Melliw schreef:Kijk ook eens naar een 50mm of eventueel een 35mm prime.
Ik denk dat je daar beten mee af bent
Ik kan een 50mm van iemand lenen en zal daar eens mee aan de slag gaan.
gijs sandberg schreef:Jacqueline.
Grapje: passen grote honden wel in een kleine studio?
De ruimte wordt een keer te krap.
Zolang het geen volwassen Sint Bernards worden kom ik een heel eind.
Léon Obers schreef:35 mm prime lijkt me wat kort op het onderwerp van die hondjes en waarschijnlijk geeft de beeldhoek wat problemen op de "kijhoek" op een achtergrond van een mini studiootje.
Voor als je het kan betalen is die 24-70mm/2.8 een mooie lens. Maar ik heb al veel verhalen gelezen over gebruikers met nogal wat problemen met die lens. Overigens verbaast het me dat die 16-85mm die je hebt zo slecht is. Die komt in testen toch altijd heel goed uit de bus. Misschien een minder goed exemplaar getroffen (variatie in productieproces)??
Tja, ik weet niet wat het is maar toen ik hem kocht was ik super tevreden over de 16-85mm maar tegenwoordig niet meer. Ik vind de 105mm veel scherper en mooier overkomen.
Marco schreef:Op FX geen probleem, misschien beter even te wachten tot je een FX camera koopt.
Heb je al gedacht aan een gebruikte 17-55 ?
Ja, misschien toch maar "even" wachten tot ik over ga op een FX.
Ik heb het niet zo op gebruikte objectieven, vind het toch een gok en koop alles liever nieuw en ongebruikt.
emdeklerk schreef:Ik zou het inderdaad zoeken in een volformaatcamera.
Heb je met je bestaande objectieven gelijk veel meer "kropruimte" (lijkt wel iets uit de tuinbouw...).
Ik vind dat voor dit soort portretten een wat langere brandpuntsafstand het beste is.
Je zult met de 85mm en de 105mm op FX het beste perspectief hebben: circa twee maal de beelddiagonaal.
Groothoek zal een wat onnatuurlijk perspectief geven.
Als je dan met een langer brandpunt wilt werken en de ruimte hebt zou ik denken aan de 2,8/180mm. Of de 2/135mm DC...
Maar ja, zooms zijn soms ook wel gemakkelijk... een goede, gebruikte 2,8/80-200mm? De binnenkort nieuw te koop zijnde 2,8/70-200mm?
Bedenk je nog even voor je in DX-objectieven investeert.
E.M. de Klerk
Ruimte is juist mijn probleem en heb de 70-200 /2.8 VR liggen hier maar die gebruik ik hier niet voor, dat werkt voor mij hier niet.Ik zit/lig/sta/hang in vreemde houdingen en om die zware 70-200 dan nog netjes te houden wordt dan voor mij knap lastig.
Maar gister mijn vriend eens lief aangekeken en we zijn aan het schuiven geweest in mijn studiootje.
Ik heb nu een grote doos met daarop een grote plank gelegd , het ligt best goed stevig en het geheel staat nu recht voor het trappengat en ik kan nu op de trap gaan staan en dus weer 1 a 1,5 meter naar achter toe. Doos staat ruim 1 meter van de achtergrond af en ik kom zo een heel eind.
Gister even geoefend met een grote speelgoedpanter en volgens mij kan ik op deze manier wel weer even vooruit.
Dank jullie wel voor de reacties en binnenkort heb ik een Keeshondje van 12 weken in mijn studio met lekker veel haar en ga dan met mijn nieuwe 85mm aan de slag.
Nogmaals bedankt voor jullie tips en hulp!