Ervaring gevraagd!

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Rachel

Ervaring gevraagd!

Bericht door Rachel » di sep 08 2009 6:43 pm

Zoals in mijn voorstelling al is gebleken heb ik eigenlijk geen idee welke camera te 'moeten ' kopen..

Mijn vriend heeft een spiksplinter nieuwe D90..
Een leuk apparaat, waar we nu echt nog mee aan het spelen zijn..
In eerste instantie zou ik het houden bij onze 'oude' (lees net 2 jaar) 'simpele' canon (sorry ;) :oops: )
Toch trekt het goed en mooi maken van foto's mij nu zo erg, nu ik geproefd heb van de D90, dat ik toch een lichtere versie van D90 zou willen aanschaffen.

Ik heb al naar verschillende modellen uitgekeken, maar zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer :huh:
Bijvoorbeeld; bij de MM een D3000..
Heel leuk model, lekker handzaam, alleen de lenzen.. Kunnen gewoon op de D90 ben ik achter, alleen andersom is niet mogelijk, dus valt eigenlijk al af..
De D80, ook leuk, maar nagenoeg niet nieuw te verkrijgen.. (en ik wil toch wel een nieuwe, je weet tenslotte nooit watde vorige eigenaar uitgespookt heeft ;) )
en dan de D60, nieuw zeker nog wel te verkrijgen, alleen wat is in hemelsnaam het verschil tussen de D80 en D60 (behalve de naam.;) ) en kunnen de lenzen van de D60 WEL op de D90 (en vice versa)

Pfff.
Jullie snappen het al..
Hulp is erg nodig..

Owja, belangrijk is, dat een camera (of alleen body, of een kit) maximaal 600 zal moeten kosten..
Daar we de lenzen over en weer willen gebruiken..
Ik wil de camera voornamelijk voor de huis tuin en keuken dingen gebruiken, maar toch ook voor de natuur die we volgend jaar gaan zien bij onze rondtrek door californie/nevada..
Ik focus me vooral op de kleine dingen, en mijn vriend echt op de grote.. :)

Ik hoor graga jullie advies..

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Ervaring gevraagd!

Bericht door Melliw » di sep 08 2009 6:47 pm

Welke objectieven gebruik je? Waarschijnlijk zijn het allemaal AF-S objectieven. Dan kun je ze gewoon gebruiken op een D3000, D5000 of een D60.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

BUG322

Bericht door BUG322 » di sep 08 2009 7:28 pm

Ik snap er niks van een leuk model D3000 waarvan de lensen gewoon op een D90 kunnen en andersom niet ?????

Rachel

Bericht door Rachel » di sep 08 2009 7:45 pm

BUG322 schreef:Ik snap er niks van een leuk model D3000 waarvan de lensen gewoon op een D90 kunnen en andersom niet ?????
Volgens de medewerker bij de MM kon dat niet ivm de AF-S
Maar begrijp nu dat dat wel kan..
Dan moet ik alles alleen zelf scherp stellen..

Dusss..
Eigenlijk nog niet heel veel verder :(

Rachel

Bericht door Rachel » di sep 08 2009 7:47 pm

Melliw schreef:Welke objectieven gebruik je? Waarschijnlijk zijn het allemaal AF-S objectieven. Dan kun je ze gewoon gebruiken op een D3000, D5000 of een D60.

Groeten van Willem
De 2 die we nu hebben zijn inderdaad AF-S objectieven..

Haket
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Haket » di sep 08 2009 7:48 pm

Hallo Rachel,
Je ging uit van een D50, die "digitaal" al behoorlijk oud is en zeker niet nieuw te kopen is.
Datzelfde geld voor de D80 die misschien nog in een enkele winkel ligt.
Beide camera's hebben een scherpstelmotor in de body, daardoor kun je objectieven gebruiken die geen scherpstelmotor hebben, bv de 50 mm 1.8 of 1.4.
De D40(X) , D60, D3000 en D5000 hebben geen scherpstelmotor en hebben voor autofocus de AF-S objectieven nodig. Hier ligt een beperking die je met de D70(S), D80 en D90 niet hebt. Als jullie alleen maar AF-S objectieven ( met motor) hebben en niets anders willen, dan maakt de keuze niet uit.
Edit,bedankt Cees.
Laatst gewijzigd door Haket op di sep 08 2009 8:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di sep 08 2009 8:01 pm

Haket schreef:Hallo Rachel,
Je ging uit van een D50, die "digitaal" al behoorlijk oud is en zeker niet nieuw te kopen is.
Datzelfde geld voor de D80 die misschien nog in een enkele winkel ligt.
Deze camera heeft een scherpstelmotor in de body, daardoor kun je objectieven gebruiken die geen scherpstelmotor hebben, bv de 50 mm 1.8 of 1.4.
De D40(X) ,D50, D60, D3000 en D5000 hebben geen scherpstelmotor en hebben voor autofocus de AF-S objectieven nodig. Hier ligt een beperking die je met de D70(S), D80 en D90 niet hebt. Als jullie alleen maar AF-S objectieven ( met motor) hebben en niets anders willen, dan maakt de keuze niet uit.

De D50 moet even uit dit lijstje, die heeft wel een scherpstelmotor.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Melliw
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Melliw » di sep 08 2009 8:43 pm

Dus jij kunt met een gerust hart een D5000 kopen. :wink:

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Jop
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jop » di sep 08 2009 9:05 pm

Melliw schreef:Dus jij kunt met een gerust hart een D5000 kopen. :wink:
Net zoals een D40(X), D60 en D3000. De AF-S objectieven werken hier ook op. (doordat in de AF-S objectieven de scherpstelmotor in het objectief zit, kun je dus ook automatisch scherpstellen met de D40(X), D60, D3000 en D5000).
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » wo sep 09 2009 10:28 am

Rachel,

Gezien je budget zijn er maar twee camera's die je nieuw kunt kopen, de D3000 en de D5000 (hoewel er waarschijnlijk ook nog wel ergens een nieuwe D60 te koop zal zijn.)
Qua lenzen hebben die twee dezelfde beperking, ze hebben AF-S lenzen nodig om scherp te kunnen stellen. En zolang je niet vertelt welke lenzen jullie bij de D90 hebben, kan niemand zeggen of je met jullie huidige set autofocus houdt, hoewel het wel waarschijnlijk is.
De D5000 heeft dezelfde sensor als de D90 en kan dus dezelfde prestaties leveren, de sensor van de D3000 is een andere (lagere ISO-waarden en minder pixels)
Daar staat tegenover dat de D3000 zoveel goedkoper is dat je er binnen jouw budget een standaardlens bij kunt kopen. Een standaardlens is in dit geval iets met een bereik van 18-55 mm. Het heet een standaardlens, omdat je zo'n lens 70% van de tijd (of meer) op je camera hebt zitten. Een simpel rekensommetje leert dus dat dat iets is waarvan je er met twee camera's best wel twee van zou kunnen gebruiken.

Als je een tweedehands overweegt, dan zou je alleen naar een tweedehands D80 (of D90) moeten kijken. De D80 en D90 gebruiken namelijk dezelfde batterijen, de andere modellen gebruiken allemaal andere types.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

yoyo

Bericht door yoyo » wo sep 09 2009 12:14 pm

Roelof schreef:Het heet een standaardlens, omdat je zo'n lens 70% van de tijd (of meer) op je camera hebt zitten.
Kleine correctie.
Een standaard(zoom)objectief heet zo omdat deze het 50mm brandpunt in zich heeft. Die geeft een beeldhoek (op FX) die min of meer overeenkomt met die van het menselijk oog.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardlens

Wat iemand 70% van de tijd op zijn body heeft zitten is heel persoonlijk...

Rachel

Bericht door Rachel » wo sep 09 2009 8:28 pm

Pfff, wat een informatie allemaal.. :)

Heb vandaag eens goed rondgeneusd, zowel hier als elders op het internet..

Zoals het er nu naar uit ziet wordt het een nieuwe D3000..
De vraag is dan alleen; welke kit/lens..
We hebben bij de D90 nu een kitlens; 18-105 VR.

Mijn vriend twijfelt of een 2e camera veel gebruikt zal gaan worden.
Ik ben uiteraard overtuigd van wel, daar ik het belangrijk vind dat we beide weten wat we wel en niet kunnen met onze camera's.
Daarnaast zal ik mijn camera meer willen gebruiken voor de kleine dingen; zoals een vlinder op een blad, of juist die ene mooie plant/bloem.
Aan de andere kant ook de overzichts foto's, vooral qua natuur.

Ik wandel veel, en zeker bij de reacreatie tochten wil ik een goede en leuke camera hebben waar ik goede foto's mee kan maken.

Alvats bedankt voor alle advies!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 09 2009 8:57 pm

Rachel schreef:Mijn vriend twijfelt of een 2e camera veel gebruikt zal gaan worden.
Gewoon vaak die camera uit z'n handen grissen. En zorgen dat hij vaak mis grijpt, dan weet hij ook dat er een tweede camera moet komen... :mryellow:

Mijn vrouw schiet met een D40. De voorloper van de D3000 zou je kunnen zeggen. Ze heeft er een Nikon 18-70 DX lens bij, en die 18-55 zonder VR hebben we lekker opgeborgen (3 keer niets als je de bouw ziet, wel aardige plaatjes). Elk ander objectief vind ze eigenlijk te groot en zwaar, maar ik ga haar "dwingen" "mijn" Sigma 50-150 f/2.8 objectief mee te nemen om foto's te maken bij de schoolreisjes van de kids. Wij hebben in ieder geval geen ruzie meer over wie de camera vast mag houden!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

yoyo

Bericht door yoyo » wo sep 09 2009 9:25 pm

Waarom kijk je niet naar een goede compact..?

Rachel

Bericht door Rachel » wo sep 09 2009 9:52 pm

yoyo schreef:Waarom kijk je niet naar een goede compact..?
Hebben we, weliswaar geen nikon (canon ixus850is).
Persoonlijk kan ik daar te weinig mee..
Foto's van kleine dingen zijn vaak net niet zo goed als ik zou willen..
Foto's van grote gehelen (uitzichten) precies eender..
Het is het net niet..

Bovendien wil ik mijn wat meer met fotografie doen, tja, een hobby van maken (voor zover dat nog niet was :))

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”