Hier snap ik geen bal van !!!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Hier snap ik geen bal van !!!

Bericht door jettiny » za sep 19 2009 1:11 pm

Beste mensen,

Vanmorgen vroeg uit de veren in de hoop een mooie foto te maken van een vlinder met de opkomende zon.
Maakte ik wel een foutje helaas.
Heel even checken of je foto wel helemaal oke is, gehaast door de snelle verandering van lichtomstandigheden, en positie van vlinder/zon.
Wel vluchtig gekeken of de belichting op LCD redelijk oke was, en dat leek goed.
Maar veel foto's geschoten en hopen dat de wind je niet teveel parten speelt met de wat langere sluitertijden.
Nu komt de verrassing, het zoekerbeeld wijkt verschrikkelijk veel af van het eindresultaat :shock: , alle foto's kunnen de prullenbak in :(
Zie hier het verschil,
De zoekerfoto is uiteraard een (slordige) bewerking, het gaat om het onbegrijpelijke verschil.
Afbeelding

Ik sta echt met verbijstering te kijken hoe dit mogelijk is, van alles spookt er door mijn hoofd.
Het is toch zo dat wat je ziet door de zoeker qua compo niet anders mag zijn op het eindresultaat ??
Wat is er in godsnaam aan de hand, heeft iemand een idee ?

Wat gegevens betreffende de opname.
A prioriteit F13
S 1/15
ISO 200
Nikon D80 met Tamron 90 mm macro objectief.
Statief, draadontspanner, spiegelvoorontspanner op aan.

Vrgr
Tiny

Ruudje

Re: Hier snap ik geen bal van !!!

Bericht door Ruudje » za sep 19 2009 1:18 pm

idd raar en heb ik eigenlijk nog nooit gezien.... :(

En als je gaat inzoomen op je display klopt het dan wel?

grR

yoyo

Bericht door yoyo » za sep 19 2009 1:31 pm

Wat je door je zoeker ziet is ongediafragmeerd. Als je diafragmeerd is je zoekerbeeld idd niet hetzelfde.
Bij de meeste camera's zit naast het objectief, vlak bij je middelvinger een knopje. Daarmee kun je het diafragma sluiten...

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za sep 19 2009 1:35 pm

FF gekeken maar nee hoor, blijft hetzelfde.
Het lijkt wel of er iets veranderd is van stand binnenin de camera.
Het is me nog nooit opgevallen.
De camera is in ieder niet gevallen oid, anders had ik daaraan de schuld gegeven.

@ yoyo ik weet wat je bedoeld, heb ik niet gechecked vanmorgen. :cry:

vrgr
tiny

mikemix

Bericht door mikemix » za sep 19 2009 1:43 pm

Dat is dus het prettige van een 100% zoekerbeeld bij de Pro-lijn camera's.
Ook het diafragma is dikwijls fraaier bij de Pro-lijn objectieven,
afgerond en meer (meestal 9) lamellen.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za sep 19 2009 1:51 pm

Tja ik geloof je meteen Mikemix, ik zou willen dat ik het kon aanschaffen, maar helaas kan ik de investering niet waarmaken en terugverdienen :oops:
Maar het blijft toch raar dat de zon in je zoeker wel achter de vlinder staat, en op de opname niet, dat is toch raaaaarrr !!!!

vrgr
Tiny

yoyo

Bericht door yoyo » za sep 19 2009 2:16 pm

jettiny schreef:Maar het blijft toch raar dat de zon in je zoeker wel achter de vlinder staat, en op de opname niet, dat is toch raaaaarrr !!!!
Nee, dat is niet raar.
Wat jij zag in de zoeker was waarschijnlijk niet direct de zon, maar een lensflare van de zon. De zon staat iets hoger in je beeld en is wit. De lensflare verschijnt dan onder in je beeld. Als je niet diafragmeerd is die flare heel groot en mooi rond, want je objectief is rond van binnen. Als je gaat diafragmeren wordt de flarebol kleiner en krijgt de vorm van je diafragma. Hoe mooier dat gebouwd is deste mooier rond is deze.
Voorbeeld van een ongediafragmeerde lensflare door de zon: http://en.wikipedia.org/wiki/File:CCTV_Lens_flare.jpg
Als je je diafragma op F2,8 had laten staan had je vrijwel hetzelfde gezien als wat je in je zoeker had gezien. Met de beperkingen van je sensor in ogenschouw genomen dan. Een sensor kan maar een beperkte DR aan.
Wat ik niet snap is dat je blijkbaar niet controleert wat je schiet. Dat is nou het makkelijke van digitaal. Je kunt direct je foto beoordelen. Zien wat de sensor heeft geregistreerd. Je hoeft niet te wachten tot je thuis bent...

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za sep 19 2009 5:23 pm

Nou yoyo, daar zeg je iets, lensflare !!
Dat zou het natuurlijk ook kunnen zijn. :oops:
Het probleem is dan verder natuurlijk wel hoe krijg ik dan zo'n mooi silhouet met een aanvaardbare scherptediepte.
Want nu heb ik F13 gekozen, maar normaliter ga ik bijna altijd voor F11 met mijn macrofoto's.
Met F2.8 ga ik nog geen vlinderoog scherp vastleggen denk ik.

Verder kijk ik normaal altijd het histogram na, maar nu door de gretigheid en snelheid niet de tijd gegund.
Daar zit een lesje voor mij.
Morgen maar weer een sessie proberen indien het weer het toelaat :D

Bedankt voor het meedenken en je kennisoverdracht :wink2:

vrgr
Tiny

mikemix

Bericht door mikemix » za sep 19 2009 5:30 pm

yoyo schreef: Wat ik niet snap is dat je blijkbaar niet controleert wat je schiet. Dat is nou het makkelijke van digitaal. Je kunt direct je foto beoordelen. Zien wat de sensor heeft geregistreerd. Je hoeft niet te wachten tot je thuis bent...
Hoe deden we dat vroeger?

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » za sep 19 2009 5:45 pm

mikemix schreef:Hoe deden we dat vroeger?
Trial and error?
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

yoyo

Bericht door yoyo » za sep 19 2009 6:36 pm

mikemix schreef:
yoyo schreef: Wat ik niet snap is dat je blijkbaar niet controleert wat je schiet. Dat is nou het makkelijke van digitaal. Je kunt direct je foto beoordelen. Zien wat de sensor heeft geregistreerd. Je hoeft niet te wachten tot je thuis bent...
Hoe deden we dat vroeger?
Je diafragma even sluiten en je kennis/ervaring gebruiken.. 8)
(en dan maar hopen dat je niets over het hoofd gezien had...)

@jettiny,
Als je daadwerkelijk gelijk de zon in beeld wil hebben ontkom je er denk ik niet aan om in te flitsen...
En pas op dat je sensor niet in de fik vliegt... :D

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » za sep 19 2009 7:00 pm

Bedankt yoyo voor je tip en waarschuwing. :D
We zullen eens gaan kijken hoe we een en ander gaan uitvoeren.

vrgr
Tiny

Ome Robert

Bericht door Ome Robert » wo okt 21 2009 8:28 am

Ondanks het afwijkende resultaat vind ik de foto zeer geslaagd! Hoop dat ik ook ooit eens zo`n *kuch* fout maak.. :-)

Groeten,

Robert

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”