Noorderlicht / Northern Lights - Fotograferen

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
AlwinSitton

Noorderlicht / Northern Lights - Fotograferen

Bericht door AlwinSitton » wo sep 23 2009 9:49 pm

Ik ga in Februari naar Noorwegen om het Noorderlicht te kunnen aanschouwen. Hopelijk ga ik het ook daadwerkelijk meemaken. Ik vroeg mij alleen af, bestaat er een techniek om het Noorderlicht op de juiste manier vast te leggen? Het wordt hopelijk mijn eerste keer dat ik het Noorderlicht vast kan leggen en dat wil ik niet laten mislukken.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Noorderlicht / Northern Lights - Fotograferen

Bericht door EelcoD7100 » wo sep 23 2009 10:23 pm

Ik denk dat je er toch even wat tijd voor moet uit trekken....

Wij hebben vorige week op Texel een poging gedaan om de lichtbaan van de vuurtoren bij de Cocksdorp er een beetje lekker op te krijgen.
We hebben dit toen in het pikkedonker gedaan.
De beste resultaten hebben wij toen bereikt door de iso flink op te schroeven en de snelst mogelijke sluitertijd te gebruiken.
(de foto's liggen onder op de vakantiestapel dus die kunnen we nog niet laten zien... :( )
Nu weet ik niet hoe snel het noorderlicht zich beweegt, maar misschien zou je dit als uitgangspunt kunnen gebruiken..

Succes..

Groeten Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » wo sep 23 2009 11:29 pm

even google en je weet wat .

http://ruben.weerwoord.be/finslapland/fotopl.htm

groet ruud

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo sep 23 2009 11:32 pm

Misschien heb je iets aan het artikel van Roy Hooper?

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » za sep 26 2009 4:55 pm

Thanx, ik ga het eens ff doorlezen.

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » za sep 26 2009 5:26 pm

super hoor alwin dat je dit gaat bekijken , ben eigenlijk wel een beetje jaloers :oops:
we zien de foto`s t.z.t. wel verschijnen.
op het linkje van arthur staat behoorlijk wat info , ga dat ook is op mijn gemak lezen.

groet ruud

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » za sep 26 2009 6:44 pm

@Ruud: Ik hoop dat ik het te zien krijg, de weersomstandigheden zijn niet altijd optimaal, hoewel ik dat graag zou willen. Ik verblijf 7 dagen in Noorwegen, daarna keer ik weer terug naar huis. Na Noorwegen staat IJsland nog op mijn lijstje, daar schijnt het helemaal bijzonder te zijn, omdat je het noorderlicht in verschillende kleuren terug kan zien. Overigens wil ik ook graag naar het Noorden van Rusland, maar daar is het momenteel niet zo veilig, als ik de forums mag geloven, veel overvallen enz. Ik ben erg benieuwd. Het lijkt mij niet makkelijk om het goed op de plaat te krijgen.

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » za sep 26 2009 10:00 pm

Heel veel plezier in Noorwegen en hopelijk kom je terug met prachtige platen !!
NAS Buikpijn

deBult

Bericht door deBult » do okt 08 2009 8:54 pm

Start-belichting 10 tot 20 seconden F2.8 Iso 100. Liefst een groothoeklens (20 mm op DX). Statief ! Vandaar uit verder proberen.

"Iets" in de voorgrond of een reflectie op water helpt om de voorgrond-ruimte te vullen.

De 20 mm f2.8 en 28 mm f2.0 liggen hiervoor in de kast : komend voorjaar mogen ze weer mee naar Ijsland .... gaan we het weer proberen.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » vr okt 09 2009 7:22 pm

AlwinSitton schreef:Ik ga in Februari naar Noorwegen om het Noorderlicht te kunnen aanschouwen. Hopelijk ga ik het ook daadwerkelijk meemaken. Ik vroeg mij alleen af, bestaat er een techniek om het Noorderlicht op de juiste manier vast te leggen? Het wordt hopelijk mijn eerste keer dat ik het Noorderlicht vast kan leggen en dat wil ik niet laten mislukken.
Hoe ga je daar naar toe?

Eigen keuze/reis, of geplanned door jezelf of anderen?
Op welke plek ga je eea doen? Bij/met wie?
Willem.

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » ma okt 12 2009 10:51 pm

wblink schreef:
AlwinSitton schreef:Ik ga in Februari naar Noorwegen om het Noorderlicht te kunnen aanschouwen. Hopelijk ga ik het ook daadwerkelijk meemaken. Ik vroeg mij alleen af, bestaat er een techniek om het Noorderlicht op de juiste manier vast te leggen? Het wordt hopelijk mijn eerste keer dat ik het Noorderlicht vast kan leggen en dat wil ik niet laten mislukken.
Hoe ga je daar naar toe?

Eigen keuze/reis, of geplanned door jezelf of anderen?
Op welke plek ga je eea doen? Bij/met wie?
Ik ga op eigen initatief. Ik ga naar Straumnes, Lofoten. Aldaar verblijf ik in het Polar Light Center. Ik ga geheel alleen, zal wel spannend zijn om in de nacht er alleen op uit te trekken.

Fera Albi
Clublid
Clublid

Bericht door Fera Albi » di okt 13 2009 1:02 am

Hoi Alwin,
rond die tijd zijn Annemiek en ik in Jokkmokk (zweden,poolcirkel) op de Sami jaarmarkt.
Wij hebben voor een paar nachten via kennissen een hondenslee geregeld. Ook wij hopen op noorderlicht maar de kans om er daar (zover zuidelijk) iets van te zien is zeldzaam.
Ik denk dat je op de Lofoten een betere kans hebt.
Tip: houdt altijd minstens 1 accu in je warme (broek)zak. Na verloop van tijd zal door de kou je accu in de camera qua capaciteit gaan teruglopen. Wissel dan en warm de "platte" accu op. Hij krijgt dan weer zijn normale capaciteit terug.
Succes ermee!
Met de groeten van Hans.

We used to think that a hundred million monkeys at a hundred million keyboards eventually could produce the complete works of Shakespeare. Now, thanks to the Internet, we know this is not true...

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » di okt 13 2009 6:57 am

volgens deze site is Lofoten de aangewezen plek voor het noorderlicht.

http://www.byzonderereizen.no/noorderlicht.php

Bertus

Bericht door Bertus » ma jan 11 2010 7:46 pm

Ik zag toevallig de reacties mbt het fotograferen van het Noorderlicht en vroeg mij af hoe de scherpstelling wordt geregeld, ik ben aan het oefenen met een D90 en een 18-200 3,5 VRII maar moet de autofocus van het objectief van M/A op M zetten anders kan ik niet afdrukken. De keuzeknop staat op M, diafragma stel ik in evenals de sluitingstijd. kan dit eenvoudiger zodat ik een automatische scherpstelling heb?

8 maart vertrek ik naar Laukvik dus ik heb nog wel even tijd om te oefenen.

tot zover.

mvrgr. Bertus

george013

Bericht door george013 » ma jan 11 2010 8:59 pm

Je hebt waarschijnlijk niets om op scherp te stellen. Zet hem gewoon op M, Noorderlicht is toch op oneindig. En je programmaknop ook, want ook daar heb je waarschijnlijk geen referentie in.
George

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”