zul je altijd achteraf nadat alle andere bewerkingen gedaan zijn de verscherping nog moeten uitvoeren. Basis van dit alles is dat een digitale sensor namelijk geen 100% scherp beeld kan maken, Voer je die verscherping niet uit, dan zul je dus altijd een niet volledig scherp beeld hebben.
Let wel op bij het verscherpen, als je dit namelijk overdrijft is dit heel duidelijk te zien.!!!
Werk je in JPG dan is er de mogelijkheid de mate van verscherping in te stellen die plaats vind bij de incamera bewerking.
Zelf heb ik verscherping altijd op neutraal staan, dus uit. Verscherpen is namelijk altijd beter als je dit doet nadat alle andere eventuele bewerkingen gedaan zijn.
Werk je in RAW dan zul je altijd achteraf nadat alle andere bewerkingen gedaan zijn de verscherping nog moeten uitvoeren. Basis van dit alles is dat een digitale sensor namelijk geen 100% scherp beeld kan maken, Voer je die verscherping niet uit, dan zul je dus altijd een niet volledig scherp beeld hebben.
Let wel op bij het verscherpen, als je dit namelijk overdrijft is dit heel duidelijk te zien.!!!
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Verscherpen in de camera op neutraal is een keuze, en werkt direct door op JPG bestanden (of eerder gezegd in dit specifieke geval eigenlijk *niet* omdat verscherping uitblijft). De camera-instellingen bij RAW of dat wordt overgenomen in het resultaat is afhankelijk in welke RAW-convertor je de bestanden verwerkt. Bij niet Nikon convertors (Bridge, Phtoshop) worden camera-instellingen in bijna alle gevallen niet meegenomen in de conversie en moet je waarden instellen voor verscherping in de convertor (in zoverre er niet reeds default waarden daarvoor worden ingevuld). Bij de Nikon RAW-convertor Capture NX(2) worden camera-setting wel meegenomen en overeenkomstig verwerkt in de processing naar het eindresultaat. De settings zijn in de software overigens naar behoefte wel weer anders in te stellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers