Welk objectief voor landschapfotografie op D60
Welk objectief voor landschapfotografie op D60
Hallo,
Ik heb de D60 met de 2 kit-objectieven 18-55 en 55-200 en een Tamron macro 90mm.
Zou er graag een objectief bij willen hebben op landschappen te fotograferen. ben al driftig op zoek geweest via allerlei forums en zoekfuncties maar kom niet echt verder. Tweedehands ik ook geen enkel probleem.
Alvast vriendelijk dank, Anton.
Ik heb de D60 met de 2 kit-objectieven 18-55 en 55-200 en een Tamron macro 90mm.
Zou er graag een objectief bij willen hebben op landschappen te fotograferen. ben al driftig op zoek geweest via allerlei forums en zoekfuncties maar kom niet echt verder. Tweedehands ik ook geen enkel probleem.
Alvast vriendelijk dank, Anton.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Welk objectief voor landschapfotografie op D60
Het hangt erg af van wat je onder "landschap" verstaat. Heel weids, dan zou ik eens kijken naar iets als een Sigma 10-20 of iets anders in zo'n soort bereik.
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Welk objevtief voor landschapfotografie op D60
Beste Anton,
Wat is er mis met de objectieven die je hebt?
Kan je aangeven wat je denkt tekort te komen?
Aan het bereik van de lenzen die je noemt kan het niet liggen...
Groeten, Gijs
PS ik ben wellicht wat ouder, maar er zijn generaties opgeroeid met objectieven met een beperkter bereik.
Wat is er mis met de objectieven die je hebt?
Kan je aangeven wat je denkt tekort te komen?
Aan het bereik van de lenzen die je noemt kan het niet liggen...
Groeten, Gijs
PS ik ben wellicht wat ouder, maar er zijn generaties opgeroeid met objectieven met een beperkter bereik.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ik ben eigelijk redelijk onbekend met welk objectief er nodig is voor landschapsfotografie. en na enig zoekwerk krijg ik de indruk dat er veelal objectieven worden gebruikt met een klein brandpunt. vandaar eingelijk het idee om een objectief met een klein brandpunt aan te schaffen.
Groet, Anton.
Groet, Anton.
- gijs sandberg
- Clublid
Beste Anton,
Met 18mm kan je heel wat doen en wijder kan erg kostbaar worden...
Nogmaals: geef je geld uit aan leuke dingen en wacht tot je echt bereik te kort komt.
Dat slaapt een stuk beter (grapje).
Groeten, GIjs
Met 18mm kan je heel wat doen en wijder kan erg kostbaar worden...
Nogmaals: geef je geld uit aan leuke dingen en wacht tot je echt bereik te kort komt.
Dat slaapt een stuk beter (grapje).
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Een landschap is persoonlijk, het is maar net wat jezelf leuk vindt. Op zoek dus naar landschapsfoto's die je leuk vindt en dan op zoek naar het gebruikte brandpunt.
In de jaren 80 en 90 was er maar één landschaps objectief: de 80-200. En de 55-200 die je al hebt, dekt dit bereik geheel af.
Zelf werk ik graag met groothoek, dat ligt me beter dan een tele, en dan kun je bij een landschap gemakkelijker gebruik maken van invoerende lijnen. Nu heb je al een 18-55 en dat zal ook voldoende zijn.
Een landschap zal veel van karakter veranderen als je een opname maakt met verschillende brandpunten. Als je wilt oefenen, zet je objectief vast met 2 componentenlijm op één brandpunt, bijvoorbeeld 18 mm. En ga dan eens aan het werk met statief, invoerende lijn, ritme, licht, enz.
Ideeën nodig:
http://images.google.nl/images?hl=nl&um ... =1&start=0
In de jaren 80 en 90 was er maar één landschaps objectief: de 80-200. En de 55-200 die je al hebt, dekt dit bereik geheel af.
Zelf werk ik graag met groothoek, dat ligt me beter dan een tele, en dan kun je bij een landschap gemakkelijker gebruik maken van invoerende lijnen. Nu heb je al een 18-55 en dat zal ook voldoende zijn.
Een landschap zal veel van karakter veranderen als je een opname maakt met verschillende brandpunten. Als je wilt oefenen, zet je objectief vast met 2 componentenlijm op één brandpunt, bijvoorbeeld 18 mm. En ga dan eens aan het werk met statief, invoerende lijn, ritme, licht, enz.
Ideeën nodig:
http://images.google.nl/images?hl=nl&um ... =1&start=0
Meen je dat? Kun je je objectief op een punt vastlijmen? Hoe krijg je die lijm er dan weer af? Ik zou het niet durven!Hans Braakhuis schreef: Als je wilt oefenen, zet je objectief vast met 2 componentenlijm op één brandpunt, bijvoorbeeld 18 mm. En ga dan eens aan het werk met statief, invoerende lijn, ritme, licht, enz.
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
A.Translator schreef:Meen je dat? Kun je je objectief op een punt vastlijmen? Hoe krijg je die lijm er dan weer af? Ik zou het niet durven!Hans Braakhuis schreef: Als je wilt oefenen, zet je objectief vast met 2 componentenlijm op één brandpunt, bijvoorbeeld 18 mm. En ga dan eens aan het werk met statief, invoerende lijn, ritme, licht, enz.

Je zou dit ook op een wat minder definitieve manier kunnen doen met duck-tape..
De lijmresten van die tape zijn net even wat makkelijker te verwijderen...

Succes..
Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
- JGVilla
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
En als je "gaffer" tape gebruikt, heb je helemaal geen lijmresten (en dat is er ook in zwart) - :mrgreen:De lijmresten van die tape zijn net even wat makkelijker te verwijderen...
ik koop het hier: http://www.controllux.nl/assortiment.as ... ape&page=1
-Jan-
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat verbaast me. Ik zie "landschapsfotografie" blijkbaar heel anders. Ik loop liever met een 12-24 (18-36 FX) rond door een landschap dan met een 50-150 (80-200 FX, ik heb ik "toevallig" een 50-150 DX van Sigma).Hans Braakhuis schreef:In de jaren 80 en 90 was er maar één landschaps objectief: de 80-200.
Heb je wat voorbeelden van wat voor soort foto's je bedoelt?
Gelukkig maar! Ik begon al te denken dat ik een grote tut was dat ik er nooit aangedacht had mijn objectief eens goed vast te lijmen...D-90s schreef:![]()
![]()
![]()
Nee joh... Hans loopt je een beetje te plagen...
Je zou dit ook op een wat minder definitieve manier kunnen doen met duck-tape..
De lijmresten van die tape zijn net even wat makkelijker te verwijderen...![]()
![]()
![]()