ruis D300 vs D3/D700
Re: ruis D300 vs D3/D700
Ik meende via een link hier ooit op een site terecht te zijn gekomen (van een of andere noor, fin of zweed o.i.d.) waar de scherptediepte van een "FX" objectief zowel op een DX als FX body vergeleken werd. (bijv. standaard 50mm objectief)
En dat deze gelijk was bij dezelfde instellingen, objectafstand, enz.
En dat deze gelijk was bij dezelfde instellingen, objectafstand, enz.
- Cees
- Forumlid
- Berichten: 15275
- Lid geworden op: di nov 07 2006 5:16 pm
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: ruis D300 vs D3/D700
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Re: ruis D300 vs D3/D700
Met denken over scherptediepte moet je erg oppassen want er zitten erg veel haken en ogen aan.Teun schreef:Ik meende via een link hier ooit op een site terecht te zijn gekomen (van een of andere noor, fin of zweed o.i.d.) waar de scherptediepte van een "FX" objectief zowel op een DX als FX body vergeleken werd. (bijv. standaard 50mm objectief)
En dat deze gelijk was bij dezelfde instellingen, objectafstand, enz.
Het simpelste is om te kijken naar de afbeeldingsmaatstaf, oftewel hoe groot een object van een bepaalde grootte (bijvoorbeeld een persoon of een vlieg) wordt afgebeeld op de sensor, of beter gezegd het sensor vlak. Iedereen weet wel dat je met macrofoto's een hele kleine scherptediepte hebt. Zo is het eigenlijk al onmogelijk een vlieg die je beeldvullend fotografeert van voor tot achter scherp af te beelden zelfs met f/22 of f/32. Zou je echter een vlieg namaken net zo groot als een huis dan kan je zonder moeite een vergelijkbare foto maken op f/5.6 of zo en hem helemaal scherp krijgen. Dat komt doordat de afbeeldingsmaatstaf veel kleiner is.
Maak je nu een foto met een 50mm objectief van een persoon vanaf een bepaalde afstand, dan maakt het qua scherptediepte niet uit of je dat registreert op een FX of DX sensor omdat de afbeeldingsmaatstaf gelijk blijft. Op de FX opname komt er alleen meer omgeving op de opname omdat de beeldhoek groter is. Ga je nu met de FX camera naar de persoon toelopen totdat je dezelfde uitsnede hebt als eerder met de DX camera, dan wordt de afbeeldingsmaatstaf groter want het beeld van de persoon 'groeit' op het sensor vlak en dus wordt de scherptediepte navenant kleiner.
Re: ruis D300 vs D3/D700
De nieuwe D300s is al weer heel wat anders als de gewone D300
http://www.ephotozine.com/article/Nikon-D300s-11934
http://www.ephotozine.com/article/Nikon-D300s-11934
Re: ruis D300 vs D3/D700
Klopt.Teun schreef:Ik meende via een link hier ooit op een site terecht te zijn gekomen (van een of andere noor, fin of zweed o.i.d.) waar de scherptediepte van een "FX" objectief zowel op een DX als FX body vergeleken werd. (bijv. standaard 50mm objectief)
En dat deze gelijk was bij dezelfde instellingen, objectafstand, enz.
Die 50mm is de 50mm met al zijn normale eigenschappen. Die geeft ten alle tijden hetzelfde beeld als beeldcirkel. Alleen heb je dan wel twee hele verschillende foto's. Één met je onderwerp in beeld (op DX) en de ander met heel veel lucht (op FX) die je eventueel 1,5x kunt croppen. In het laatste geval heb je dan een hele dure DX camera...
Wat mensen elke keer vergeten is dat we werken met beeldhoeken. En op de één af andere reden snappen hele volksstammen niet dat een brandpunt alleen wat zegt over de beeldhoek als je weet met welk sensorformaat je werkt. En het is zo simpel...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldhoek
Als d (=beelddiagonaal) groter wordt, wordt alpha (=beeldhoek) groter. f (=brandpunt) blijft altijd gelijk...
Wordt d (=beelddiagonaal) 1,5x zo groot en wil je dezelfde beeldhoek (alpha) houden, dan moet f (=brandpunt) dus 1,5x zo groot worden.
En een prime heeft één brandpunt en daar kun je niets aan veranderen. Een 50mm blijft ten alle tijde een 50mm. Wat mensen ook beweren...
Dus om f te veranderen, moet je een ander objectief gebruiken. En dat andere objectief verandert de scherptediepte.
Die FX sensor verandert dus ook niets aan de scherptediepte, hij verandert de beeldhoek. En door die beeldhoekverandering ben je genoodzaakt een ander brandpunt te gebruiken. Die laatste wijzigt de scherptediepte, niet de sensor.
Re: ruis D300 vs D3/D700
Iemand ook al gedacht om op de FX een lens van 75mm te gebruiken, en op de DX een lens van 50mm. Dan kan je op hetzelfde punt blijven staan, en dezelfde scherpte diepte gebruiken.
Re: ruis D300 vs D3/D700
Dat doen we dus... maar dan heb je bij hetzelfde diafragma dus niet dezelfde scherptediepte...imarcus schreef:Iemand ook al gedacht om op de FX een lens van 75mm te gebruiken, en op de DX een lens van 50mm. Dan kan je op hetzelfde punt blijven staan, en dezelfde scherpte diepte gebruiken.
Re: ruis D300 vs D3/D700
Ik had niet goed gelezen, ik was in de veronderstelling dat de camera dichterbij gezet werd met dezelfde lens...yoyo schreef:Dat doen we dus... maar dan heb je bij hetzelfde diafragma dus niet dezelfde scherptediepte...imarcus schreef:Iemand ook al gedacht om op de FX een lens van 75mm te gebruiken, en op de DX een lens van 50mm. Dan kan je op hetzelfde punt blijven staan, en dezelfde scherpte diepte gebruiken.
Re: ruis D300 vs D3/D700
Ik durf wel te zeggen dat bij FX de beeldhoek 1:1 is en dat juist DX de beeldhoek verandertyoyo schreef:Die FX sensor verandert dus ook niets aan de scherptediepte, hij verandert de beeldhoek.

Precies.yoyo schreef:maar dan heb je bij hetzelfde diafragma dus niet dezelfde scherptediepte...
Re: ruis D300 vs D3/D700
Hier nog en aanvulling wat ik zelf ook altijd zag bij de D300 vs. de D700:
http://forums.dpreview.com/forums/readf ... d=36514962" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forums.dpreview.com/forums/readf ... d=36514962" onclick="window.open(this.href);return false;