D3000 aan te raden voor beginners?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
danwel

D3000 aan te raden voor beginners?

Bericht door danwel » di sep 15 2009 8:37 pm

als ik zo begrijp is de D3000 dus zeker aan teraden voor beginners?

gebruik nu zelf al 4 jaar de sony DSC-h1, echt amateur foto's op feesten en dergelijken.
wil nu wat cussusen gaan volgen.
mij werd aangeraden door ene kennis om een Nikon te halen.
maar nu ben ik dus al een tijdje aan het kijken welke camera en lenzen het beste bij mij passen.

ik houd me dus veel bezig met het fotograferen van mensen en groeppen op feesten en evenementen. ook veel s'avonds.

wat raden jullie mij aan.

ik heb een budget van rond de 800 euro.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D3000 aan te raden voor beginners?

Bericht door Patrick » wo sep 16 2009 1:33 am

Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo sep 16 2009 7:14 am

De D3000 is nu de goedkoopste Nikon camera. En met de Groene stand gaat er al heel veel goed. Ook de Guide stand (beperkt) helpt je op weg.

De vraag is eigenlijk of je een beginner blijft. Als je er later een lichtgevoelig objectief bij wilt aanschaffen, moet dat een AF-S 1,4 50mm zijn. Een bijna 3 keer goedkopere AFD f1,8 50 mm werkt niet met automatische scherpstelling op je camera.
Wil je de camera gebruiken voor feestjes, Sinterklaas, vakantie, neem de D3000.
Wil je gaan leren, begin met de D3000 en houdt die als backup als je na enkele jaren doorgroeit naar een andere camera.

Op m'n website staat een testverhaal.

danwel

Bericht door danwel » wo sep 16 2009 7:45 am

ik wil zeker verder gaan in de fotografie, doe het nu al jaren met goedkopere fotocamera's puur omdat ik er geen geld voor had.
als ik soms die foto's zie van concerten en feesten hoe dat licht echt geweldig er uit komt in de foto's.
dat type foto's wil ik dus ook echt gaan maken.
maar ik heb momenteel een zeer gebrek aan kennis over lenzen en benoemingen van alles, dit wil ik dus in de komende periode gaan leren.
het is dus niet zo dat ik mijn camera af en toe gebruik, heb m eigenlijke elk weekend met me mee.

Spek

Bericht door Spek » wo sep 16 2009 10:04 am

Ik zou het niet doen en even door sparen. Als je echt gemotiveerd bent en je wilt hiermee door (je beschrijft nu al waar je enthousiast van wordt en dat je zeker elk weekend in de weer bent), dan zijn dit soort instapmodellen op de langere termijn altijd duurder. Ik heb dat ook één keer gedaan, maar nooit weer. Je raakt namelijk bedreven in het bedienen van je camera en voor je het weet wil je een betere. Je hebt dan toch die investering in de D3000 achter de rug.
Dus: doe het in 1x goed, ga minimaal voor een D90 (desnoods tweedehands) met een mooie 50mm f1.4, of een 17-55 f2.8. Moet je wel je budget verdubbelen, maar ik durf het aan dat je hier langer plezier van gaat hebben.
(My humble opinion natuurlijk)

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door Jop » wo sep 16 2009 10:06 am

Beste danwel,

Als ik jou was, zou ik me eerst goed inlezen voordat je iets aanschaft. Ikzelf heb onlangs de Nikon D5000 gekocht, na een half/driekwart jaar inlezen in fotografie. En daar heb ik nu veel profijt van. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik nog veel moet leren, helpt het zeker dat ik al veel begrippen (her-)ken. Dus lees je eerst goed in, begrijp wat er te koop is en leg dan de link met wat jij wil. En onthou, er is altijd beter en meer, maar blijf bij je eigen wensen.

Ik heb overigens geen ervaring met de Nikon D3000, maar de Nikon D5000 kan ik je uit eigen ervaringen erg aanbevelen (hè nu doe ik het ook :wink:). Succes met de zoektocht!
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo sep 16 2009 10:24 am

danwel schreef:foto's zie van concerten en feesten hoe dat licht echt geweldig er uit komt in de foto's.
Dat zijn dan meestal wel opnamen van gevorderden met ook gevorderde apparatuur.

danwel

Bericht door danwel » wo sep 16 2009 5:00 pm

als vast bedankt voor de reacties tot nu toe.
als ik zo hoor dan raden de meeste toch aan om iets meer uit tegeven voor een D90 en geen D3000.

dit setje dus:

D90 (695 euro) en Nikon AF-S 18-55mm F/3.5-5.6 ED II DX, Nederlands (68 euro)

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 16 2009 5:50 pm

Of nog "iets" meer geld, of een D5000 (D3000 ?) met een beter objectief. De 18-55 is niet echt geschikt voor donkerder omstandigheden...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

danwel

Bericht door danwel » wo sep 16 2009 6:06 pm

is toch best lastig zo :huh:
miss iets simpeler maken.
welke camera + lens zijn het beste voor deze omstandig heden: donker met veel flitsende lichten en mensen + een beginner met spiegelreflex met een buget van 800 euro.

ik krijg zoveel reacties van iedreen: de d3000 is mooi voor beginners die het simpel willen houden
D90 word door heel veel mensen aangeraden, maar is duurder
en nu de D5000 wat er eenbeetje tussen in ligt.

en dan hebben we het nog niet over de lens die er nog bij moet, die het beste is voor die omstandigheden.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo sep 16 2009 6:13 pm

D3000 of D5000 met Tamron 17-50 f/2.8 moet kunnen. Koop er eventueel een SB-600 lampje bij om de boel af te maken, maar dat kan later natuurlijk ook nog.

Spek

Bericht door Spek » wo sep 16 2009 10:08 pm

Nog een richtlijn: een dure body met een goedkope lens is minder handig dan een dure lens op een goedkopere body. Focus jezelf dus eerst op een lens die geschikt is voor jouw omstandigheden. Gezien het gebrek aan licht in jouw situaties, moet je een lens uitzoeken die eigenlijk een f-waarde van 2.8 heeft of lager. Dat maakt de lens per definitie duur. De tip van Patrick hierboven om eens bij Tamron te kijken is waardevol. Lenzen van Tamron en Sigma (evt. Tokina) zijn goedkoper. Bekijk vervolgens wat je over hebt voor een body.
PS: die 800 euro wordt wel wat lastig hoor. Misschien moet je jezelf even instellen op een wat fixere uitgave als je je ambities wil waarmaken :ugeek:

danwel

Bericht door danwel » wo sep 16 2009 10:47 pm

oke dankje dit is zeker een goede tip.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”