Mijn eerste ervaringen met de lens zijn zonder meer positief. Ik moet er mee leren werken om er uit te halen wat er voor mij in zit. De lens voelt solide en werkt prettig waarbij ik moet zeggen dat ik nooit het genoegen heb gehad met een 'professionele' lens van Nikon te mogen werken. De autofocus reageert prima en trefzeker op mijn D70s. Een enkele keer is de AF aan het zoeken, maar dat komt bijna niet voor. Het bereik vind ik prachtig. Al met al ben ik heel gelukkig met de lens...
Op de kwaliteit van de foto's is ongetwijfeld wel het een en ander op te merken. Ze waren niet bedoeld om te posten maar staan er op verzoek van Hans...
Wat betreft de vergelijking tussen de ED-versie en de ED-VR-versie: lees wat bijvoorbeeld Thom Hogan schrijft met als conclusie: "In almost every performance category, the new version is better than the ED version. The ED version was a decent performer; the new VR version is an excellent performer". Voor wat dat waard is... O, ja: die VR werkt écht. Als je helemaal uitzoomt en probeert de camera stil te houden dan is dat onmogelijk. Als je vervolgens de ontspanknop half indrukt wordt het VR-mechanisme ingeschakeld waardoor de bewegingen 'bevriezen'. Helemaal stil natuurlijk niet, maar veel minder en 'trager'. Heel plezierig...
Groet,
Henk
D70s - 70-300 VR - F/11 - 1/350 sec - iso 320 - 70/105 mm
Bij onderstaande foto is duidelijk stof te zien op mijn sensor. Het wisselen van lenzen terwijl het waait zal ik niet meer doen. Inmiddels laten schoonmaken...
D70s - 70-300 VR - F/11 - 1/180 sec - iso 400 - 300/450 mm
De onderstaande foto was een probeersel. Heel lastig om bij stevige wind de beweging van de tak te bevriezen. Bijna geen scherp deel te vinden bij een zo geringe scherptediepte... Toch de moeite waard vind ik.
D70s - 70-300 VR - F11 - 1/125 sec - iso 400 - 300/450 mm
D70s - 70-300 VR - F/13 - 1/350 sec - iso 320 - 240/360 mm
Overigens blijkt na het plaatsen dat alle exif-gegevens verdwenen zijn. Geen idee waarom... Een deel van de exif-gegevens heb ik nu handmatig toegevoegd.