ExpoDisk of BaLens witbalansfilter
- Gobert
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
ExpoDisk of BaLens witbalansfilter
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de ExpoDisk of BaLens filters voor het meten van de juiste witbalans? M.n. de BaLens lijkt aantrekkelijk omdat die net als de beschermdop op de lens wordt geklikt. Is er verschil in gebruik en nauwkeurigheid tussen de twee syteempjes?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: ExpoDisk of BaLens witbalansfilter
Dacht zo dat alle Nikon D reflex camera's al een perfecte witbalans meter hebben ingebouwd. Je hebt er al voor betaald.
In de gebruiksaanwijzing van je D700 lees ik:
Direct meten
Een neutraal grijs of wit voorwerp wordt geplaatst in
het licht dat voor de uiteindelijke foto zal worden
gebruikt en de witbalans wordt door de camera
gemeten (p. 150).
Zelf gebruik ik hiervoor een A4 velletje wit papier.
citaat camera techniek op m'n website:
Er zijn meerdere methoden om de witbalans in te stellen:
Het beste gaat het met een grijskaart (18% grijs).
Het gaat prima met een wit A4 papier. Een A4tje zal nooit exact wit zijn, maar dat kleine verschil
vindt je later niet meer terug.
En het gaat iets minder met een Expodisc, want de Expodisc is er in twee kleuren: normaal en
warm. Welke is nu wit. En je moet een maat hebben die precies op je objectief past. Dat
betekend veelal dat je er meerdere nodig hebt. http://www.expoimaging.net
Dan is er ook nog de CBL-lens. Ook hiermee krijg je vrijwel altijd een beter resultaat dan als je
de camera op de auto-witbalans laat staan. http://www.cbllens.nl Zelf vind ik dit ding heftig
aan de prijs.
Als je een witbalans meting doet, kun je deze steeds gebruiken totdat de situatie veranderd.
Werk je binnen met bewolkt weer, dan wordt het licht anders als de zon even door de wolken
komt. Doe je ‘s morgens een meting dan kun je die ‘s middags niet meer gebruiken.
Je maakt een opname van dat witte A4tje middels de mogelijkheden van de WB knop op je camera.
Soms is die knop er niet, dan zit de WB knop ergens in een menu. Pak zelf de gebruiksaanwijzing van
je camera er bij en kijk aldaar.
D40 via opname menu, pagina 70 en 71;
D60 via opname menu, pagina105 en 106;
D80 via WB knop, pagina 58;
D90 via WB knop, pagina 100;
D200 via WB knop, pagina 39 en 40;
D300 via WB knop, pagina 136;
D700 via WB knop, pagina 148;
D3 via WB knop, pagina 154 en 155.
Direct meten
gemeten (p. 150).
Zelf gebruik ik hiervoor een A4 velletje wit papier.
citaat camera techniek op m'n website:
Er zijn meerdere methoden om de witbalans in te stellen:
Het beste gaat het met een grijskaart (18% grijs).
Het gaat prima met een wit A4 papier. Een A4tje zal nooit exact wit zijn, maar dat kleine verschil
vindt je later niet meer terug.
En het gaat iets minder met een Expodisc, want de Expodisc is er in twee kleuren: normaal en
warm. Welke is nu wit. En je moet een maat hebben die precies op je objectief past. Dat
Dan is er ook nog de CBL-lens. Ook hiermee krijg je vrijwel altijd een beter resultaat dan als je
de camera op de auto-witbalans laat staan. http://www.cbllens.nl Zelf vind ik dit ding heftig
aan de prijs.
Als je een witbalans meting doet, kun je deze steeds gebruiken totdat de situatie veranderd.
Werk je binnen met bewolkt weer, dan wordt het licht anders als de zon even door de wolken
komt. Doe je ‘s morgens een meting dan kun je die ‘s middags niet meer gebruiken.
Je maakt een opname van dat witte A4tje middels de mogelijkheden van de WB knop op je camera.
Soms is die knop er niet, dan zit de WB knop ergens in een menu. Pak zelf de gebruiksaanwijzing van
je camera er bij en kijk aldaar.
D40 via opname menu, pagina 70 en 71;
D60 via opname menu, pagina105 en 106;
D80 via WB knop, pagina 58;
D90 via WB knop, pagina 100;
D200 via WB knop, pagina 39 en 40;
D300 via WB knop, pagina 136;
D700 via WB knop, pagina 148;
D3 via WB knop, pagina 154 en 155.
- PeterG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
Hans, ik heb wel wat opmerkingen ten aanzien van het bovenstaande:Hans Braakhuis schreef: (1)Dacht zo dat alle Nikon D reflex camera's al een perfecte witbalans meter hebben ingebouwd. Je hebt er al voor betaald.
Direct meten
gemeten (p. 150).
(2)En het gaat iets minder met een Expodisc, want de Expodisc is er in twee kleuren: normaal en
ad 1: als er een perfecte witbalans meter ingebouwd is, waarom dan volgens de gebruiksaanwijzing nog aan de slag met een neutraal grijs of wit voorwerp?
Ik begrijp uit je opmerking "je hebt er al voor betaald" dat je verdere hulpmiddelen die extra geld kosten niet nodig vindt.
Daarin heb je natuurlijk gelijk, een grijskaartje werkt ook uitstekend.
ad 2: als je de grootste expodisc koopt, kan je die voor al je lenzen houden. Je hoeft hem niet vast te schroeven. Je hebt er dan maar 1 nodig.
Peter
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Bese Peter,
ad 1: zelfs de beste meter kan gefopt worden door het licht dat gemeten wordt, vandaar het advies van het neutrale oppervlak.
Ik geef toe dat ik graag vertrouw op de Nikon ingebouwde metingen, ze zijn erg vaak goed.
Toch zijn er situaties waarin ik liever zelf meet.
Dit tip van het velletje A4 komt niet uit de lucht vallen:
Een grijskaart of expodisk is theoretisch beter maar die kan je niet in elk huis (of straathoek) vinden.
Ik bezit wel een officiele grijskaart, maar ik wil niet weten wat die gekost heeft.
Het enige relevante is dat het voorwerp neutraal van "kleur" is.
Kijk eens bij Datacolor/Colorvison als je wilt zien wat sommigen aan creatieve en dure oplossingen verzinnnen (grapje)
Jouw tip over vasthouden/grootste maat is terecht, iedereen zou een setje verloopringen moeten bezitten om filtermatenn te overbruggen.
Groeten, GIjs
ad 1: zelfs de beste meter kan gefopt worden door het licht dat gemeten wordt, vandaar het advies van het neutrale oppervlak.
Ik geef toe dat ik graag vertrouw op de Nikon ingebouwde metingen, ze zijn erg vaak goed.
Toch zijn er situaties waarin ik liever zelf meet.
Dit tip van het velletje A4 komt niet uit de lucht vallen:
Een grijskaart of expodisk is theoretisch beter maar die kan je niet in elk huis (of straathoek) vinden.
Ik bezit wel een officiele grijskaart, maar ik wil niet weten wat die gekost heeft.
Het enige relevante is dat het voorwerp neutraal van "kleur" is.
Kijk eens bij Datacolor/Colorvison als je wilt zien wat sommigen aan creatieve en dure oplossingen verzinnnen (grapje)
Jouw tip over vasthouden/grootste maat is terecht, iedereen zou een setje verloopringen moeten bezitten om filtermatenn te overbruggen.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Gobert
- Clublid
De auto-witbalans is goed, maar niet perfect. Bij kunstlicht, zeker bij niet-fotografische lampen van diverse pluimage, wil je graag een exactere meting.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- Wit papier is NIET kleurneutraal.
- Een grijskaart is ook NIET kleurneutraal. Hij is 18% neutraal qua belichting.
- De ingebouwde WB-meter meet reflecterend licht. Met een ExpoDisk meet je invallend licht als je hem gebruikt zoals hij bedoeld is. Hij meet zowel Exposure als WB, vandaar de naam ExpoDisk.
Laatst gewijzigd door yoyo op za sep 26 2009 12:50 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
Autowitbalans is niet hetzelfde witbalansmeting. De door Hans beschreven methode werkt bij elke lichtbron. Je moet één extra handeling verrichten, namelijk een referentiefoto maken van de witte/grijze papier. Daarna zeg je tegen de camera dat-ie die referentie moet gebruiken voor de WB.Gobert schreef:De auto-witbalans is goed, maar niet perfect. Bij kunstlicht, zeker bij niet-fotografische lampen van diverse pluimage, wil je graag een exactere meting.
- gijs sandberg
- Clublid
Re: Bij kunstlicht,
LS.
Wie de diverse Nikon handboeken lees leert dat een witbalans van gloeilampen bv. 3500 K meestal niet automatisch gemeten kan worden.
In dat soort situaties zal men altijd de instelling Incandescent of een eigen meting moeten gebruiken
Of natuurlijk in nabewerking (NEF) moeten corrigeren.
Groeten, GIjs
Wie de diverse Nikon handboeken lees leert dat een witbalans van gloeilampen bv. 3500 K meestal niet automatisch gemeten kan worden.
In dat soort situaties zal men altijd de instelling Incandescent of een eigen meting moeten gebruiken
Of natuurlijk in nabewerking (NEF) moeten corrigeren.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Het door mij eens gebruikte Zeiss papier, was helaas niet echt wit. Nu gebruik ik Hema wit papier en dat is echt Hema wit. Grote klasse als je op een monitor het verschil kunt zien tussen Hema wit en Aldi wit.yoyo schreef:
- Wit papier is NIET kleurneutraal.
Hoi
Je vraagt naar ervaringen.... ik gebruik de expodisk, heb idd de grote maat en zelfs voor mijn 10,5 dx werkt dat prima...
Wel natuurlijk gebruiken zoals bedoeld... dus vanaf het onderwerp wat je wilt vastleggen naar je camera standpunt toe. (WB op 'pre' even paar seconden in drukken... tot pre verschijnt... klik.... staat er 'good' dan is het goed..., je kunt meerdere presets vastleggen... maar het nadenken daarover duurt langer dan heen nieuwe maken.
)
Snel, makkelijk en niet goedkoop...
Hoe precies e.e.a. is... ooit heb ik (toen ik dat ding net had gekocht) wel foto's met AW en met de door ExpoDisk bepaalde witbalas gemaakt.
Zonder uitzondering waren die met de ExpoDisk 'natuurlijker'
gr
JOEB
Je vraagt naar ervaringen.... ik gebruik de expodisk, heb idd de grote maat en zelfs voor mijn 10,5 dx werkt dat prima...
Wel natuurlijk gebruiken zoals bedoeld... dus vanaf het onderwerp wat je wilt vastleggen naar je camera standpunt toe. (WB op 'pre' even paar seconden in drukken... tot pre verschijnt... klik.... staat er 'good' dan is het goed..., je kunt meerdere presets vastleggen... maar het nadenken daarover duurt langer dan heen nieuwe maken.

Snel, makkelijk en niet goedkoop...

Hoe precies e.e.a. is... ooit heb ik (toen ik dat ding net had gekocht) wel foto's met AW en met de door ExpoDisk bepaalde witbalas gemaakt.
Zonder uitzondering waren die met de ExpoDisk 'natuurlijker'
gr
JOEB
- Gobert
- Clublid
Weet iemand het verschil tussen een witbalans en een warmtebalans filter, beide producten van ExpoDisc met een gelijke productomschrijving, maar afwijkend prijskaartje.
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
- gijs sandberg
- Clublid
Beste Gobert,
Bij de nederlands imorteur zie ik slechts 1 product: expodisk witbalans filter (een foute benaming op zichzelf).
Het lijkt zolangzamerhand eenv erhaal te worden over wasmiddelen (grapje).
In capture NX en vele andere software kan je gewon een wit of grijspunt kiezen, probleem opgelost.
Vraag waar je die vermeldingen las naar een toelichting.
Groeten, Gijs
Bij de nederlands imorteur zie ik slechts 1 product: expodisk witbalans filter (een foute benaming op zichzelf).
In capture NX en vele andere software kan je gewon een wit of grijspunt kiezen, probleem opgelost.
Groeten, Gijs
- Gobert
- Clublid
gijs sandberg schreef:Beste Gobert,
Groeten, Gijs
Op de site van Konijnenberg:
http://www.geengeld.nl/product/14009/ex ... ilter.html
http://www.geengeld.nl/product/14978/ex ... ilter.html
Eroe Nazionale
Eroe Nazionale
Het warme versie is voor portretten...
http://www.expoimaging.net/product-over ... s=ExpoDisc
Een wit/grijs/zwart-punt kunnen zetten in PSP of NX is leuk, maar dan moet je wel een absoluut wit/grijs/zwart-punt hebben in je foto. sowieso is wit en zwart dan kritisch door mogelijk clippen.
Desalniettemin vind ik zelf de expodisc ook te omslachtig. Ik werk zelf liever met een kleurneutraal grijskaartje (een grijs witbalans kaartje). Een WhiBal zou misschien nog iets handiger zijn, alhoewel je daar ook het probleem hebt van de uitersten. Hooguit in een sporthal of in een studio kan ik het me voorstellen dat je met een preset zou werken. Een omgeving waar de kleurtemperatuur vrij constant is. Maar dan moet je dus geen gekleurde reflecterende wanden hebben met een dynamisch ontwerp.
Uiteindelijk is het ook een kwestie van kijken in de nabewerking. Waarbij je ogen helaas wel bedot kunnen worden als je een lange tijd naar te warme of koele kleuren hebt zitten staren.
Iemand met veel ervaring kent de RGB waardes van de meeste huidtypen wel uit zijn hoofd lijkt mij...
http://www.expoimaging.net/product-over ... s=ExpoDisc
Een wit/grijs/zwart-punt kunnen zetten in PSP of NX is leuk, maar dan moet je wel een absoluut wit/grijs/zwart-punt hebben in je foto. sowieso is wit en zwart dan kritisch door mogelijk clippen.
Desalniettemin vind ik zelf de expodisc ook te omslachtig. Ik werk zelf liever met een kleurneutraal grijskaartje (een grijs witbalans kaartje). Een WhiBal zou misschien nog iets handiger zijn, alhoewel je daar ook het probleem hebt van de uitersten. Hooguit in een sporthal of in een studio kan ik het me voorstellen dat je met een preset zou werken. Een omgeving waar de kleurtemperatuur vrij constant is. Maar dan moet je dus geen gekleurde reflecterende wanden hebben met een dynamisch ontwerp.
Uiteindelijk is het ook een kwestie van kijken in de nabewerking. Waarbij je ogen helaas wel bedot kunnen worden als je een lange tijd naar te warme of koele kleuren hebt zitten staren.
Iemand met veel ervaring kent de RGB waardes van de meeste huidtypen wel uit zijn hoofd lijkt mij...