Comming up: nieuw Leica / Panasonic spul...

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd
joepert
Forumlid
Forumlid

Re: Comming up: nieuw Leica / Panasonic spul...

Bericht door joepert » do sep 10 2009 1:31 pm

Dat is het 'm nou juist: als ik alles doorlees, dan vind ik jouw opmerking volstrekt overbodig en overduidelijk bedoeld om nog eens lekker te narren. Wat in strijd is met wat je zelf eerder verkondigde. Maar het zal wel aan mij liggen, want ik ben kennelijk een van die mensen die, zonder dat je me kent, naar jouw oordeel dusdanig slecht geïnformeerd en bevooroordeeld zijn dat een goedbedoelde uitleg kennelijk niet meer aan mij is besteed.
Ik ben geneigd jou veel succes te wensen met een dergelijk mensbeeld.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do sep 10 2009 2:03 pm

Alles ook nog maar eens nagelezen: ik houd het dan toch maar liever op mijn "mensbeeld".
In de meeste reacties van na jouw stukje waarin je je afvraagt "wie er nog een camera met handmatige scherpstelling koopt" kan ik echt niets anders lezen dan vooroordeel en desinformatie.
De term "Oudewijven-Leica" is gewoon hatelijk en slaat helemaal nergens op.
En de Leica "af en toe uit de vitrine halen en er zelfs een foto'tje mee maken"? Over vooroordeel gesproken.
De suggestie van Marten zijn Wikipedia-stukje met uitleg te lezen was zeer op zijn plaats, maar het heeft, gezien de reacties daarna, niet veel geholpen. Vandaar mijn reactie daarop.
Maar jij je zin hoor: liever pedant dan blind.
E.M. de Klerk

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do sep 10 2009 2:10 pm

emdeklerk schreef:In de meeste reacties van na jouw stukje waarin je je afvraagt "wie er nog een camera met handmatige scherpstelling koopt" kan ik echt niets anders lezen dan vooroordeel en desinformatie.(...)Maar jij je zin hoor: liever pedant dan blind.
Maar ik vroeg me dat niet af, dat was iemand anders.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » do sep 10 2009 2:21 pm

Joepert: je hebt helemaal gelijk, waarvoor mijn excuses. Het was Skippy.
Daarna komt het stukje van jou pas:
"Geen AF, dat is inderdaad wel een beetje een afknapper, maar verder vind ik dit er echt wel heel erg aantrekkelijk uitzien."
E.M. de Klerk

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » do sep 10 2009 2:28 pm

In een paar zinnen prachtig aangegeven wat de aantrekkingskracht is van een meetzoekercamera:
Zie: middelste alinea.
http://www.fotogroepparkheverlea.be/Ove ... fault.aspx

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do sep 10 2009 2:46 pm

emdeklerk schreef:Joepert: je hebt helemaal gelijk, waarvoor mijn excuses. Het was Skippy.
"Geen AF, dat is inderdaad wel een beetje een afknapper, maar verder vind ik dit er echt wel heel erg aantrekkelijk uitzien."
E.M. de Klerk
Je kunt dat misschien lezen als dat ik het een afknapper vind dat Leica er geen AF in gestopt heeft deze keer, wat dan zou betekenen dat ik niet of onvoldoende geïnformeerd ben over wat het meetzoekersysteem behelst (maar m.i. niet dat ik bevooroordeeld ben).
Wat ik ermee bedoelde aan te geven (en dat is denk ik ook wat Skippy bedoelde) is dat het voor velen een reden zal zijn om deze camera (of het meetzoeker-systeem als zodanig) toch niet te willen hebben, terwijl het voor het overige ook wél hele aantrekkelijke kanten heeft.
M.a.w: aantrekkelijk systeem; jammer dat het geen AF heeft. Daarmee zeg ik dan niet: het moet AF hebben i.p.v. het meetzoeksysteem, maar het zou toegevoegde waarde kúnnen hebben (zoals de AF in de liveviewstand van een DSLR dat in sommige situaties kan hebben).
Wat is van die mening dan het vooroordeel? Waarover ben ik dan slecht geïnformeerd?
In ogen van sommigen is het misschien heiligschennis om ook maar aan dingen als AF (of liveview) te denken in het kader van dit soort camera's, maar dat is toch een andere kwestie, vind ik. Alles kán namelijk. Dat het dogma (ook van Leica) misschien is dat de M-serie nooit AF zal hebben, ligt niet aan het feit dat anderen een vooroordeel hebben of niet goed zijn geïnformeerd.

Weef

Bericht door Weef » do sep 10 2009 2:58 pm

Nu weer ter zake, alstublieft.

Groet,

Marcel, die maar al te graag zo'n Leica in zijn bezit zou hebben....

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do sep 10 2009 3:08 pm

Marten schreef:In een paar zinnen prachtig aangegeven wat de aantrekkingskracht is van een meetzoekercamera:
Zie: middelste alinea.
http://www.fotogroepparkheverlea.be/Ove ... fault.aspx
Ziedaar de (voor mij dan) aantrekkingskracht: eenvoud! Daarover moet geen misvertand bestaan. Of je AF een gimmick vindt of niet, dat zal dan wel uitmaken of je jezelf 'connaisseur' mag noemen. :D
Maar dat geld, dat heb ik gewoon niet. Jammer.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do sep 10 2009 3:10 pm

emdeklerk schreef:Joepert: je hebt helemaal gelijk, waarvoor mijn excuses. Het was Skippy.
E.M. de Klerk
Heren, graag correct citeren én eerlijk oordelen;

Ik heb geschreven "Laten we eerlijk zijn; hoeveel mensen gaan tegenwoordig nog voor een manual focus camera, hoe mooi ook?".

Dat is dus heel wat anders dan ""wie er nog een camera met handmatige scherpstelling koopt".

P.S.
Ik heb zelf 2 objectieven met handmatige scherpstelling, die ik regelmatig gebruik. En ook nog een meetzoeker camera. Ik heb niets tegen meetzoekers én niets tegen handmatige scherpstelling.

Overigens vind ik dit wel een leuke discussie!

jpauwels

Bericht door jpauwels » do sep 10 2009 3:27 pm

Waarom ontaarden dit soort draadjes nu altijd in gez##k.

Ik snap het niet, ondanks dat dit een nikon georienteerd forum is, blijf ik het ineteressant wat de concurentie te bieden heeft.
Het is opvallend dat leica en panasonic hier erg gevoelig ligt.

Laten we dit draadje gewoon dicht knikkeren en het alleen nog maar over nikon spullen hebben, dat zal de sfeer op het forum een stuk beter maken

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do sep 10 2009 3:40 pm

Skippy, hopelijk zie je dat ik het in ieder geval zo begrepen had.
Dit product is nadrukkelijk niet op de massa gericht (zie ook het stukje waar Marten naar verwees, waarin wordt gesproken van een 'kleine groep van connaisseurs'). Maar er zal denk ik wel zeker een relevante groep zijn die dit systeem in de armen zal sluiten (al was het maar omdat ze altijd al met de meetzoeker-camera's van Leica hebben gewerkt.
Ik zou het echt fantastisch vinden om met deze camera te fotograferen. In feite ben ik zelf ook best wel wars van allerlei foefjes. Ik vind mijn D60 al veel ingewikkelder dan nodig is....

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » do sep 10 2009 3:43 pm

jpauwels schreef:Waarom ontaarden dit soort draadjes nu altijd in gez##k.

Ik snap het niet, ondanks dat dit een nikon georienteerd forum is, blijf ik het ineteressant wat de concurentie te bieden heeft.
Het is opvallend dat leica en panasonic hier erg gevoelig ligt.

Laten we dit draadje gewoon dicht knikkeren en het alleen nog maar over nikon spullen hebben, dat zal de sfeer op het forum een stuk beter maken
In de eerste plaats hebben we afgesproken dat alleen de TS kan vragen om een draadje dicht te knikkeren.
En verder wordt de sfeer niet verziekt door dit soort draadjes, maar door hoe men er op reageert.
Gewoon respect tonen voor de mening van een ander, dan is er niets aan de hand.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Weef

Bericht door Weef » do sep 10 2009 3:46 pm

En dit draadje gaat zeer zeker niet dicht :wink:

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do sep 10 2009 3:59 pm

Hebben jullie de rondleiding in de Leica-fabriek op dpeview al gezien? :D

off-topic: had net mijn pa aan de lijn die eindelijk overstag is gegaan en een LX3 heeft gekocht!!! Hij heeft tot nu altijd met een Nikon FM gefotografeerd...

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do sep 10 2009 4:32 pm

joepert schreef:Skippy, hopelijk zie je dat ik het in ieder geval zo begrepen had.
Jazeker, niets aan de hand :)

Plaats reactie

Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”