flitstoestanden-help

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
cesarke

flitstoestanden-help

Bericht door cesarke » di sep 29 2009 9:54 am

hallo,

ik heb wat vragen over het flitsen met mijn D700 + SB800 + 24-70mm f2.8

1. als ik op auto witbalans sta dan zijn mijn foto's echt geel
hetzelfde als ik mijn witbalans op flitslicht instel
iemand een oplossing daarvoor

ik moet in het weekend een jongerenfuif gaan fotograferen met een geleende SB800
dus totaal geen ervaring met dit apparaat en het (invul) flitsen laat staan met dit soort fotografie.
zou niet graag de sfeer verliezen in de foto's
maar denk dat werken met een hoge iso, groot diafragma en (een te) lange sluitertijd daardoor
misschien heel wat foto's onscherp zullen zijn
is invulflitsen hier een optie?
of een andere methode

d700 staat op Manueel, snelheid op 250, f8, flitscompensatie staat op 0

2. de volgende instellingen lees ik af op de SB800

1. het kleine flitspijltje
2. ernaast een grotere afbeelding van het flitspijltje
3. eronder iso200
4. rechts ernaast STBV AUTO
5. eronder AF-FILL
6. eronder een plat liggende gekreukte lijn <\/\> zoiets in die aard, is moeilijk te beschrijven
7.eronder een afbeelding van een fototoestel
8.gans onderaan staat M met eronder ZOOM
9. ernaast 14mm F8 en een afbeelding van omgekeerde brandende lamp

zijn deze instellingen de juiste of??

met dank

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: flitstoestanden-help

Bericht door gijs sandberg » di sep 29 2009 9:57 am

Beste C,
Welkom op dit forum van Nikon liefhebbers.

Een moderne Nikon flitser is inderdaad een complex apparaat (grapje).
Je kan via www.nikon.nl de handleiding ophalen en bestuderen.

Over gele foto's: zijn dat foto's bij het licht van gloeilampen? (zo ja, het wordt saai, lees het handboek:) de auto-witbalans kan dat vaak niet aan, instellen of zelf meten is de oplossing.

Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

cesarke

Bericht door cesarke » di sep 29 2009 10:07 am

beste Gijs denk je nu echt dat ik het boekje niet even doorgenomen heb?
en zoals je terecht opmerkt, de flitsers zijn inderdaad complex (zonder grapje)

het antwoord dat jij me hier stuurt daar ben ik totaal niets mee hoor, sorry

de gele foto's zijn zowel buiten als binnen, binnen met kunstlicht (enkel bij het flitsen)
heb anders met de witbalans geen enkel problemen
de D700 doet dat uitstekend

ik vraag hier om wat hulp aan de mensen met ervaring in het flitsen
even mijn instellingen na te kijken en misschien correcties of een andere oplossing aan te bieden

mvg

cesarke

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » di sep 29 2009 10:19 am

C,
Met nadere toelichting op de gele foto's.
Als ik de omstandigheden goed begrijp maak je flitsfoto's in combinatie met gloeilampen.
Bij het vermengen van verschillende soorten licht zal je vaak dit sorot afwijkingen krijgen ,
een symptoom is dat de gedeelten van de foto die door de fltiser verlicht zijn goed zijn, de delen waar de flitser niet kan komen zijn gelig door de verlichting door de gloeilampen.
Dit is alleen te verhelpen door de kleuren van de verschillende lichtbronnen gelijk te maken.

Groetne, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

yoyo

Bericht door yoyo » di sep 29 2009 10:24 am

gijs sandberg schreef:Dit is alleen te verhelpen door de kleuren van de verschillende lichtbronnen gelijk te maken.
Zet dan bij warm licht en een lage sluitertijd wel je oranje filter op je fliters...

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di sep 29 2009 10:53 am

Verhuisd uit D100, D200, D300(s) en D700
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

cesarke

Bericht door cesarke » di sep 29 2009 10:58 am

gijs sandberg schreef:C,
Met nadere toelichting op de gele foto's.
Als ik de omstandigheden goed begrijp maak je flitsfoto's in combinatie met gloeilampen.
Bij het vermengen van verschillende soorten licht zal je vaak dit sorot afwijkingen krijgen ,
een symptoom is dat de gedeelten van de foto die door de fltiser verlicht zijn goed zijn, de delen waar de flitser niet kan komen zijn gelig door de verlichting door de gloeilampen.
Dit is alleen te verhelpen door de kleuren van de verschillende lichtbronnen gelijk te maken.

Groetne, GIjs

met mijn D300 had ik dat soort afwijking van de witbalans niet
stond op automatisch en de witbalans was goed
met de D700 is dit totaal anders
heb intussen op wat andere forums rond gekeken en het schijnt een bekend feit te zijn waar
nikon vooralsnog niets aan doet

mvg

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di sep 29 2009 11:07 am

Bij een sluitertijd van 1/250 sec en een diafragma van f 8 wat de TS opgeeft te gebruiken zou ik het aandeel kunstlicht in een opname zodanig weinig achten, dat een warme weergave mij verbaast. Dat is niet logisch. Dus ik ga er toch vanuit dat bij opnamen wellicht een langere sluitertijd is gebruikt, waarbij het aandeel "warm" kunstlicht groter is, zoals de andere reacties die er ook min of meer vanuit gaan.

Als toevoeging bij het prima advies om het licht dan naar elkaar te brengen door het flitslicht meer naar kunstlicht toe te filteren met een filter(andersom het kunstlicht naar daglicht filteren is praktisch bijna niet te doen), zou ik de witbalans manueel instellen op een vaste Kelvin-waarde (met een paar proefopnamen vaststellen), en niet de auto-witbalans instelling gebruiken.
De auto-witbalans regeling voor kunstlicht (en zelfs de preset van kunstlicht) van de D700 is namelijk op zichzelf wat aan de warme kant. (waar de vorige reactie aan refereert):
http://www.dpreview.com/reviews/nikond700/page22.asp

Een preset witbalans uitvoeren op een grijskaart onder de gegeven omstandigheden is ook een optie.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di sep 29 2009 11:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di sep 29 2009 11:09 am

cesarke schreef:beste Gijs denk je nu echt dat ik het boekje niet even doorgenomen heb?

Denk jij dat als je zo in de rondte gaat schreeuwen iemand je hier met plezier wil helpen?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di sep 29 2009 11:10 am

Zie hier de adviezen van trouwreportagefotograaf Sam J. Stern http://forums.dpreview.com/forums/read. ... stern&qf=m

Voor flitsfoto's binnen met een D700 + SB800 gaat hij uit van de volgende instellingen:
D700 op M, 1/60 bij f/5.6 of f/6.3
Lichtmeter op CW i.p.v. Matrix
ISO 400
SB800 op TTL (NIET B-TTL) met diffuserdome (binnenopnamen 1 klik omhoog); flitscompensatie op 0
WB op Flash met correctie B1 en eventueel B2

Uiteraard zou ik alles schieten in NEF, zodat je achteraf nog WB correcties kan toepassen. Verder tijdens de shoot regelmatig het histogram controleren en zonodig een + of - flitscompensatie toepassen. Overigens heb je met de D700 een geweldige reserve v.w.b. de ISO instellingen. Waarden als ISO 2500 of 3200 kun je rustig toepassen, zonder gevaar voor opvallende ruis e.d. De hierboven genoemde instellingen zou ik thuis eerst even uitproberen.
Jur

cesarke

Bericht door cesarke » di sep 29 2009 4:01 pm

M.Oorthuis schreef:
cesarke schreef:beste Gijs denk je nu echt dat ik het boekje niet even doorgenomen heb?

Denk jij dat als je zo in de rondte gaat schreeuwen iemand je hier met plezier wil helpen?
sorry hoor meneer Oorthuis, ik schreeuw hier totaal niet
stel enkel vast dat je met zulke antwoorden niets kan aanvangen zoals Gijs me schreef

"het wordt saai enz " hij kon me ook eerst even gevraagd hebben of dat ik wel de manual van het geleende toestel wel had en gelezen had.
en ik heb het en heb het gelezen maar jij zal ook wel uit ervaring weten dat het uit handleidingen niet altijd even duidelijk op te maken valt zeker deze van Nikon niet). vandaar mijn vraag.

ik heb wat uitleg nodig van mensen die veel flits opnames maken wat ik dus niet doe
andere mensen hier helpen me wel vooruit met reacties waar ik tenminste iets aan heb en kan/ga uitproberen

mvg

cesarke

Bericht door cesarke » di sep 29 2009 4:11 pm

[quote="Jur"]Zie hier de adviezen van trouwreportagefotograaf Sam J. Stern http://forums.dpreview.com/forums/read. ... stern&qf=m

bedankt Jur zal dit bericht lezen en uw advies opvolgen ivm met het thuis uit te proberen

heb het met de getoonde instellingen wel al gedaan maar ik kan hier natuurlijk niet de omstandigheden nabootsen van een jongerenfuif in een ruimte waar het redelijk duister is
weet wel dat de lichtomstandigheden daar om de haverklap veranderen door allerlei lichten en beamers maar dat is het probleem niet. ik wil enkel bij gebruik van de flits de sfeer in zo'n dancing niet verliezen.
zal witbalans manueel proberen aan te passen zoals iemand anders me ook voorstelde.

en ik fotografeer altijd in NEF
kan die D700 wel in jpg??? :lol:

hogere iso zonder flits kan maar met deze hogere isowaarden verlies je toch wat aan scherpte, heb dat al meer dan eens ervaren.

mvg

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di sep 29 2009 4:22 pm

cesarke schreef:hij kon me ook eerst even gevraagd hebben of dat ik wel de manual van het geleende toestel wel had en gelezen had.
:shock: sorry maar natuurlijk zullen we voortaan doen wat u zegt :huh:
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » di sep 29 2009 4:24 pm

cesarke schreef:hogere iso zonder flits kan maar met deze hogere isowaarden verlies je toch wat aan scherpte, heb dat al meer dan eens ervaren.
Dat verlies aan scherpte bij hoge ISO heb ik nog niet ervaren. Voorbeeldje op 3200 ISO:

Afbeelding

100% crop
Afbeelding
Jur

cesarke

Bericht door cesarke » vr okt 02 2009 9:19 pm

hier heb ik heel wat nuttige info gevonden in verband met het flitsen en andere zaken over Nikon
http://www.momentcorp.com/review/index.html

hopelijk hebben jullie er ook wat aan

mvg

cesarke

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”