dubbele fotobestanden

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Leok

dubbele fotobestanden

Bericht door Leok » zo sep 20 2009 7:53 pm

Hallo allemaal,
ook ik heb problemen met het nummeren van de foto's en het overzetten van de foto's op de pc.
Ik heb sinds april de Nikon D90 en heb de autonummering op on staan. Tot mijn vakantie ging het goed en daarna ging de D90 weer opnieuw beginnen met nummeren. En als ik de foto's op de pc wil zetten worden alle foto's er dubbel opgezet. Heeft de D90 misschien een eigen intern geheugen?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: dubbele fotobestanden

Bericht door gijs sandberg » zo sep 20 2009 9:10 pm

Beste L,

Je bent de enige niet.
Eerder vandaag kwam dezelfde vraag langs, ik geloof hier
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 19&t=20833
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Leok

Bericht door Leok » zo sep 20 2009 9:23 pm

Hallo Gijs,

ik heb het gelezen en dat probleem heb ik dus ook maar:
wie van de mede forumleden kan ons helpen met dit verschijnsel!

Gr.

Leon

george013

Bericht door george013 » zo sep 20 2009 10:18 pm

Leon,
Je vertelt er niet bij hoe je de fotos op de pc zet en wat bedoel je met dubbele foto's
De D90 maakt een nummer aan obv of het hoogste nummer in je map op de kaart, of wat er in zijn geheugen staat. De hoogste wordt gekozen, tenzij er een nummer bestaat van 9999.
Probeer de foto's eens over te zetten met gewoon copy/past via een kaartlezer, maak opnieuw foto's en kijk of dat probleem er dan nog is. Eventueel met een nieuwe of lege kaart. Het kan zijn dat je kaart beschreven wordt tijdens het overbrengen.
George

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » zo sep 20 2009 10:19 pm

Beste Leok,

Wat is er onduidelijk uin de toelichting?
De reden van jouw probleem is me wel duidelijk: een kamera kan maximaal 9999 bestanden van verschillende naam aanmaken, daarna wordt een nieuwe map gemaakt.
Als je vervoglens die bestanden uit verschillende mappen in EEN map wilt zetten is dat vragen om problemen.
Ik heb vele duizenden foto-bestanden en nog nooit een overschrijving gehad (afkloppen)
.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

satte

Bericht door satte » zo sep 20 2009 10:29 pm

Ik haal mijn foto`s altijd binnen met nikon-transfer, daar zit een optie in dat je de foto`s kunt om-nummeren. werkt perfect.
Transfer is gratis te downloaden op de nikon website.
Misschien heb je er wat aan.

Groeten Erik.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo sep 20 2009 10:47 pm

Er is geen probleem (tenzij je meer dan 9999 foto's op een geheugenkaartje zou zetten) als je je foto's bij het binnenhalen met bijvoorbeeld Nikon Transfer laat hernoemen. Ik gebruik "PP_" als voorvoegsel (mijn initialen), gevolgd door de datum en de tijd. Zijn er meerdere foto's binnen een seconde gemaakt, dan komt er nog een a,b,c, etc achter. Nooit meer een probleem met de naamgeving! :idea:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

bartmanz72

Bericht door bartmanz72 » za sep 26 2009 2:03 pm

Heeey

Kreeg dit antwoord op mijn vraag over het doornummeren via mijn hyves :
Nu je de doortel functie hebt aangezet, is je toestel ook weer bij 1 begonnen. Tot het moment dat je je oude foto's hebt "ingehaald" blijf je dat dus houden. En zelfs dan ben je er nog niet helemaal vanaf, aangezien je na foto 9999 weer bij 1 begint.

Dit lijkt idd te kloppen bij mij

grtz, Bart

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za sep 26 2009 4:13 pm

Je zal maar met drie camera's werken... :)

Zet je foto's bij import per keer in een nieuwe map. Geef ze een unieke naam (met een programmaatje) en sorteer op 'capture date'. Houd een duidelijke en begrijpbare mappenstructuur aan. Of gebruik een fotodatabase programma.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”