Afdruk formaat & pixels
Afdruk formaat & pixels
Ik heb ff zitten googlen maar krijg niet echt antwoord op wat ik wil weten. Als ik een digitale foto verklein naar 1024x633 is dit dan geschikt om foto's te laten afdrukken voor een formaat van 20x30 zonder kwaliteits/scherpte verlies?
Is hier iets van een schema'tje voor? Of een rekensom of iets.. Want ik kom ook constant DPI (dots per inch) tegen ??? Can someone explain me this... Want wordt er zelf nog niet helemaal wijs uit.
Thanks already.
Dave
Is hier iets van een schema'tje voor? Of een rekensom of iets.. Want ik kom ook constant DPI (dots per inch) tegen ??? Can someone explain me this... Want wordt er zelf nog niet helemaal wijs uit.
Thanks already.
Dave
- gijsmondria
- Forumlid
Re: Afdruk formaat & pixels
Volgens mij moet je nooit foto's verklijnen, voor het afdrukken.
Een DX camera heeft een verhouding van 2 staat tot 3. Dus 20x30. dus je volledige bestand.
Mijn D70 heeft 2000x3008 pixels. 2 staat tot 3 dus.
Mocht je een Full frame camera hebben moet je je even laten informeren door iemand met een fullframe camera
Een DX camera heeft een verhouding van 2 staat tot 3. Dus 20x30. dus je volledige bestand.
Mijn D70 heeft 2000x3008 pixels. 2 staat tot 3 dus.
Mocht je een Full frame camera hebben moet je je even laten informeren door iemand met een fullframe camera
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dave, 1024 - 633 is maar weinig materiaal voor een afdruk op 30 - 20 cm. Niets is onmogelijk natuurlijk, wat je wel krijgt en wat volgens mij Gijs probeert te zeggen is dat de verhouding goed moet blijven (2:3)davieson schreef:Ik heb ff zitten googlen maar krijg niet echt antwoord op wat ik wil weten. Als ik een digitale foto verklein naar 1024x633 is dit dan geschikt om foto's te laten afdrukken voor een formaat van 20x30 zonder kwaliteits/scherpte verlies?
Thanks already.
Dave
Klopt hoe meer materiaal hoe betergijsmondria schreef:Volgens mij moet je nooit foto's verklijnen, voor het afdrukken.
Beetje kromme redeneringgijsmondria schreef:Een DX camera heeft een verhouding van 2 staat tot 3. Dus 20x30. dus je volledige bestand.
Klopt ook maar lijkt me eveneens irrelevantgijsmondria schreef:Mijn D70 heeft 2000x3008 pixels. 2 staat tot 3 dus.
Er is geen verschil in verhouding tussen FX en DXgijsmondria schreef:Mocht je een Full frame camera hebben moet je je even laten informeren door iemand met een fullframe camera
Groet,
Michael
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Voor afdrukken bij een centrale is het het beste de bestanden exact aan te leveren in het aantal pixels wat nodig is om een bepaalde afmeting afdruk te genereren. Lever je grotere of kleinere bestanden aan, worden de bestanden herschaald. Omdat je niet weet welke algoritmen gebruikt worden om te herschalen ben je overgeleverd aan de willekeur van de centrale. Probeer dat te vermijden.
De meeste centrales schieten hun materiaal uit in een resolutie van 300 dpi
Foto papierformaten zijn nog steeds afgeleid van inch maten en niet vanuit centimeters, vandaar dat opgave in centimeter-maten meestal ook een vreemde afronding in millimeters geeft.
Een vergelijking per inch is dan ook handig met hetgeen je aanlevert.
circa 10x15 cm afdruk ---> 4x6 inch bij 300 dpi ---> ofwel 1200 x 1800 pixels
circa 13x18 cm afdruk ---> 5x7 inch bij 300 dpi ---> ofwel 1500 x 2100 pixels
circa 13x19 cm afdruk ---> 5x7,5 inch bij 300 dpi ---> ofwel 1500 x 2250 pixels
circa 20x30 cm afdruk ---> 8x12 inch bij 300 dpi ---> ofwel 2400 x 3600 pixels
circa 30x45 cm afdruk ---> 12x18 inch bij 300 dpi ---> ofwel 3600 x 5400 pixels
Bij 30x45 cm en groter hanteren sommige centrales een andere output dan die 300 dpi, het kan dan 200 dpi zijn.
Weer andere centrales schieten uit in een hogere dpi-waarde. Bijv. Profotonet hanteert 400 dpi.
Zie ook deze reactie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 66#p165266
De meeste centrales schieten hun materiaal uit in een resolutie van 300 dpi
Foto papierformaten zijn nog steeds afgeleid van inch maten en niet vanuit centimeters, vandaar dat opgave in centimeter-maten meestal ook een vreemde afronding in millimeters geeft.
Een vergelijking per inch is dan ook handig met hetgeen je aanlevert.
circa 10x15 cm afdruk ---> 4x6 inch bij 300 dpi ---> ofwel 1200 x 1800 pixels
circa 13x18 cm afdruk ---> 5x7 inch bij 300 dpi ---> ofwel 1500 x 2100 pixels
circa 13x19 cm afdruk ---> 5x7,5 inch bij 300 dpi ---> ofwel 1500 x 2250 pixels
circa 20x30 cm afdruk ---> 8x12 inch bij 300 dpi ---> ofwel 2400 x 3600 pixels
circa 30x45 cm afdruk ---> 12x18 inch bij 300 dpi ---> ofwel 3600 x 5400 pixels
Bij 30x45 cm en groter hanteren sommige centrales een andere output dan die 300 dpi, het kan dan 200 dpi zijn.
Weer andere centrales schieten uit in een hogere dpi-waarde. Bijv. Profotonet hanteert 400 dpi.
Zie ook deze reactie http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 66#p165266
Vriendelijke groet, Léon Obers
Mijn foto's zijn vanuit de camera 4288x2848 pixels (nikon D90). Maar stel dat ik hier een behoorlijke poster van wil laten afdrukken voor 1 vd rijders, gaat dit dan niet ook enorm ten koste vd kwaliteit vd foto?
Mijn 1ste vraag komt eigenlijk doordat sommige mx fotografen digitale bestanden verkopen per 800x600 en een 1024x633 enz.. Wat is hier dan het nut van , kunnen de rijders dan zeer weinig mee lijkt me (op een 10x15 afdruk na, en een 20x30 met dus ''kwaliteitsverlies''?)
*edit*
nevermind heb 't al. Leon bedankt voor 't duidelijke antwoord! En verwijziging naar 't andere draadje waar ook nuttige info stond.
Gr.
Mijn 1ste vraag komt eigenlijk doordat sommige mx fotografen digitale bestanden verkopen per 800x600 en een 1024x633 enz.. Wat is hier dan het nut van , kunnen de rijders dan zeer weinig mee lijkt me (op een 10x15 afdruk na, en een 20x30 met dus ''kwaliteitsverlies''?)
*edit*
nevermind heb 't al. Leon bedankt voor 't duidelijke antwoord! En verwijziging naar 't andere draadje waar ook nuttige info stond.
Gr.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je een deel uit een foto knipt houdt je minder pixels over, en loop je inderdaad het risico dat de kwaliteit van een print achteruit gaat. Maar je kan in het overzicht van Leon zien dat je je bij een 10x15 printje best veel kan permitteren.davieson schreef:Mijn foto's zijn vanuit de camera 4288x2848 pixels (nikon D90). Maar stel dat ik hier een behoorlijke poster van wil laten afdrukken voor 1 vd rijders, gaat dit dan niet ook enorm ten koste vd kwaliteit vd foto?
Een poster werkt anders. Je zit niet op de bank met een poster in je hand. Een poster bekijk je van een afstandje. Dus dat de dichtheid van de pixels afneemt is niet direct erg. Ga maar eens naar een abri toe met reclame. Van een afstandje ziet het er geweldig uit, maar als je op 30cm afstand gaat kijken is dat een ander verhaal.
Ik heb toch even door gegoogle'd , en kwam op deze site uit;
http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm (hier staat heel uitgebreid het hele DPI verhaal uitgelegd mocht iemand hier baat bij hebben)
Het verhaal kort samengevat op de site daar;
Samenvatting van dit artikel
1. Een digitale foto heeft geen dpi, alleen maar pixels
Dat geldt voor een foto op de computer, op een website/internet, in een camera, enz.
Ook al staat er een dpi-getal, het betekent niets, je zou het bij wijze van spreken gewoon uit kunnen gummen.
2. Pas als een foto wordt (af)gedrukt heeft deze een dpi (eigenlijk ppi, px/inch)
3. Over 300 dpi
Een afgedrukte foto moet (meestal) 300 dpi zijn, dat betekent 300 px/inch (pixels per inch). Dat is hetzelfde als 118 px/cm. Als een drukker zegt dat je je foto's moet aanleveren op 300 dpi, dan bedoelt deze: je foto moet voldoende pixels hebben. Als je de afdrukmaat weet, moet je het aantal cm vermenigvuldigen met 118. Dat is het aantal pixels dat je foto minimaal moet hebben. In de alinea's over 300 dpi kun je lezen wat je moet doen als je te weinig (of teveel) pixels hebt voor die afdrukmaat, en wat je moet doen als je de afdrukmaat (nog) niet weet.
http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm (hier staat heel uitgebreid het hele DPI verhaal uitgelegd mocht iemand hier baat bij hebben)
Het verhaal kort samengevat op de site daar;
Samenvatting van dit artikel
1. Een digitale foto heeft geen dpi, alleen maar pixels
Dat geldt voor een foto op de computer, op een website/internet, in een camera, enz.
Ook al staat er een dpi-getal, het betekent niets, je zou het bij wijze van spreken gewoon uit kunnen gummen.
2. Pas als een foto wordt (af)gedrukt heeft deze een dpi (eigenlijk ppi, px/inch)
3. Over 300 dpi
Een afgedrukte foto moet (meestal) 300 dpi zijn, dat betekent 300 px/inch (pixels per inch). Dat is hetzelfde als 118 px/cm. Als een drukker zegt dat je je foto's moet aanleveren op 300 dpi, dan bedoelt deze: je foto moet voldoende pixels hebben. Als je de afdrukmaat weet, moet je het aantal cm vermenigvuldigen met 118. Dat is het aantal pixels dat je foto minimaal moet hebben. In de alinea's over 300 dpi kun je lezen wat je moet doen als je te weinig (of teveel) pixels hebt voor die afdrukmaat, en wat je moet doen als je de afdrukmaat (nog) niet weet.
Ik zag dat profotonet 400dpi hanteert?
Als mijn berekening dan klopt betekend dit 158 pixels p. cm bij 400dpi? Dus een 20 x 30 bij profotonet --> 3160x4740 ?? Dit betekend dat ik met origineel bestand vanaf de camera dus een goede afdruk zou moeten krijgen? Mijn camera maakt origineel 4288x2848 (waarom hier standaard 't groter getal eerst, heeft dit te maken met verhouding 2;3 die ik verkeerd heb ingesteld ofzo?? want 't zou dan toch 2848x4288 moeten zijn ?)
Sorry voor de vele vragen, maar er worden soms met termen gegooid dat het voor een leek ff een keer of wat lezen/googlen is voordat ik er iets van ''begrijp''. Fotobewerking snap ik (nog) weinig van behalve in bordermaker een randje erom en daar wordt automatisch unsharp mask toepast bij verkleining. Maar dat unsharp mask is toch alleen van toepassing op 't verkleinen van foto's of sla ik hier ook de plank mis.. Hersenen maken overuren laatste weken
Als mijn berekening dan klopt betekend dit 158 pixels p. cm bij 400dpi? Dus een 20 x 30 bij profotonet --> 3160x4740 ?? Dit betekend dat ik met origineel bestand vanaf de camera dus een goede afdruk zou moeten krijgen? Mijn camera maakt origineel 4288x2848 (waarom hier standaard 't groter getal eerst, heeft dit te maken met verhouding 2;3 die ik verkeerd heb ingesteld ofzo?? want 't zou dan toch 2848x4288 moeten zijn ?)
Sorry voor de vele vragen, maar er worden soms met termen gegooid dat het voor een leek ff een keer of wat lezen/googlen is voordat ik er iets van ''begrijp''. Fotobewerking snap ik (nog) weinig van behalve in bordermaker een randje erom en daar wordt automatisch unsharp mask toepast bij verkleining. Maar dat unsharp mask is toch alleen van toepassing op 't verkleinen van foto's of sla ik hier ook de plank mis.. Hersenen maken overuren laatste weken

- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Digitale foto's kunnen m.i. altijd wel verscherp worden, mits je diverse waarden zelf in kan stellen in je bewerkingsprogramma's. Bij voorkeur niet in de camera laten doen want dan is dit irreversibel.
Profoto maakt schitterende afdrukken op 30x45 cm van dat bestand (4288x2848 px). A4 moet dus zeker lukken (gebeurt ook).
Profoto maakt schitterende afdrukken op 30x45 cm van dat bestand (4288x2848 px). A4 moet dus zeker lukken (gebeurt ook).
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
profotonet hanteert 254 DPI.
En ik zou dit eens lezen: http://foto.roeldijkstra.nl/provider/resolutie.asp
En ik zou dit eens lezen: http://foto.roeldijkstra.nl/provider/resolutie.asp
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Oké, behoorlijk ''sarcastisch'' stukje tekst. Tot zover ik er iets wijs uit werd;
ik quote uit dat stukje
''Ik weet niet waar het eindigd maar weet wel dat alles boven de 6 megapixel overkill is''
Dus uit dit verhaal begrijp ik dat je aan ; 6 MP 2800 x 2128pixels voldoende hebt om welk formaat dan ook af te drukken in super kwaliteit, rekening houdend met de kijkafstand?(volgens de schrijver).
ik quote uit dat stukje
''Ik weet niet waar het eindigd maar weet wel dat alles boven de 6 megapixel overkill is''
Dus uit dit verhaal begrijp ik dat je aan ; 6 MP 2800 x 2128pixels voldoende hebt om welk formaat dan ook af te drukken in super kwaliteit, rekening houdend met de kijkafstand?(volgens de schrijver).
Dave,
Een foto van 20cm x 30cm is zo groot als een klein uitgevallen computerbeeldscherm. Als je op zo'n scherm met jouw resolutie (1024x633) scherpe foto's kunt tonen, dan zouden ze ook scherp moeten zijn op een afdruk. (grof gezegd, het zal in de praktijk wel ietsje anders zijn) Maar ik denk dat het net iets te weinig is.
Aan de andere kant, wat wil je met de afdrukken doen? Ga je ze aan de muur hangen, dan mag de resolutie gerust wat lager, op twee, drie meter luistert het niet meer zo nauw. Heb zelf een paar maanden geleden een poster laten afdrukken op 90 x 60cm met slechts 1700 x 1100 pixels en op kijkafstand zag ik geen pixels. (met de neus er boven op natuurlijk wel, maar wie bekijkt zo een poster?)
Groetjes,
Ruud
Een foto van 20cm x 30cm is zo groot als een klein uitgevallen computerbeeldscherm. Als je op zo'n scherm met jouw resolutie (1024x633) scherpe foto's kunt tonen, dan zouden ze ook scherp moeten zijn op een afdruk. (grof gezegd, het zal in de praktijk wel ietsje anders zijn) Maar ik denk dat het net iets te weinig is.
Aan de andere kant, wat wil je met de afdrukken doen? Ga je ze aan de muur hangen, dan mag de resolutie gerust wat lager, op twee, drie meter luistert het niet meer zo nauw. Heb zelf een paar maanden geleden een poster laten afdrukken op 90 x 60cm met slechts 1700 x 1100 pixels en op kijkafstand zag ik geen pixels. (met de neus er boven op natuurlijk wel, maar wie bekijkt zo een poster?)
Groetjes,
Ruud
Hé Ruud,
Bedankt. Ik begin het pixel verhaal nu denk ik wel te ''snappen''. Het ging mij erom dat ik gewoon goede kwalitatieve afdrukken kan leveren bij enkele rijders, van 20x30 of een 30x45. Ik zal binnenkort eens een bestelling plaatsen bij profotonet, want ik lees daar niets anders dan lof over.
Gr,
Dave
Bedankt. Ik begin het pixel verhaal nu denk ik wel te ''snappen''. Het ging mij erom dat ik gewoon goede kwalitatieve afdrukken kan leveren bij enkele rijders, van 20x30 of een 30x45. Ik zal binnenkort eens een bestelling plaatsen bij profotonet, want ik lees daar niets anders dan lof over.
Gr,
Dave
Afdrukken zijn binnen 
Ben opzicht heel erg tevreden, super kwaliteit! Heb niets aan de foto's bewerkt(want dat kan ik toch nog niet hahah) Maar heb wel foto optimalisatie aangeklikt om zo 't beste eruit te halen.
Wel heb ik bij 1 foto witte randen(boven en onder) gekregen, en 1 is kleiner/vierkanter uitgevallen. Komt dit omdat deze bestanden iets bijgesneden waren? Uitleg;
Bestand 1 wat resulteerde in een afdruk met witte randen betreft deze foto; http://www.mxfotografie.nl/fotoalbums/f ... o_id=53420
Hier heb ik van de onderkant heel iets weggesneden ivm schaduw, dit is geworden 4288x2638 (had het 4288 juist niet kleiner moeten worden ipv dat 2848-->2638 is gegegaan??) Lange kant waar ik 200 pixels heb gesneden is toch de 4288 kant of stel ik nu een domme vraag?)
Bestand 2 wat een beetje vierkant is geworden; http://www.mxfotografie.nl/fotoalbums/f ... o_id=54656
Hier heb ik links iets weggesneden zodat links/rechts verhouding klopt, dit is geworden 4038x2848. (wederom de domme vraag had niet juist de korte kant 2848 moeten veranderen naar 2648???heb toch vd korte kant gesneden??)
Ook als ik nu een 2:3 verhouding wil maken, en ik probeer de grootte in microsoft office picture manager te veranderen van 4038x2848 --> 4038-->2692 (2:3) dan veranderd het progamma 't automatisch naar --> 3817x2692, waarom veranderd de breedte kant automatisch?? Wat snap ik nu niet?
En euhm moet ik om dit te voorkomen de volgende keer ''een volledige afdruk is standaard'' aangevinkt laten?
Profotonet zal iig mijn afdrukcentrale worden om foto's vanaf 20x30 te laten afdrukken:)
Gr

Ben opzicht heel erg tevreden, super kwaliteit! Heb niets aan de foto's bewerkt(want dat kan ik toch nog niet hahah) Maar heb wel foto optimalisatie aangeklikt om zo 't beste eruit te halen.
Wel heb ik bij 1 foto witte randen(boven en onder) gekregen, en 1 is kleiner/vierkanter uitgevallen. Komt dit omdat deze bestanden iets bijgesneden waren? Uitleg;
Bestand 1 wat resulteerde in een afdruk met witte randen betreft deze foto; http://www.mxfotografie.nl/fotoalbums/f ... o_id=53420
Hier heb ik van de onderkant heel iets weggesneden ivm schaduw, dit is geworden 4288x2638 (had het 4288 juist niet kleiner moeten worden ipv dat 2848-->2638 is gegegaan??) Lange kant waar ik 200 pixels heb gesneden is toch de 4288 kant of stel ik nu een domme vraag?)
Bestand 2 wat een beetje vierkant is geworden; http://www.mxfotografie.nl/fotoalbums/f ... o_id=54656
Hier heb ik links iets weggesneden zodat links/rechts verhouding klopt, dit is geworden 4038x2848. (wederom de domme vraag had niet juist de korte kant 2848 moeten veranderen naar 2648???heb toch vd korte kant gesneden??)
Ook als ik nu een 2:3 verhouding wil maken, en ik probeer de grootte in microsoft office picture manager te veranderen van 4038x2848 --> 4038-->2692 (2:3) dan veranderd het progamma 't automatisch naar --> 3817x2692, waarom veranderd de breedte kant automatisch?? Wat snap ik nu niet?
En euhm moet ik om dit te voorkomen de volgende keer ''een volledige afdruk is standaard'' aangevinkt laten?
Profotonet zal iig mijn afdrukcentrale worden om foto's vanaf 20x30 te laten afdrukken:)
Gr