Jpeg of Raw ?
Jpeg of Raw ?
Ik heb net mijn eerste digitale camera aangeschaft.
D5000 18-55
Ik kan de foto,s wegschrijven als raw-file.
Wanneer ik de foto,s met Iphoto inlaad op mijn computer zie ik twee foto,s Jpeg en Raw.
Vragen?
Wat is het beste formaat om weg te schrijven? Jpeg of Raw?
Kan ik de Jpeg file meteen deleten? I.v.m. ruimte op mijn harddisk.
George
D5000 18-55
Ik kan de foto,s wegschrijven als raw-file.
Wanneer ik de foto,s met Iphoto inlaad op mijn computer zie ik twee foto,s Jpeg en Raw.
Vragen?
Wat is het beste formaat om weg te schrijven? Jpeg of Raw?
Kan ik de Jpeg file meteen deleten? I.v.m. ruimte op mijn harddisk.
George
Re: Jpeg of Raw ?
Doet eens even zoeken... Dan vind je namelijk heeeeeeel veel over dit onderwerp. 

712 berichten
Daar begrijp ik niets van.
Ik ben een beginneling dus ik wacht wel totdat iemand bereid is mij te antwoorden.
Daar begrijp ik niets van.
Ik ben een beginneling dus ik wacht wel totdat iemand bereid is mij te antwoorden.
'T is ook een vreselijk uitgekauwd onderwerp. En de emoties lopen in de regel hoog op. 
Nou goed, als niet zo goed bent in zoeken... neem deze wat recentere draad over het onderwerp dan maar:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=20649

Nou goed, als niet zo goed bent in zoeken... neem deze wat recentere draad over het onderwerp dan maar:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=20649
Ik ontmoete in Suriname een beroepsfotograaf.
Deze vertelde mij dat hij alles opsloeg in Raw.
Dat heb ik voor kennisgeving aangenomen.
Afgelopen zaterdag heb ik deze camera gekocht en vandaag voor het eerst de foto,s als Raw opgeslagen.
Ik naam waar dat de file,s bijna 2x zo groot zijn dus ik dacht dat dan de kwaliteit ook beter zou zijn?
Als het voor mij zinloos is (vakantefoto,s) dan zet ik deze optie terug op Jpeg.
Ik werk met een Mac-computer.
Deze vertelde mij dat hij alles opsloeg in Raw.
Dat heb ik voor kennisgeving aangenomen.
Afgelopen zaterdag heb ik deze camera gekocht en vandaag voor het eerst de foto,s als Raw opgeslagen.
Ik naam waar dat de file,s bijna 2x zo groot zijn dus ik dacht dat dan de kwaliteit ook beter zou zijn?
Als het voor mij zinloos is (vakantefoto,s) dan zet ik deze optie terug op Jpeg.
Ik werk met een Mac-computer.
- Johan1025
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Hoi Fastfood,
Mijn ervaring: "wegschrijven in Jpeg en RAW, daarna kopieer ik de Jpeg's naar mijn PC en bekijk deze en maak dan gelijk ook de selectie. Alles wat er dan over is, en dus de moeite waard om te bewaren, bewerk ik dan zo nodig met Nikon Capture NX 2.2.2.
Ergo: RAW's zijn belangrijk om na te bewerken.
Uiteindelijk hou ik dan een serie JPEG's over en de rest verwijder ik van SD kaart en PC.
Met vriendelijke groet............................
Mijn ervaring: "wegschrijven in Jpeg en RAW, daarna kopieer ik de Jpeg's naar mijn PC en bekijk deze en maak dan gelijk ook de selectie. Alles wat er dan over is, en dus de moeite waard om te bewaren, bewerk ik dan zo nodig met Nikon Capture NX 2.2.2.
Ergo: RAW's zijn belangrijk om na te bewerken.
Uiteindelijk hou ik dan een serie JPEG's over en de rest verwijder ik van SD kaart en PC.
Met vriendelijke groet............................
Fuji X Pro - 3 en divers glas :)
M.vr.gr.Johan1025
M.vr.gr.Johan1025
Ik doe alles in jpg, alleen delete ik ze niet.
Met RAW is meer mogelijk zonder verlies van detail. Bij een jpeg comprimeert u een foto en dat betekent minder kwaliteit. Iedere keer als u een jpeg opent, bewerkt en opnieuw opslaat gaan er weer details verloren. Een ander nadeel is dat u jpegs niet transparant kunt maken. Daar komt nog bovenop dat RAW beter is om te archiveren; u bewaart immers het ‘negatief’ en niet de foto.
Dit een verhaal op de site van de consumentenbond.
Wat ik eruit begrijp is het zo; Bewerk je foto,s niet dan is Jpeg beter.
Bewerk je foto,s dan is Raw beter?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
RAW is ALTIJD beter als je voor de beste kwaliteit gaat. Ook als je nu de voordelen er wellicht nog niet van inziet. Harde schijven en geheugenkaartjes zijn tegenwoordig geen beperkende factor meer!fastgood schreef:Met RAW is meer mogelijk zonder verlies van detail. Bij een jpeg comprimeert u een foto en dat betekent minder kwaliteit. Iedere keer als u een jpeg opent, bewerkt en opnieuw opslaat gaan er weer details verloren. Een ander nadeel is dat u jpegs niet transparant kunt maken. Daar komt nog bovenop dat RAW beter is om te archiveren; u bewaart immers het ‘negatief’ en niet de foto.
Als je een hele serie NEF (RAW) bestanden wilt omzetten naar JPG files zoals je camera dat ook gedaan zou hebben, dan kan je met het gratis te downloaden programma Nikon View NX alle foto's selecteren en de boel laten converteren.
Ik werk met een Mac en bewerk de foto,s in Iphoto.
Eigenlijk zoek ik een beter programma.
Ruimte is nooit een probleem want ik schrijf altijd meteen weg naar de laptop.
Waarom ik dan twee file,s wegschrijf per foto?
N.M.L. een Jpeg en een Raw.
Dan kan ik het wegschrijven toch beter alleen op Raw zetten?????
Eigenlijk zoek ik een beter programma.
Ruimte is nooit een probleem want ik schrijf altijd meteen weg naar de laptop.
Waarom ik dan twee file,s wegschrijf per foto?
N.M.L. een Jpeg en een Raw.
Dan kan ik het wegschrijven toch beter alleen op Raw zetten?????

- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Opslaan als NEF heeft alleen maar zin als je wilt bewerken, je hebt dan meer gegevens in je bestand.
Een eindresultaat zul je altijd opslaan als JPG, want NEF kan niet aangeboden worden aan een printservice, is te groot op internet, kan door een boel programma's niet gelezen worden, etc.
Een eindresultaat zul je altijd opslaan als JPG, want NEF kan niet aangeboden worden aan een printservice, is te groot op internet, kan door een boel programma's niet gelezen worden, etc.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Kijk hier heb je wat aan, gewoon simpel, helder zonder wollig gedoen.Roelof schreef:Opslaan als NEF heeft alleen maar zin als je wilt bewerken, je hebt dan meer gegevens in je bestand.
D60 + AF-S VR DX 18-200mm