Iets krapper croppen deze?Jaco1 schreef:Bedankt, de achtergrond heb je idd niet voor het uitkiezen en ik kijk altijd met een smile naar deze serie, deze vind ik beter kwa compositie/achtergrond maar het ging even om de lens.
Even ontopic, deze zijn ook vanuit het autoraam op rijstzak genomen, er stond die dag erg veel wind en het regende af en toe en om een behoorlijke sluitertijd te krijgen moest ik best wel omhoog met de ISO. Deze zwaluwen zie je soms in de polder in grote groepen rondvliegen, ik denk dat ze aan het verzamelen waren voor de grote reis met hun jongen omdat er nog steeds met de bek open gingen zitten. Als je zoveel van die zwaluwen ziet en je stopt even dan zie je dat er altijd wel een paar ergens gaan zitten en dat je er dan ook best wel dichtbij kan komen als je rustig doet, dat was hier ook het geval. Bij ons aan de kust zijn ze nu vertrokken, je ziet er geen een meer.
Groet Jaco
Vogels Benaderen Hoe doen jullie het?
Re: Vogels Benaderen Hoe doen jullie het?
Vandaag is het pakketje de tweede keer aangeboden...weer gemist...met daarin de rijstzak en de TC20...
...de gedroogde mais heb ik dan wel al voor in de zak
Het benaderen van vogels lijkt bijna om te buigen naar de vraag "how on earth do I get the money to buy THE 500/f4...
...kwijl

Het benaderen van vogels lijkt bijna om te buigen naar de vraag "how on earth do I get the money to buy THE 500/f4...

Gisteren vanuit de auto met avondzon...ondanks dat het geen 500/f4 is ging het aardig maar de rijstzak heb ik wel heel erg gemist...de lens beweegt namelijk altijd nog wat op de rand van een autoraampje en dan boet je natuurlijk aan scherpte in...
Maar, het is wel de eerste roofvogel die er een beetje behoorlijk op staat
en op naar de volgende (verbeter)stap maandag is de rijstzak binnen...

Maar, het is wel de eerste roofvogel die er een beetje behoorlijk op staat

Vandaag was de rijstzak binnen...mooi zakje....er zit al 5kg mais in en nog is die niet helemaal vol 

- Rob Smit
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik doe ook af en toe een poging.
Loop tegen dezelfde valkuilen aan;
Een aantal keren was ik net te laat, maar niet geschoten is altijd mis

1
Soms is de vogel net te laat, en dat betreur ik dan weer;

2
Soms ben ik net op tijd, maar rolt de auto nog een klein beetje, of zit de vogel al 3 cm te hoog, of mijn camera 3 cm te laag;

3
Zo'n Chrysler 300 is best rustig, maar ook hier met draaiende motor niet al te beste resultaten.
nr.3 was in een bocht, auto achter mij en 3 tegemoetkomend.
nr.3 maakt het dan toch enigszins de moeite, toch met een glimlach naar huis, volgende keer beter.
Loop tegen dezelfde valkuilen aan;
Een aantal keren was ik net te laat, maar niet geschoten is altijd mis

1
Soms is de vogel net te laat, en dat betreur ik dan weer;

2
Soms ben ik net op tijd, maar rolt de auto nog een klein beetje, of zit de vogel al 3 cm te hoog, of mijn camera 3 cm te laag;

3
Zo'n Chrysler 300 is best rustig, maar ook hier met draaiende motor niet al te beste resultaten.
nr.3 was in een bocht, auto achter mij en 3 tegemoetkomend.
nr.3 maakt het dan toch enigszins de moeite, toch met een glimlach naar huis, volgende keer beter.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
arno zelfs een 500mm geeft je geen garantie tot een top foto , het blijven nu eenmaal wilde vogels die bij onraad op de wieken gaan.
probeer zoveel mogelijk op hun gedrag te letten , uiteindelijk haal je daar je voordeel uit.
en je rijstzak wel helemaal afvullen tot er niets meer bij kan want het zakt nog iets in en dan heb je haast geen vulling onder je lens als die erop ligt.
groet ruud
probeer zoveel mogelijk op hun gedrag te letten , uiteindelijk haal je daar je voordeel uit.
en je rijstzak wel helemaal afvullen tot er niets meer bij kan want het zakt nog iets in en dan heb je haast geen vulling onder je lens als die erop ligt.
groet ruud
ruud schreef:arno zelfs een 500mm geeft je geen garantie tot een top foto , het blijven nu eenmaal wilde vogels die bij onraad op de wieken gaan.
groet ruud
Ruud ben ik met je eens, 500mm is geen garantie want je moet altijd erg dichtbij zien te komen...echter kunnen de extra mm's wel handig zijn zodat je niet die laatste 10m dichterbij hoeft te komen waarbij de vogel net af haakt....Er zit nu een tc20 op (f8), ga ik eens mee experimenteren om het "veel mm" gevoel te ervaren. En als dit weer lekker uit pakt...wil je natuurlijk het liefst weer meer licht/scherpte

Voor de rijstzak haal ik nog wat mais bij. Ik moet zeggen dat het een topzakje is hoor, en handig met klitteband ipv een rits die kapot kan gaan en ook nog anti-slip-vlakken erop
Meer mm's zijn handig, mar hebben een klein beeldveld. Je zult DUS moeten wachten op een ogenblijk dat mogelijk niet eens komt.Arno P schreef:Ruud ben ik met je eens, 500mm is geen garantie want je moet altijd erg dichtbij zien te komen...echter kunnen de extra mm's wel handig zijn zodat je niet die laatste 10m dichterbij hoeft te komen waarbij de vogel net af haakt....Er zit nu een tc20 op (f8), ga ik eens mee experimenteren om het "veel mm" gevoel te ervaren. En als dit weer lekker uit pakt...wil je natuurlijk het liefst weer meer licht/scherpte...maar voor nu weer even genoeg speelgoed om de velden mee af te stropen...
Voor de rijstzak haal ik nog wat mais bij. Ik moet zeggen dat het een topzakje is hoor, en handig met klitteband ipv een rits die kapot kan gaan en ook nog anti-slip-vlakken erop
Ik vraag me wel eens af of slim belichten en later uitvergroten niet beter werkt.
Willem.
-
- Forumlid
Willem je komt altijd mm te kort in vogel fotografie , ik gebruik de 500 veel i.c.m. de 1.4 , 1.7 en de 2.0 converter dus 700mm , 850mm en 1000mm
zelfs dan kom ik nog wel is te kort.
Wanneer je een buizerd fotografeert op bv. 30 mtr met een 300mm zal je toch behoorlijk moeten gaan croppen om hem redelijk vullend te krijgen
hier ga je veel detail/kwaliteit verliezen van je onderwerp dus slim belichten en uitvergroten is geen optie.
groet ruud
zelfs dan kom ik nog wel is te kort.
Wanneer je een buizerd fotografeert op bv. 30 mtr met een 300mm zal je toch behoorlijk moeten gaan croppen om hem redelijk vullend te krijgen
hier ga je veel detail/kwaliteit verliezen van je onderwerp dus slim belichten en uitvergroten is geen optie.
groet ruud
Laatst gewijzigd door ruud op wo sep 30 2009 9:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt, zie mijn foto hier boven. Dat was op zo'n 30m afstand en hier zat de 1,4 al op de 300mmruud schreef: Wanneer je een buizerd fotografeert op bv. 30 mtr met een 300mm zal je toch behoorlijk moeten gaan croppen om hem redelijk vullend te krijgen
hier ga je veel detail/kwaliteit verliezen van je onderwerp dus slim belichten en uitvergoten is geen optie.
groet ruud
Nu met de herfst op komst is er meestal te weinig licht als ik van mijn werk thuis kom (19:00)....
...is het nu heel ziek als ik een dag vrij ga nemen om vogels te proberen de schieten met 600mm/f8? :mrgreen: (Zeg even dat ik niet de enige gek ben)

- Reest
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
ArnoArno P schreef:Nu met de herfst op komst is er meestal te weinig licht als ik van mijn werk thuis kom (19:00).......is het nu heel ziek als ik een dag vrij ga nemen om vogels te proberen de schieten met 600mm/f8? :mrgreen: (Zeg even dat ik niet de enige gek ben)
Niet gek hoop ik

Dagje vrij om te klussen sneuvelt hier ook wel eens voor een paar uurtjes vogels schieten.
Succes!
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
-
- Forumlid
arno gewoon doen maar wel even op het weer letten want deze week belooft niet veel goeds volgens mij.
groet ruud
groet ruud
Buienradar vrijdag...niet extreem slecht...in het weekend wel weer slechter...oh heerlijkruud schreef:arno gewoon doen maar wel even op het weer letten want deze week belooft niet veel goeds volgens mij.
groet ruud

-
- Forumlid
arno ook met minder weer kan je prima foto`s maken alleen moet je dan wel goed op je belichting letten ,
ga zelf ook nog wel is voor schut .
veel buizerds zijn momenteel behoorlijk aktief vlak bij mijn huis , zo ook pas geleden 7 stuks tegelijk aan het jagen en
ook bidden als een torenvalk dus auto uit laten rollen
en schieten maar.
had hier 1 stop overbelicht maar het was duidelijk niet genoeg en de vogel was weg jaja ook ik maak missers arno .
zou deze foto graag nog is willen nemen met "normaal" licht.
al met al bevat de foto nog behoorlijk wat informatie die nog redelijk naar voren zijn te halen in nx.
de 1e is de originele en de 2e wat ik er nog van kon maken.
de moraal van het verhaal , wis nooit je foto`s voordat je thuis hebt gekeken.
veel plezier vrijdag , we zien de foto`s wel arno.

ga zelf ook nog wel is voor schut .
veel buizerds zijn momenteel behoorlijk aktief vlak bij mijn huis , zo ook pas geleden 7 stuks tegelijk aan het jagen en
ook bidden als een torenvalk dus auto uit laten rollen

had hier 1 stop overbelicht maar het was duidelijk niet genoeg en de vogel was weg jaja ook ik maak missers arno .
zou deze foto graag nog is willen nemen met "normaal" licht.
al met al bevat de foto nog behoorlijk wat informatie die nog redelijk naar voren zijn te halen in nx.
de 1e is de originele en de 2e wat ik er nog van kon maken.
de moraal van het verhaal , wis nooit je foto`s voordat je thuis hebt gekeken.
veel plezier vrijdag , we zien de foto`s wel arno.