D90 of D300 en welke objectieven?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
EdwinV

D90 of D300 en welke objectieven?

Bericht door EdwinV » do sep 17 2009 8:20 pm

Beste leden,

Via Google vond ik dit forum en met veel plezier heb ik verschillende artikelen doorgelezen. Mijn vraag is al een paar keer besproken, maar aangezien ik specifieke eisen heb, heb ik mij toch maar voor het forum aangemeld. Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik ben een fanatiek reiziger en kom tijdens mijn reizen elke keer op dezelfde momenten in de problemen. Ik hoop dat die met de aanschaf van een nieuwe camera en objectieven tot het verleden gaan horen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik nu een Canon compact camera heb en wel de G7.

1. Geen daglicht
Als ik bij weinig licht ('s avonds en 's nachts) dingen wil fotograferen moet ik of de flitser gebruiken of de sluitertijd op seconden gaan zetten. Het gevolg is dat de foto of overbelicht, bewogen, met veel ruis is of een combinatie van de drie. Nu zit er wel een ISO waarde van 800/1600/3200 op, maar in de praktijk heb je daar niets aan. Ik zoek nu voor mijn nieuwe camera een objectief die bij weinig licht goede opnames maakt zonder dat ik een statief nodig heb. Ik heb er wel een, maar die neem ik vaak niet mee op reis naar verre landen. Het gaat dan om dingen (vaak natuur) op een afstand van 1 tot 5 meter.

2. Vergezichten
Dit moet makkelijk zijn voor jullie :-) Als ik nu foto's neem van een vergezicht is de horizon vaak gebogen, zijn de kleuren vaak wat flets en merk je dat de camera moeite heeft om te focussen. De vergezichten zijn in realiteit vaak subliem, maar de foto's zijn altijd teleurstellend. Voor dit probleem zoek ik dus een lens.

3. Scherp licht
Ik ben net terug van een reis door onder andere Maleisisch Borneo en daar in de jungle was fotograferen erg lastig. Als ik inzoomde op de apen in de bomen had de camera moeite om zich aan te passen aan het licht. Het resultaat was dat de apen te donker waren. Alleen wanneer ik zodanig ingezoomd was dat het licht " weggezoomd" was, is de foto enigszins acceptabel. Voor dit probleem zoek ik dus een zoomlens die goed met wisselende lichtomstandigheden kan omgaan.

Nu is de volgende reis naar Costa Rica en zal ik alle drie de problemen weer gaan tegenkomen. Zouden jullie voor de drie issues een bijpassend objectief kunnen adviseren? Voor een reis zou een "alles-in-een" lens het meest praktisch zijn, maar ik wil geen concessies doen aan kwaliteit. Ik heb een tijdje de tamron_18-200mm_f_35-63_xr_di-ii kunnen proberen op een Canon EOS maar was daar niet echt van onder de indruk.

Dan rest nog de laatste vraag. Op welke body schroef ik deze objectieven? Ik lees over zowel de D90 als de D300 prima reviews. Is er een body die te prefereren is voor mijn gebruik? Ik zal voornamelijk natuur, dieren, bergen, zeeën, regenwouden, enz fotograferen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen zodat ik de juiste keuzes kan maken.

Groetjes,

Edwin
Laatst gewijzigd door EdwinV op do sep 17 2009 9:04 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: D90 of D300 en welke objectieven?

Bericht door gijs sandberg » do sep 17 2009 8:29 pm

Edwin,
Welkom op dit forum.

Ik zal slechts 1 vraag aanstippen.
Als je het hebt over regenwouden moet een kamera bestand zijn tegen een vochtige omgeving.
De D300 is daarin beter dan een D90, en een D3 is als professioneel gereedschap weeer beter.
Groeten. Gijs

PS een kromme horizon is op veel manieren te bereiken... (grapje)
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

EdwinV

Bericht door EdwinV » do sep 17 2009 8:58 pm

Bedankt vast voor de eerste reactie. Hierbij wat voorbeelden van mijn issues:

1. Donker (lijkt mij duidelijk wat het probleem is)
Afbeelding

2. Vergezicht (kijk vooral naar de bovenkant van de foto)
Afbeelding

3. Scherp licht
Afbeelding

Neemt niet weg dat de camera ook prima foto's maakt. Vooral bij daglicht wanneer het zonnig is, is de camera prima:
Afbeelding

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr sep 18 2009 7:17 am

Welkom op dit forum.

Je problemen zijn niet door een camera op te lossen. Het zijn juist de problemen, waar elke camera op een vol automatische stand moeite mee heeft.

Het is dus niet de camera, maar de fotograaf die de opname maakt.

Geen daglicht:
Een D300 of D90 hebben dezelfde sensor en hebben beiden evenveel of weinig last van ruis. Vanaf 1600 ISO wordt het zichtbaar. Een lichtsterk objectief zoals een f1,4 50 mm kan ook al helpen. De grootste truc om opnamen in het donker te maken zit niet in de camera, maar in een statief.

Vergezichten:
Je moet een camera laten scherpstellen op oneindig. Als de camera scherpstelt op een egaal blauwe horizon dan gaat hij de mist in en krijg je onscherpte. De AF sensor meet op contrast. In een egaal vlak zit geen contrast. Eenvoudigere camera's dan de D90 of D300 hebben geen voorkeursinstelling met enkele bergtoppen als icoon. Die lost het probleem ook op. De D90 en D300 kun je op manueel zetten en het objectief op oneindig zetten. Beide camera's hebben ook 11 of 51 AF scherpstelpunten. Als je die allemaal gebruikt, ben je het probleem ook vaak wel kwijt.

Scherp licht:
De lichtmeet automaat maakt van de hoge witten en de donkere vlakken, gemiddeld een grijs veld. In je voorbeeld opname doet de camera dat uitstekend. Er is ongeveer evenveel wit als grijs aanwezig. Met de D90 en de D300 heb je een knopje om de spot-meting aan te zetten, en dan meet je het licht van de apen alleen.
Een andere mogelijkheid is het gebruik van de lichtmeter-correctie-knop. Naast de afdruk-knop is dat het knopje dat ik het meest gebruik.

Kromme horizon:
Het resultaat van een eenvoudig zoom objectief. Zooms langer dan 3 keer hebben er bijna altijd last van. Een vast brandpunt of de f/2,8 serie zoom objectieven hebben er veel minder last van. (20-35, 17-35, 14-24, 24-70, 28-70, 70-200 e.d) Software-matig zijn er meerdere oplossingen voor.

De oplossingen:
1: leer fotograferen uit een boek, een fotoclub in de buurt, een cursus en hou de Canon G7. Veelal is en-en beter dan of.
2: ik kan wel de foto's voor je maken in Costa Rica.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr sep 18 2009 12:37 pm

Hans Braakhuis schreef:2: ik kan wel de foto's voor je maken in Costa Rica.
:lol: :lol: :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

EdwinV

Bericht door EdwinV » vr sep 18 2009 8:23 pm

De hamvraag is of je het drie weken met mij zou uithouden in het regenwoud van Costa Rica :lol:

Iedereen bedankt voor de reacties alvast. Ik ben er echter nog niet uit. Kan iemand eens een voorstel doen voor een body en objectief.

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » vr sep 18 2009 9:21 pm

EdwinV schreef:
De hamvraag is of je het drie weken met mij zou uithouden in het regenwoud van Costa Rica :lol:

Iedereen bedankt voor de reacties alvast. Ik ben er echter nog niet uit. Kan iemand eens een voorstel doen voor een body en objectief.
We laten jou thuis en maken de foto's voor je.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » vr sep 18 2009 10:07 pm

Wat is het budget dat je in gedachte hebt?
Ik twijfel over de body, want als je inderdaad veel door regenwouden etc. loopt te sjouwen, dan is inderdaad de wat meer sodide D300 beter. Maar ja, wel dik 1100 euro.
D90 is onegveer 700 euro en gewoon ook een hele goede camera. Als je met beleid met je spullen omgaat moet het daar ook mee lukken.
Als objectief kun je een Nikon 18-200 overwegen. Dat Tamron ding is een prul, maar die van Nikon beslist niet. Een kromme horizon zul je in de uiterste zoomstanden wel blijven houden. Meer kwaliteit biedt de 16-85, maar wel een minder ruim bereik.
18-105 is een budgetvriendelijkere oplossing.
Een lichtsterk objectief als de 17-55 f/2.8 is erg duur, maar wel heel solide.

Gezien het feit dat je overstapt van een compact camera zou ik het toch maar houden op een D90 met een 18-200 of 16-85.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » za sep 19 2009 5:34 am

Op m'n website staan meerdere artikelen die meer info geven:

Excel overzicht D cameras
2008 Nikon D90
2008 Nikon D300 en D300s
over Nikon reflex camera's
onderzoek naar kwaliteit Nikkor objectieven

Binnenkort een uitgebreid verslag over de D300s

Jay

Bericht door Jay » za sep 19 2009 11:13 am

Ik wil graag wel naar Costa Rica voor je hoor om foto's te maken :D
Costa Rica staat bij mij en mijn vriendin al een tijdje op het verlanglijstje van vakantiebestemmingen. (veelal voor de aanwezige reptielen in het wild)

EdwinV

Bericht door EdwinV » za sep 19 2009 4:33 pm

Uiteraard zijn er veel mensen die voor mij naar Costa Rica willen gaan. Ik kies echter niet voor die oplossing zoals jullie kunnen begrijpen.

yoyo

Bericht door yoyo » za sep 19 2009 5:13 pm

EdwinV schreef:Uiteraard zijn er veel mensen die voor mij naar Costa Rica willen gaan. Ik kies echter niet voor die oplossing zoals jullie kunnen begrijpen.
Dat zou wel de goedkoopste en gemakkelijkste weg zijn...

Maissan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Maissan » wo sep 30 2009 11:33 pm

Ik ben heel blij met mijn D300. En als je er mee het regenwoud in wel is een body die tegen een beetje vocht kan niet overbodig.
Buiten dat alles zit een D300 veel beter in de handen ( in mijn geval ).
Maar als je liever wat geld bespaard voor bijvoorbeeld een goed objectief ( niet te vergeten) dan is de D90 ook prachtig..
D800, D300, nikon 24-70, tokina 11-16, nikon 70-300,sb-900 en 35mm 1.8

peturbo
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door peturbo » do okt 01 2009 10:58 am

Nog geen antwoord op de vraag van joepert "wat is je budget?"
dat is in deze wel degelijk relevant, ik neem aan dat er een plafond zit aan wat je wil uitgeven?
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900

jpauwels

Bericht door jpauwels » do okt 01 2009 11:33 am

Als ik een voorstel voor objectieven en body zou doen zonder naar budget te kijken is het volgende neusje van de zalm

D300s (of D300 als je die nog kunt krijgen) misschien zelfs de D700 als je zoveel geld uit geeft
AFS 14-24 2.8
AFS 24-70 2.8
AFS 70-200 II 2.8

maar goed dan ben je een dikke 5000 euro verder..

het is maar wat je wilt uitgeven.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”