Vogels Benaderen Hoe doen jullie het?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Arno P

Vogels Benaderen Hoe doen jullie het?

Bericht door Arno P » di sep 15 2009 8:17 pm

En hiermee bedoel ik niet.."Gewoon naar de kooi lopen" :mryellow: of "koop een 2000mm objectief dan hoef je niet zover te lopen"
Het is in praktijk een hele kunst om dichtbij een vogel te komen om zo goed plaatje te schieten...vaak gaat het zeer goed en sta je 2m van een vogeltje af en vaker zijn ze zo weg...
(Voorbeeldje van gisteren...leuke buizerd op het akkerland en ik in mijn auto (en de camera in de buurt) langzaam remmen....piept een van de remschuiven net voordat ik stil sta... :wink: ...weg dus...

Hoe doen jullie het (of zit iedereen in een vogelkijkhut?)

Melliw
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Vogels Benaderen Hoe doen jullie het?

Bericht door Melliw » di sep 15 2009 9:03 pm

Arno P schreef: (Voorbeeldje van gisteren...leuke buizerd op het akkerland en ik in mijn auto (en de camera in de buurt) langzaam remmen....piept een van de remschuiven net voordat ik stil sta... :wink: ...weg dus...

Langzaam door blijven rijden, stilstaan betekend bijna altijd: weg vogel.

Groeten van Willem
BrinksFotografie

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own two feet.

Arno P

Bericht door Arno P » di sep 15 2009 9:54 pm

Melliw schreef:
Arno P schreef: (Voorbeeldje van gisteren...leuke buizerd op het akkerland en ik in mijn auto (en de camera in de buurt) langzaam remmen....piept een van de remschuiven net voordat ik stil sta... :wink: ...weg dus...

Langzaam door blijven rijden, stilstaan betekend bijna altijd: weg vogel.

Groeten van Willem
Wordt tricky...doorrijden en de lens op het raampje houden....maar oefening baart kunst zal het wel zijn...

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » di sep 15 2009 11:40 pm

arno ik maak veel foto`s vanuit de auto , om te beginnen moet je zorgen dat je remmen niet piepen :mrgreen:
wat ik meestal doe is volgende , als ik een vogel zie leg ik mijn camera op de rijst zak en rij er niet al te hard op af
en zet mijn motor uit en laat de auto uitrollen , hierbij houd het gedrag van de vogel goed in de gaten.
je ziet snel genoeg of ie op de wieken wil gaan en stop je gewoon.
niet alle vogels willen meewerken maar met wat geluk komt het vanzelf goed.

Afbeelding

Jaco1
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jaco1 » wo sep 16 2009 5:27 pm

Vogelkijkhut, liggend op het strand of in de auto. Ruud had erg veel mazzel zeg met dat prachtige plaatje of is het op 1000mm? Mijn remmen piepen ook niet en de lens ligt altijd op een rijstzak voordat ik stop bij zo'n beest. Zodra je beweegt---> weg. Dat heb ik ook eens gehad met een prachtige Buizerd op een weiland met prooi in het opkomende zonnetje. Een stuk doorgereden, achter de bosjes langs terug geslopen op de knietjes en gaan liggen en heel voorzichtig om het hoekje proberen te komen. Hij zag me gelijk toen ik hem zag en ----> weg, ik rem er niet meer voor.

Verder: onopvallende (leger)kleren aan en heel voorzichtig naderbij schuifelen als dat gaat, soms heb je geluk en kan je vrij dichtbij komen en een mooie foto maken.

Groet Jaco

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » wo sep 16 2009 6:11 pm

500mm jaco ,
heb best wel veel van dit soort platen maar je moet wel wat mazzel hebben.

Afbeelding

Arno P

Bericht door Arno P » wo sep 16 2009 6:23 pm

ruud schreef:arno ik maak veel foto`s vanuit de auto , om te beginnen moet je zorgen dat je remmen niet piepen :mrgreen:
wat ik meestal doe is volgende , als ik een vogel zie leg ik mijn camera op de rijst zak en rij er niet al te hard op af
en zet mijn motor uit en laat de auto uitrollen , hierbij houd het gedrag van de vogel goed in de gaten.
je ziet snel genoeg of ie op de wieken wil gaan en stop je gewoon.
niet alle vogels willen meewerken maar met wat geluk komt het vanzelf goed.
De uitleg geeft nieuwe inzichten...uit laten rollen da's een goed idee (wel hopen dat het stuurslot er niet op gaat en de remmen nog een stukje blijven werken..
Deze moeilijkheid is toch echt wel het mooie aan vogelfotografie...ben je nog blijer met elk succes

Prachtige foto overigens...hoe ver was dat van je auto af?

Arno P

Bericht door Arno P » wo sep 16 2009 6:25 pm

Jaco1 schreef:Vogelkijkhut, liggend op het strand of in de auto. Ruud had erg veel mazzel zeg met dat prachtige plaatje of is het op 1000mm? Mijn remmen piepen ook niet en de lens ligt altijd op een rijstzak voordat ik stop bij zo'n beest. Zodra je beweegt---> weg. Dat heb ik ook eens gehad met een prachtige Buizerd op een weiland met prooi in het opkomende zonnetje. Een stuk doorgereden, achter de bosjes langs terug geslopen op de knietjes en gaan liggen en heel voorzichtig om het hoekje proberen te komen. Hij zag me gelijk toen ik hem zag en ----> weg, ik rem er niet meer voor.

Verder: onopvallende (leger)kleren aan en heel voorzichtig naderbij schuifelen als dat gaat, soms heb je geluk en kan je vrij dichtbij komen en een mooie foto maken.

Groet Jaco
Ook een aardige om door te rijden als je hem ziet...stoppen en terug sluipen...een stuk slimmer dan wat ik probeerde :wink:

BUG322

Bericht door BUG322 » wo sep 16 2009 6:38 pm

Je remmen goed insmeren met olie dus :)

Guy

Bericht door Guy » wo sep 16 2009 6:42 pm

BUG322 schreef:Je remmen goed insmeren met olie dus :)

als jij graag met een rookgordijn wil rijden achter je auto zeker doen:P
hhaha

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » wo sep 16 2009 7:10 pm

ruud schreef:500mm jaco ,
heb best wel veel van dit soort platen maar je moet wel wat mazzel hebben.

Afbeelding

waarom geen 600mm. Kun je nog een beetje meer afstand houden.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » wo sep 16 2009 7:56 pm

gobert als het nodig is kan ik nog naar de 1000mm als het moet , maar dat was hier dus niet nodig.
Laatst gewijzigd door ruud op wo sep 16 2009 10:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Myriad

Bericht door Myriad » wo sep 16 2009 9:40 pm

Arno P schreef:De uitleg geeft nieuwe inzichten...uit laten rollen da's een goed idee (wel hopen dat het stuurslot er niet op gaat en de remmen nog een stukje blijven werken.
Of een hybride kopen en langzaam alleen op de inmiddels opgeladen elektromotor rijden. Je hoort dan ook alleen de banden.
In ieder geval nooit stoppen en vervolgens (voorzichtig) uitstappen. Dat was mijn 1e ervaring; inderdaad een domme aktie, maar daar leer je weer van :D

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » wo sep 16 2009 10:23 pm

Arno P schreef:Prachtige foto overigens...hoe ver was dat van je auto af?
+/- 12 mtr arno

Arno P

Bericht door Arno P » do sep 17 2009 10:32 am

ruud schreef:
Arno P schreef:Prachtige foto overigens...hoe ver was dat van je auto af?
+/- 12 mtr arno
Dan heb je bijna zijn adem kunnen horen..
En je geeft aan dat j tot 1000mm kan gaan...wil dit zeggen dat succesvol met werken AF je 500mm/F4 met een TC20 kunt in zetten?

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”