rarara welke lens is dit op mijn d40 ?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
joepert
Forumlid
Forumlid

Re: rarara welke lens is dit op mijn d40 ?

Bericht door joepert » ma sep 07 2009 7:44 pm

De werking van het histogram is in essentie vrij eenvoudig. Er mag niets van het histogram aflopen aan de rechter of linkerkant, want dan heb je partijen onderbelicht (links) of overbelicht (rechts). Overigens is op de D40 alleen een gecombineerd histogram te zien, terwijl je in viewnx ziet dat de kleuren rood groen en blauw apart worden weergegeven. Ook kun je nog de "hoge lichten" stand gebruiken voor het terugkijken van de foto's, dan zie je meteen de overbelichte partijen oplichten. Als je meteen na je een foto hebt genomen kijkt, zie je dus welke partijen overbelicht zijn. En kan je dus je belichting aanpassen. Goeie oefening dus om belichting in te schatten.
Een onderbelichte foto kun je overigens in het algemeen in de nabewerking wat makkelijker verbeteren dan een overbelichten. Voor actiefotografie is een MF zonder belichtingsmeting in je camera dus niet erg geschikt :lol:

Axelred

Bericht door Axelred » ma sep 21 2009 8:42 am

joepert schreef:Je kunt een katzeye matglas voor je D40 kopen. Met een dergelijke wijde hoek zou scherpstellen niet een heel groot probleem moeten zijn, als je het diafragma niet heel erg open laat. Leuk hè om met dat oude spul op een nieuwe camera te werken? Overigens kun je voor de belichting heel goed werken met je histogram.
@joepert
dit is een super-tip voor een beginneling zoals ik. Ik vond bij Ken Rockwell een goede uitleg voor het histogram op de D40. Trouwens, hij legt ook uit hoe je op de D40 een kleurenhistogram kunt te voorschijn toveren én hoe je op die manier op de camera kunt fotoshoppen ! :shock:
Ik deed ook wat opzoekingswerk over de katzeye, maar dat vind ik toch wat te ingrijpend. Ik wil eerst wat ervaring opdoen met manuele lenzen op de D40 en dan zie ik later wel of ik zoveel geld wil uitgeven voor die aanpassing. Misschien laat ik mijn D40 gewoon zoals ie is en als fotografie me blijft boeien zal ik misschien binnen een jaar of twee investeren in een duurdere camera. Nogmaals bedankt voor de tip.
voor wie het interesseert : http://www.kenrockwell.com/nikon/d40/d4 ... #histogram

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma sep 21 2009 9:35 am

Axelred: bedankt weer voor de tip over het rgb-histogram; die had ik nog niet gezien. Zal op m'n D60 ook wel werken neem ik aan. Ga het vanavond proberen.

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”