Welke software voor D90?
Welke software voor D90?
Hallo,
Ik ben sinds zaterdag de trotse eigenaar van een D90 met NIKKOR 18-105VR.
De foto bewerkings software is hier niet meegeleverd en kost zo'n 168 Eurootjes.
Mijn vraag is, is het echt nodig om foto's (NEF) te bewerken, ik ben hier helemaal niet mee bekend en zo ja is er ook andere software beschikbaar zoals PSP of Adobe photoshop, wellicht goedkoper in aanschaf?
Deze leek verneemt graag iets van jullie.
Ik ben sinds zaterdag de trotse eigenaar van een D90 met NIKKOR 18-105VR.
De foto bewerkings software is hier niet meegeleverd en kost zo'n 168 Eurootjes.
Mijn vraag is, is het echt nodig om foto's (NEF) te bewerken, ik ben hier helemaal niet mee bekend en zo ja is er ook andere software beschikbaar zoals PSP of Adobe photoshop, wellicht goedkoper in aanschaf?
Deze leek verneemt graag iets van jullie.
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Welke software voor D90?
Beste Dennis,
Welkom op dit forum van Nikon liefhebbers.
Bij jouw kamera wordt Nikon transfer en Nikon View geleverd.
Met Nikon View kan je eenvoudige bewerkingen van NEF en JPG foto's maken.
Dat is de gratis software van Nikon, updates zijn gratis op te halen bij http://www.nikon.nl .
Nikon Capture NX is de (betaalde, ultieme) software voor het bewerken van Nikon NEF bestanden.
Groeten, Gijs
Welkom op dit forum van Nikon liefhebbers.
Bij jouw kamera wordt Nikon transfer en Nikon View geleverd.
Met Nikon View kan je eenvoudige bewerkingen van NEF en JPG foto's maken.
Dat is de gratis software van Nikon, updates zijn gratis op te halen bij http://www.nikon.nl .
Nikon Capture NX is de (betaalde, ultieme) software voor het bewerken van Nikon NEF bestanden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Capture NX is het mooiste als je NEF bestanden om wil zetten. Daarnaast kan je er natuurlijk altijd voor kiezen om Adobe LightRoom, Adobe Photoshop (meerdere smaken!) of zo te gebruiken. Er zijn ook nog veel andere RAW converters beschikbaar.
Je kan een 60 dagen probeerversie van Capture NX downloaden. Dan kan je zien of het wat voor je is...
Je kan een 60 dagen probeerversie van Capture NX downloaden. Dan kan je zien of het wat voor je is...
Foto's genomen in NEF formaat moeten inderdaad steeds worden bewerkt. Verscherping, kontrast, helderheid en verzadiging moet U zelf naar eigen smaak toevoegen, ook de witbalans en de lichtsterkte kunt U daar nog perfect aanpassen. Indien U fotografeert in JPEG doet uw camera dit voor U en kunt U uw voorkeuren instellen in het menu onder beeldinstellingen of kunt U daar wat experimenteren met persoonlijke instellingen.
PaintShopPro Photo X2 kost 89 Euro, Photoshop CS4 met Camera Raw (ook voor NEF bestanden) kost 813 Euro's.
Ikzelf werk met PS vermits CaptureNX2 op mijn PC heel log draait. Enkel de heel goeie NEF foto's ga ik bewerken, de overige ben ik tevreden met de JPEG resultaten en fotografeer dus steeds in Raw+Jpeg Fine.
PaintShopPro Photo X2 kost 89 Euro, Photoshop CS4 met Camera Raw (ook voor NEF bestanden) kost 813 Euro's.
Ikzelf werk met PS vermits CaptureNX2 op mijn PC heel log draait. Enkel de heel goeie NEF foto's ga ik bewerken, de overige ben ik tevreden met de JPEG resultaten en fotografeer dus steeds in Raw+Jpeg Fine.
-
OnlinePatrick
- Clublid
- Contacteer:
Van Photoshop is ook een veel goedkopere versie die speciaal voor consumenten gemaakt is: Photoshop Elements. Ook uitermate bruikbaar.
Er is overigens geen enkele reden om in JPG te schieten; je kan je foto's eenvoudig laten converteren naar JPG files waarin alle instellingen meegenomen zijn met behulp van Capture NX.
Er is overigens geen enkele reden om in JPG te schieten; je kan je foto's eenvoudig laten converteren naar JPG files waarin alle instellingen meegenomen zijn met behulp van Capture NX.
Bedankt allemaal voor de mooie tips.
Ik ga mijn foto's in eerste instantie schieten op NEF+Jpeg fine want mijn geheugenkaartje, wat zijn die dingen duur maar wel lekker snel, is groot zat om beide formaten op te slaan.
Het bewerken van de NEF bestanden, indien nodig, komt later wel want ik heb mijn handen vol aan deze pracht camera.
Ik heb de D90 aangeschaft omdat ik snel foto's wil kunnen maken van mijn 8 maanden oude dochter en dat gaat uitstekend!
Verder ben ik net overgestapt van een F55 welke ik in 2003 heb aangeschaft en in 2005 voor de 3e en ongeveer de laatste keer heb gebruikt
...
Waarom D90? Omdat de 5000 te klein is voor mijn handen en de AF motor mist daar ik nog lenzen heb.
Nogmaals bedankt, ik ben er voorlopig uit en ga weer lekker verder spelen.
Ik ga mijn foto's in eerste instantie schieten op NEF+Jpeg fine want mijn geheugenkaartje, wat zijn die dingen duur maar wel lekker snel, is groot zat om beide formaten op te slaan.
Het bewerken van de NEF bestanden, indien nodig, komt later wel want ik heb mijn handen vol aan deze pracht camera.
Ik heb de D90 aangeschaft omdat ik snel foto's wil kunnen maken van mijn 8 maanden oude dochter en dat gaat uitstekend!
Verder ben ik net overgestapt van een F55 welke ik in 2003 heb aangeschaft en in 2005 voor de 3e en ongeveer de laatste keer heb gebruikt

Waarom D90? Omdat de 5000 te klein is voor mijn handen en de AF motor mist daar ik nog lenzen heb.
Nogmaals bedankt, ik ben er voorlopig uit en ga weer lekker verder spelen.
- Léon Obers
- Forumlid
Maar helaas loopt die software hopeloos achterop met updates voor ondersteuning met nieuwere camera's m.b.t. RAW (NEF) bestanden. Zelfs nu de D90 inmiddels eigenlijk alweer wat langer op de markt is. Dus die zou ik niet kiezen. Zie de lijst van ondersteunde camera's:pata negra schreef: PaintShopPro Photo X2 kost 89 Euro
http://www.corel.com/content/psppx2/120 ... es_nl.html
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do sep 10 2009 1:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Als je het simpel wilt houden, kun je ook Picasa van Google proberen.
Gratis en voor eenvoudige berwerkingen goed genoeg.
Beste DennisHoek,
Ik bezit zelf ook een Nikon D90 (en ben er heel blij mee! wat een topcamera). Ik schiet zelf in NEF + Jpeg. De Jpeg gebruik ik eigenlijk alleen om te kijken of ik foto goed gelukt vind. De bewerking doe ik altijd in NEF en ik bewerk eigenlijk ook elke foto die ik in NEF geschoten heb. Dat is wel veel werk, maar je foto's worden een stuk beter.
Qua software ben ik echt verliefd op Nikon Capture NX 2. Dit programma werkt echt super en echt op een 'Windows'-manier. Ik heb hiervoor Photoshop geprobeerd (wat veeel duurder is), maar die vond ik zelf minder prettig werken. De mogelijkheden zijn in Photoshop veel groter, maar ik heb meer dan voldoende aan Capture NX 2.
Ik heb verder geen andere programma's zoals Lightroom, Elements, ViexNX, of dergelijke. Niet omdat ze niet goed zijn, maar omdat ik met Capture NX 2 gewoon voldoende in huis heb en de archivering via mijn Windows Verkenner laat lopen.
Kortom, een echte aanrader!
Succes met de camera en met de keuze voor de software!
Groeten,
Vincent
Ik bezit zelf ook een Nikon D90 (en ben er heel blij mee! wat een topcamera). Ik schiet zelf in NEF + Jpeg. De Jpeg gebruik ik eigenlijk alleen om te kijken of ik foto goed gelukt vind. De bewerking doe ik altijd in NEF en ik bewerk eigenlijk ook elke foto die ik in NEF geschoten heb. Dat is wel veel werk, maar je foto's worden een stuk beter.
Qua software ben ik echt verliefd op Nikon Capture NX 2. Dit programma werkt echt super en echt op een 'Windows'-manier. Ik heb hiervoor Photoshop geprobeerd (wat veeel duurder is), maar die vond ik zelf minder prettig werken. De mogelijkheden zijn in Photoshop veel groter, maar ik heb meer dan voldoende aan Capture NX 2.
Ik heb verder geen andere programma's zoals Lightroom, Elements, ViexNX, of dergelijke. Niet omdat ze niet goed zijn, maar omdat ik met Capture NX 2 gewoon voldoende in huis heb en de archivering via mijn Windows Verkenner laat lopen.
Kortom, een echte aanrader!

Succes met de camera en met de keuze voor de software!
Groeten,
Vincent
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik ga voor NX2. Hoge leercurve en niet de snelste, maar als je het programma eenmaal beter leert kennen kun je er heel wat mee.
Ik heb slechts 1 probleempje wat me mateloos irriteert. Als ik een crop doe ik Capture NX2 op Windows (ik zit op 2.2.2 maar had hetzelfde probleem in voorgaande versies) crasht NX2 ongeveer 1 op de 10 keer. Zeer irritant, maar het lijkt beperkt te zijn tot mijn systeem (kan er in ieder geval niets over vinden). Vreemd want in alle andere opzichten is het systeem zeer stabiel.
Ik heb slechts 1 probleempje wat me mateloos irriteert. Als ik een crop doe ik Capture NX2 op Windows (ik zit op 2.2.2 maar had hetzelfde probleem in voorgaande versies) crasht NX2 ongeveer 1 op de 10 keer. Zeer irritant, maar het lijkt beperkt te zijn tot mijn systeem (kan er in ieder geval niets over vinden). Vreemd want in alle andere opzichten is het systeem zeer stabiel.
Spul waarmee je foto's maakt...
- JerryBig
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ik gebruik bij voorkeur een combinatie van ViewNX (gratis) om te previewen, hieruit door te klikken naar Capture NX voor bewerking (want dat is zo'n fantastisch programma).
Voor de kleine andere dingetjes en het betere freubelwerk heb ik nog een oude PSP X versie.
En tenslotte, niet te vergeten, sinds kort PTLens (slechts 18 euro's) om perspectief correcties uit te voeren en andere vertekening te corrigeren. En ik kan je vertellen dat Photoshop of PSP het resultaat van dit kleine programma niet kan evenaren. Wat een ontdekking was dat enkele weken terug. Vooral met zo'n 18 mm op de D90 zul je dat op zijn tijd weleens nodig hebben.
Gerrit
Voor de kleine andere dingetjes en het betere freubelwerk heb ik nog een oude PSP X versie.
En tenslotte, niet te vergeten, sinds kort PTLens (slechts 18 euro's) om perspectief correcties uit te voeren en andere vertekening te corrigeren. En ik kan je vertellen dat Photoshop of PSP het resultaat van dit kleine programma niet kan evenaren. Wat een ontdekking was dat enkele weken terug. Vooral met zo'n 18 mm op de D90 zul je dat op zijn tijd weleens nodig hebben.
Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Dat werkt heel relaxt inderdaad. Echter bij mij (Viste Home + nieuwste Picassa) wil deze geen NEF's lezen. Mis ik een optie of heb je een tip?evertfoto schreef:Als je het simpel wilt houden, kun je ook Picasa van Google proberen.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G