Ervaringen 70-300 VR

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Fera Albi
Clublid
Clublid

Re: Nikkor 70-300 VR

Bericht door Fera Albi » di apr 03 2007 10:37 pm

HenkG schreef:Ik heb de laatste tijd veel gelezen over telezooms........hebben mij doen besluiten te kiezen voor de 70-300. Het lijkt de enige zinnige oplossing voor meer telebereik. Maandag ga ik 'm halen en ik kijk er naar uit...

Henk
Hoi Henk,
Ik ben nieuwschierig naar jouw eerste ervaringen. Kun je wat voorbeeldplaatjes posten?

Groet,
Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

GdP

Re: Nikkor 70-300 VR

Bericht door GdP » di apr 03 2007 11:55 pm

Fera Albi schreef:
HenkG schreef:Ik heb de laatste tijd veel gelezen over telezooms........hebben mij doen besluiten te kiezen voor de 70-300. Het lijkt de enige zinnige oplossing voor meer telebereik. Maandag ga ik 'm halen en ik kijk er naar uit...

Henk
Hoi Henk,
Ik ben nieuwschierig naar jouw eerste ervaringen. Kun je wat voorbeeldplaatjes posten?

Groet,
Hans

http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... acd1344ca1

Dergelijke foto's zijn al eerder geplaatst.
Met vr. gr.
Gerrit

Robin

Bericht door Robin » wo apr 04 2007 12:06 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op zo dec 06 2009 11:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » wo apr 04 2007 1:04 am

@gdepater:
dank voor jouw (herhaalde) input. Vraag was eigenlijk om nog meer nieuwe ervaringen (lees:"foto's")

Groet,
Hans
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » wo apr 04 2007 8:12 am

Ik heb ook recent dit objectief aangeschaft. Op de NCN activiteit in Park Sonsbeek heb ik 'm voor het eerst gebruikt en Reigers gekiekt. Prima ding!

Foto's: http://www.feringa.net/fotografie/thumb ... p?album=52

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo apr 04 2007 8:32 am

Robin schreef:Ik lees heel wat positieve ervaringen over deze lens. 1 van de redenen waarom ik hem zelf naar alle waarschijnlijk op vrij korte termijn ga aanschaffen.

Vraag me echter wel af hoe deze lens zich verhoud met de Nikon AF 70-300mm F/4-5.6 ED. Als we de VR even vergeten en er vanuit gaan dat we met beide lenzen een statief gebruiken, is het verschil dan nog groot ?
Optisch niet zo veel, de ED versie was al vrij goed (die met diafragmaring). De nieuwe is net zo goed zoniet iets beter.
Mechanisch heeft de nieuwe VR versie een stilstaande frontlens (handig met polafilters), IF (je lens wordt tijdens het scherpstellen niet korter of langer…(handig als je tegen een hek aan staat) en scherpstellen gaat via een SWM (snel en stil). Hij is iets zwaarder, ligt denk ik wat beter in de hand. Frontlens diameter is nu gelijk aan die van de 18-70 DX, handig kun je 1 (pola)filter op beide lensen gebruiken.
Kortom, allemaal dingen die mij vrij snel irriteerde maar nu opgelost zijn. Ik zou voor de nieuwste versie gaan…(en dat is het prijsverschil wel waard vind ik)
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

vreemde vogels

Bericht door George Fennes » wo apr 04 2007 8:38 am

Onno schreef:

Code: Selecteer alles

Ik heb ook recent dit objectief aangeschaft. Op de NCN activiteit in Park Sonsbeek heb ik 'm voor het eerst gebruikt en Reigers gekiekt. Prima ding! 
Ik heb de foto's van jouw link bekeken en inderdaad, er staan heel wat vreemde vogels op :lol:

Maar even on-topic, zijn best wel geoede resultaten.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

GdP

Bericht door GdP » wo apr 04 2007 8:39 am

Robin schreef:Ik lees heel wat positieve ervaringen over deze lens. 1 van de redenen waarom ik hem zelf naar alle waarschijnlijk op vrij korte termijn ga aanschaffen.

Vraag me echter wel af hoe deze lens zich verhoud met de Nikon AF 70-300mm F/4-5.6 ED. Als we de VR even vergeten en er vanuit gaan dat we met beide lenzen een statief gebruiken, is het verschil dan nog groot ?
Hallo Robin,

Als ik jouw was zou ik zeker voor de VR gaan. Dan is fotograferen uit de hand veel beter mogelijk. Bovendien is de VR een geheel nieuw optisch geheel, waarschijnlijk ook wat scherper.

Met vr. gr.,
Gerrit

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo apr 04 2007 11:28 am

Heb de lens sinds kort en ben er best tevreden mee. Heb nog geen echt "plaatsbare foto's" gemaakt, maar dat komt nog wel.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo apr 04 2007 1:46 pm

Robin schreef:Vraag me echter wel af hoe deze lens zich verhoud met de Nikon AF 70-300mm F/4-5.6 ED. Als we de VR even vergeten en er vanuit gaan dat we met beide lenzen een statief gebruiken, is het verschil dan nog groot ?
Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=1898 waar dit verschil bediscussieerd is.

Heb zelf mij 70-300D niet meer, dus kan geen vergelijking "naast elkaar" maken.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

HenkG
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door HenkG » wo apr 04 2007 8:57 pm

Mijn eerste ervaringen met de lens zijn zonder meer positief. Ik moet er mee leren werken om er uit te halen wat er voor mij in zit. De lens voelt solide en werkt prettig waarbij ik moet zeggen dat ik nooit het genoegen heb gehad met een 'professionele' lens van Nikon te mogen werken. De autofocus reageert prima en trefzeker op mijn D70s. Een enkele keer is de AF aan het zoeken, maar dat komt bijna niet voor. Het bereik vind ik prachtig. Al met al ben ik heel gelukkig met de lens...

Op de kwaliteit van de foto's is ongetwijfeld wel het een en ander op te merken. Ze waren niet bedoeld om te posten maar staan er op verzoek van Hans...
Wat betreft de vergelijking tussen de ED-versie en de ED-VR-versie: lees wat bijvoorbeeld Thom Hogan schrijft met als conclusie: "In almost every performance category, the new version is better than the ED version. The ED version was a decent performer; the new VR version is an excellent performer". Voor wat dat waard is... O, ja: die VR werkt écht. Als je helemaal uitzoomt en probeert de camera stil te houden dan is dat onmogelijk. Als je vervolgens de ontspanknop half indrukt wordt het VR-mechanisme ingeschakeld waardoor de bewegingen 'bevriezen'. Helemaal stil natuurlijk niet, maar veel minder en 'trager'. Heel plezierig...

Groet,

Henk

D70s - 70-300 VR - F/11 - 1/350 sec - iso 320 - 70/105 mm

Afbeelding

Bij onderstaande foto is duidelijk stof te zien op mijn sensor. Het wisselen van lenzen terwijl het waait zal ik niet meer doen. Inmiddels laten schoonmaken...

D70s - 70-300 VR - F/11 - 1/180 sec - iso 400 - 300/450 mm

Afbeelding

De onderstaande foto was een probeersel. Heel lastig om bij stevige wind de beweging van de tak te bevriezen. Bijna geen scherp deel te vinden bij een zo geringe scherptediepte... Toch de moeite waard vind ik.

D70s - 70-300 VR - F11 - 1/125 sec - iso 400 - 300/450 mm

Afbeelding

D70s - 70-300 VR - F/13 - 1/350 sec - iso 320 - 240/360 mm

Afbeelding

Overigens blijkt na het plaatsen dat alle exif-gegevens verdwenen zijn. Geen idee waarom... Een deel van de exif-gegevens heb ik nu handmatig toegevoegd.
Laatst gewijzigd door HenkG op vr apr 06 2007 10:03 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » wo apr 04 2007 10:14 pm

Hoi Henk,

Zijn idd hele strakke plaatjes geworden :)
Die twee foto's van die bloeiende takken zijn het waard om te posten in de Weekopdracht van deze week: "lentegevoel"

Groet,

Hans
Met de groeten van Hans.

GdP

Bericht door GdP » wo apr 04 2007 10:55 pm

Zeker de derde foto!

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

mooie bohkeh

Bericht door George Fennes » wo apr 04 2007 10:58 pm

Ik vind de Bohkeh van deze lens ook erg mooi!

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”