Went dat, wisselen van AF naar M?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
A.Translator

Went dat, wisselen van AF naar M?

Bericht door A.Translator » zo sep 27 2009 5:25 pm

Beetje cryptische titel misschien, maar anders werd het zo lang. Ik heb een D60 met alleen de kitlens. Die is weinig lichtsterk en daar heb ik tot mijn verbazing meer last van dan ik had verwacht. Enfin, ik wil dus een andere, wel lichtsterke lens, en wordt natuurlijk meteen met de hoge prijs geconfronteerd.

(Tweedehands) niet-AF/S lenzen zijn vriendelijker geprijsd, maar ik ga de kitlens niet weggooien en vraag me dus af: went dat, wisselen tussen handmatig en automatisch scherpstellen? Ik kan me voorstellen dat ik (weer) snel aan met de hand scherpstellen zal wennen, maar misschien niet als ik tussendoor steeds automatisch werk.

Wat zijn jullie ervaringen?
Laatst gewijzigd door A.Translator op zo sep 27 2009 6:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

iJoost

Re: Went dat, wisselen van AF naaar M?

Bericht door iJoost » zo sep 27 2009 5:47 pm

Geen probleem. Als het er niet scherp uitziet grijp je vanzelf wel naar de scherpstelring.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo sep 27 2009 5:56 pm

Kun je nog lopen, als je uit de auto stapt?

emdeklerk

A.Translator

Bericht door A.Translator » zo sep 27 2009 6:07 pm

emdeklerk schreef:Kun je nog lopen, als je uit de auto stapt?
Ha, ha! Inderdaad. Bedankt allebei.

Edit: maar die auto is wel een goede vergelijking. Het gaat mij niet om het nog kunnen lopen, maar om de irritatie als je van een automaat in een gewone auto overstapt en vice versa. Dat is in het begin heel irritant: je zit of in het niks naar een versnellingspook te voelen of je motor begint te gieren omdat je verwacht dat ie uit zichzelf schakelt, maar hij dat niet doet.
Laatst gewijzigd door A.Translator op zo sep 27 2009 6:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joepert
Forumlid
Forumlid

Re: Went dat, wisselen van AF naar M?

Bericht door joepert » zo sep 27 2009 6:22 pm

Realiseer je wel dat op een D60 een niet-AF (dus Ai of Ai-s) objectief ook geen lichtmeting geeft. Dat is m.b.v. je histogram wel op te lossen (foto nemen, histogram beoordelen, belichting bijstellen etc.), maar erg vlot gaat het nemen van een foto dan natuurlijk niet meer. Ook gebruik van flits wordt een stuk meer gedoe. Een AF-objectief als de AF-D 50mm f/1.8 moet je op D60 wel handmatig scherpstellen maar de belichtingsmeter werkt wel. Het objectief is dus in alle standen (A, M, S, P) te gebruiken. En voor iets meer dan 100 euro heb je er een.

A.Translator

Bericht door A.Translator » zo sep 27 2009 6:49 pm

joepert schreef:Realiseer je wel dat op een D60 een niet-AF (dus Ai of Ai-s) objectief ook geen lichtmeting geeft. Dat is m.b.v. je histogram wel op te lossen (foto nemen, histogram beoordelen, belichting bijstellen etc.), maar erg vlot gaat het nemen van een foto dan natuurlijk niet meer. Ook gebruik van flits wordt een stuk meer gedoe. Een AF-objectief als de AF-D 50mm f/1.8 moet je op D60 wel handmatig scherpstellen maar de belichtingsmeter werkt wel. Het objectief is dus in alle standen (A, M, S, P) te gebruiken. En voor iets meer dan 100 euro heb je er een.
Bedankt voor de waarschuwing. Ik had niet begrepen dat een niet-AF dús een Ai of Ai-s is. In de handleiding lees ik over compatibele objectieven niets over AF-D, wel over AF-S en AF-I.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » zo sep 27 2009 7:39 pm

Omdat een D60 geen scherpstelmotor in de body heeft, heb je alleen AF met objectieven die een scherpstelmotor in het objectief hebben. Die objectieven krijgen van Nikon de naam AF-S (en vroeger AF-I). Alleen met die objectieven heb je volledige functionaliteit. Vandaar dat het daar in de handleiding vooral over gaat.
AF en AF-D objectieven moeten door de body worden aangedreven om automatisch scherp te stellen. Vandaar dat je er handmatig scherp mee moet stellen op de D60. Het kenmerk van alle AF-objectieven is dat er een ingebouwde chip (CPU) inzit, die informatie met de body kan uitwisselen, via contacten die op de objectiefvatting zitten. In deze informatie zit mede de belichtingsinformatie. Dus op die manier krijgt de D60 belichtingsinformatie van het objectief. Ook kunnen alle DSLR body's (dus ook de D60) het diafragma van deze objectieven aansturen en daarmee kun je alle belichtingsstanden (A, M, S, P) gebruiken.
De D van AF-D staat voor "Distance" en deze objectieven geven afstandsinformatie door aan de body, wat van belang kan zijn voor flitsen, maar meer ook niet. AF-S objectieven zijn per definitie nieuwer dan de generatie AF-D en hebben die afstandsinformatie sowiezo. AF-objectieven (dus zonder D of S) geven deze afstandsinfo dus niet maar nog steeds wel alle andere benodigde informatie.
Niet-AF-objectieven van Nikon hebben deze CPU niet en geven de belichtingsinformatie op een andere (mechanische) wijze door aan de camera. De D60 kan daar niet mee omgaan. Het zijn Ai(s) objectieven. Nog oudere objectieven van Nikon (van voor 1977 o.i.d.) werken weer anders, maar ze passen ook op je D60, maar ook zonder belichtingsmeting.
Enkele fabrkanten (bijvoorbeeld Voigtländer) maken MF objectieven die wél zo'n chip hebben. Maar dat is echt uitzondering. Dus als vuistregel kun je wel zeggen: Niet-AF is Ai(s) en geeft geen belichtingsmeting op D60 (en D40(x), D3000, D5000), bovendien kun je de camera alleen in de M-stand gebruiken.
Laatst gewijzigd door joepert op zo sep 27 2009 11:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » zo sep 27 2009 7:41 pm

Overigens heb je voor 170 euro al een AF-S 35 mm f/1.8 waarmee je al dat gedoe niet hebt. Prima alternatief volgens mij!

ruud.zwakenberg

Bericht door ruud.zwakenberg » zo sep 27 2009 9:09 pm

Heb zelf een D40 en heb vorig jaar een 50mm AF-D f/1.8 gekocht, waarbij ik ook zelf met de hand moet scherpstellen. En dat lukt aardig, de lens is echt geweldig.

D40, 50mm AF-D f/1.8 op f/2.8, 1/60ste ISO 200
Afbeelding

Qua handbeweging merk ik geen verschil met de kit-zoomlens, die hield ik met één hand ook al vast om te zoomen.

Je hoeft niet te wennen aan het met de hand scherpstellen, maar bedenk wel dat de scherptediepte bij een vol-open diafragma (en daar koop je um toch voor?) erg klein is. Het scherpstellen kost daardoor wat tijd, vooral omdat het nauw luistert, dus je onderwerp moet daar wel geschikt voor zijn!

Ik gebruik de 50mm in het bos (paddestoelen lopen niet weg) en voor portretfotografie van m'n kinderen, maar ik krijg het niet voor elkaar om spontane foto's te schieten. Ik krijg domweg niet de tijd om scherp te stellen :(

Wat dat betreft zit ik te denken aan een 'upgrade' naar een 50mm f/1.4 AF-S of een 35mm f/1.8 AF-S. Heb ook nog zitten denken aan een objectief met VR, zoals een 18-105mm VR, maar daarmee krijg ik druk bewegende kinderen er nog steeds niet scherp op. Tenzij ik flits (met de D40 tot 1/500ste!), maar dat komt niet altijd goed uit.

Groet,
Ruud

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » zo sep 27 2009 9:15 pm

Ik loop regelmatig met ai-s of ai objectieven op m'n D700, went echt heel snel.
Daarnaast is het weer 'echt' fotograferen. 8)
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » zo sep 27 2009 9:19 pm

Jawel het went, na enige gewenning. Ik heb vandaag op Zandoort tijdens het Oldtimerfestival constant lopen wisselen tussen mf, af én compact en ik leef nog steeds :wink2:

A.Translator

Bericht door A.Translator » zo sep 27 2009 9:48 pm

joepert schreef:Omdat een D60 geen scherpstelmotor in de body heeft [...heel goede uitleg]
Dus als vuistregel kun je wel zeggen: Niet-AF is Ai(s) en geeft geen belichtingsmeting op D60 (en D40(x), D3000, D5000).
Dank voor je geweldig heldere uitleg! Je hebt me waarschijnlijk voor een miskoop behoed.
Ik ben bereid de scherpstelling handmatig te doen, maar niet de lichtmeting. Ik heb de ervaring niet om snel redelijk goed te gokken en dat gemier met een lichtmeter, nee, daar begin ik niet meer aan. Dus dank, joepert.

A.Translator

Bericht door A.Translator » zo sep 27 2009 9:54 pm

ruud.zwakenberg schreef: D40, 50mm AF-D f/1.8 op f/2.8, 1/60ste ISO 200
Afbeelding
Je hoeft niet te wennen aan het met de hand scherpstellen, maar bedenk wel dat de scherptediepte bij een vol-open diafragma (en daar koop je um toch voor?) erg klein is. Het scherpstellen kost daardoor wat tijd, vooral omdat het nauw luistert, dus je onderwerp moet daar wel geschikt voor zijn!
Absoluut, daar koop ik hem voor. Mooie foto trouwens!
Wat dat betreft zit ik te denken aan een 'upgrade' naar een 50mm f/1.4 AF-S of een 35mm f/1.8 AF-S. Heb ook nog zitten denken aan een objectief met VR, zoals een 18-105mm VR, maar daarmee krijg ik druk bewegende kinderen er nog steeds niet scherp op. Tenzij ik flits (met de D40 tot 1/500ste!), maar dat komt niet altijd goed uit.
Bedankt, Ruud. Nuttige informatie en mooie foto.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » zo sep 27 2009 10:36 pm

joepert schreef:Overigens heb je voor 170 euro al een AF-S 35 mm f/1.8 waarmee je al dat gedoe niet hebt. Prima alternatief volgens mij!
Volgens mij is bovenstaande lens de ideale oplossing. Alles werkt, ook AF en niet duur. En 35mm is op je D40 waarschijnlijk beter algemeen bruikbaar dan 50mm. Ik gebruik bijna altijd de 35mm voor de 50mm op mijn D90 (ook DX).
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo sep 27 2009 10:40 pm

A.Translator schreef: Ik ben bereid de scherpstelling handmatig te doen, maar niet de lichtmeting. Ik heb de ervaring niet om snel redelijk goed te gokken en dat gemier met een lichtmeter, nee, daar begin ik niet meer aan. Dus dank, joepert.
Dat gokken valt reuze mee. Met een proefopname heb je in 1-2 seconden resultaat achterop je LCD monitor, aan de hand van de hoge lichten knippertool en het histogram zie je in één oogwenk of je wat aan de belichting moet bijstellen. OK, het is en blijft iets meer werk, maar het nadeel van niet vóór een opname de belichting kunnen beoordelen weegt echt niet zo zwaar, temeer daar de meeste digitale camera-gebruikers een opname achteraf so-wie-so toch al controleren met het beeld achterop de LCD..
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”