Vogels Benaderen Hoe doen jullie het?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Jaco1
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Vogels Benaderen Hoe doen jullie het?

Bericht door Jaco1 » wo sep 30 2009 11:51 pm

Ik zit voor mijn werk in het weer en zoals het er nu naar uitziet krijgen we van zaterdag op zondag nacht behoorlijk wat wind. Voor mij weer reden genoeg om is even op de Brouwersdam te gaan kijken welke pleviertjes en lopertjes er nu weer achter de keien schuilen. Als het te hard waait is deze afgesloten ivm hoog water, maar dan is de binnenkant er ook nog waar genoeg vogels beschutting zoeken.

Dus ik weet niet of je in de buurt woont maar je zou een kijkje kunnen nemen.

Mooi voorbeeld Ruud

Arno P

Bericht door Arno P » do okt 01 2009 8:45 am

Jaco1 schreef:Ik zit voor mijn werk in het weer en zoals het er nu naar uitziet krijgen we van zaterdag op zondag nacht behoorlijk wat wind. Voor mij weer reden genoeg om is even op de Brouwersdam te gaan kijken welke pleviertjes en lopertjes er nu weer achter de keien schuilen. Als het te hard waait is deze afgesloten ivm hoog water, maar dan is de binnenkant er ook nog waar genoeg vogels beschutting zoeken.

Dus ik weet niet of je in de buurt woont maar je zou een kijkje kunnen nemen.

Mooi voorbeeld Ruud
Geleen :(

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » do okt 01 2009 10:31 am

mooi voorbeeldje ruud en je hebt absoluut gelijk wat betreft foto's pas thuis weggooien.
een schermpje is leuk maar lang niet voldoende om er echte info uit te trekken.
verder respect voor je werk...ik ben al even op jacht naar een zeer schuwe [ grote ] kiekedief...elke dag zie ik dat "kreng" zitten langs de "snelweg"
auto keren.....de berm in rijden...uitrollen...raam al open e.d.....
al een paar keer oog in oog gestaan met deze rakker maar tot op heden is hij mij elke keer te snel af....het wordt nog een sport !

Arend
Laatst gewijzigd door Arend-ho op do okt 01 2009 3:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Arno P

Bericht door Arno P » do okt 01 2009 11:48 am

Arend-ho schreef: verder respect voor je werk...ik ben al even op jacht naar een zeer schuwe [ grote ] kiekedief...elke dag zie ik dat "kreng" zitten langs de "snelweg"
auto keren.....de berm in rijden...uitrollen...raam al open e.d.....
al een paar oog in oog gestaan met deze rakker maar tot op heden is hij mij elke keer te snel af....het wordt nog een sport !
Arend
:mryellow: Herkenbaar, ik zat te denken om de camera in de auto mee naar mijn werk te rijden....maar eigenlijk is het nu al gevaarlijk genoeg...1 oog op de weg en 1 oog op ongeveer alle paaltjes die in de wei staan...en ook daar lacht menige roofvogel mij toe..moet er niet aan denken dat de camera naast mij ligt, ga ik nog gekke dingen doen...hup de vluchtstrook op in de spits, rijstzak eruit en schieten... :P

Arno P

Bericht door Arno P » do okt 01 2009 8:52 pm

Vrij genomen voor morgen :wink2: En als er geen vogels zijn...in ieder geval een mooie ochtend in de natuur

Bekroop mij de vraag...bij het fotograferen vanuit de auto...is het niet onlogisch dat we langs de rechterkant van de weg hebben...en we makkelijker rechts naast ons het veld in kijken maar dat foto's maken uit het rechter zijraam weer onhandig wordt... :mryellow: :roll:

gijsmondria
Forumlid
Forumlid

Bericht door gijsmondria » do okt 01 2009 8:55 pm

Word een engelse auto aanschaffen. Hoeft niet je duurste foto asccessoire te worden :wink:
Nikon D90
Nikon 80-200 f2.8 - Tamron 17-50 2.8 - Kenko pro 2x

Arno P

Bericht door Arno P » do okt 01 2009 9:17 pm

gijsmondria schreef:Word een engelse auto aanschaffen. Hoeft niet je duurste foto asccessoire te worden :wink:
It crossed my mind :mryellow:

Ideale auto: Stuurin het midden, camouflageprint en electromotor met rijstzak als standaard op elk raampje (misschien is een skelter nog niet zo gek)

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » do okt 01 2009 9:21 pm

Arno P schreef: Bekroop mij de vraag...bij het fotograferen vanuit de auto...is het niet onlogisch dat we langs de rechterkant van de weg hebben...en we makkelijker rechts naast ons het veld in kijken maar dat foto's maken uit het rechter zijraam weer onhandig wordt... :mryellow: :roll:
Dat verklaard waarom het gebruik van een enorme teletoeter betere resultaten opleverd.

Dichter bij het rechterportier, en dichter bij het vogeltje... :D

Arno P

Bericht door Arno P » vr okt 02 2009 1:32 pm

Het was een koude ochtend. Vroeg vertrokken en rijstzak (6kg) op de bijrijderszit alsmede de camera 300mm+TC20. De diafragma beperking van f8 merk je echt wel bij bewolkt weeren daglicht dat net op komt. De vogels leken wel op vakantie (en ik liep toch echt zo traag als een jagende kat door de natuur maar het was erg koud en als ik vogel was zou ik ook binnen blijven :mryellow: ). ISO1000 :? , sluitertijd ook maar langer dan ik zou willen, gitzo statief lekker stevig...
Fazanten, Eenden, Gaai, Reiger maar de foto's hebben toch echt teveel ruis. Hoe dan ook, wel een perfecte gelegenheid om de nieuwe aanwinsten aan de tand te voelen.
De TC20: AF werkt nog keurig maar langzaam...echter....naar de geschoten foto's kijkende zie ik dat AF zijn werk niet echtgoed heeft kunnen doen. Hup dan maar even MF. Dat gaat al beter....een F4 objectief metiets meer licht zou perfect zijn.
Rijstzak: ligt muurvast op het autoraampje en ik was een beetjebezorgd of de raam-aandrijving dit wel zou volhouden. Raampje helemaal naar beneden is iets te laag voor de meeste foto's.
Op de terugweg toch maar weer omgereden langs wat weien en ondanks dat mijn remmen piepen, bij een lantaarnpaal kunnen stoppen met een valkje tijdens het ontbijt erop.
Geen geweldige foto maar bij het inleren van mijn nieuwe "gear" toch een leuk extraatje als afsluiting....

Afbeelding

Tobias

Bericht door Tobias » vr okt 02 2009 10:36 pm

Vogels benaderen is een hoofdstuk apart. Het heeft ook te maken met de soort die je op het oog hebt. Vanuit de auto is vaak succesvol maar er kleeft een bezwaar aan dat je ook veel soorten niet kan fotograferen. Met struinen of op de fiets kom je op plekken en maak je kans op leuke soorten.

Een manier om vogels te benaderen is net doen of je geen aandacht aan de vogel schenkt. Gewoon argeloos je blik zogenaamd ergens anders op focussen en dan langzaam benaderen. Vergt wel geduld. Verder is tijgeren soms succesvol maar vermoeiend. Wat helpt met benaderen is het jezelf een beetje camoufleren. Tijgeren en je objectief op een rijstzak laten steunen is ook een manier. Zelf heb ik wel eens op een oude koekenpan een schommelkop gemonteerd en dat schuif heel makkelijk over de grond (zie foto rosse grutto).

Wat ruud al beschreef is de beschikbare mm. Meer mm is makkelijk maar minder maak je creatiever. Ik ga aan de hand van voorbeelden proberen te verduidelijken. Sommige foto's zijn uit mijn begin periode en verdienen een herbewerking.

1. Tijgeren op het strand met schommelkop op koekenpan. Foto van de Rosse grutto is genomen met een 200-400. De vogel schenkt totaal geen aandacht aan me en is ook niet van het schuwe soort.

Afbeelding

Een ander soort die zich gemakkelijk laat benaderen en totaal geen aandacht schenkt aan de fotograaf is de goudhaan. Wel een druk vogeltje maar met een kort brandpunt leuk op de plaat te zetten. Je moet ze wel zoeken! Vanaf korte afstand opgenomen en deze ging gewoon zijn gang.

Afbeelding

Afbeelding

De buizerd is altijd wisselvallig. Vaak kan je succesvol zijn bij vochtig weer want dan willen ze zich nog weleens aan de wormen tegoed doen. Struinen kan ook succesvol zijn en vaak hebben ze een voorkeur voor een vaste stek. Heb je zo'n stek gevonden dan is het een kwestie van eduld en wachten op het juiste licht.

Afbeelding

Wat ook belangrijk is in wat voor gemoedstoestand de vogel verkeert. Als ze aan het foerageren zijn of bezig met een poetsbeurt is het moment daar en het meest gemakkelijk. Voorzichtig benaderen blijft het motto en bij sommige soorten is alleen de afstand vaak succesvol (regenwulp) bij de kwikstaart speelt dit minder.

Afbeelding

deze had het druk met zichzelf en kon ik liggend op de grond platen.

Afbeelding

Hier is de regenwulp zich al bewust van mijn aanwezigheid en even later vliegt hij weg. Ondanks de schuldpositie in de auto en benodigde mm. Slechts een zestal opnames kunnen maken.

Afbeelding

De staartmees is een sociaal en nieuwsgierig vogeltje. Gemakkelijk te benaderen maar ook zo weer foetsie. Bij deze kwam ik bijna in de problemen met 500mm.

Afbeelding

Veel moeilijker is de alerte graspieper. Ze vliegen vaak in een school en zodra er 1 vliegt vliegen ze allemaal. Vanuit gecamoufleerde positie succesvol te fotograferen of vanuit de auto met snelle reactie. Vooral foto drie laat zien hoe alert deze soort is.

dit shot liggend op de grond en nog niet naar me zin.

Afbeelding

Afbeelding

deze foto laat mooi zien hoe alert ze zijn

Afbeelding

Makkelijker te benaderen is de tapuit. Wel alert maar het contact met de vogel maakt het ook een dankbaar onderwerp.

Afbeelding

Afbeelding

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Iedere soort vraagt zo zijn aanpak en vogels die veel met mensen in aanraking komen zijn vaak wat alerter. Dwaalgasten daarentegen laten zich makkelijk benaderen omdat ze de mens nog niet zo goed kennen. Vervelende wat daar weer aan kleeft is dat er vaak een horde aan spotter, twitcher en ander fanatiekelingen in hordes tegelijk er op afstormen.

Arno P

Bericht door Arno P » vr okt 02 2009 10:46 pm

Tobias, een zeer mooieaanvulling. Ik vind het ondertussen een erg waardevoltopic worden.

Je hebt overigens wel een groot scala aan vogelsoorten bij jou in de buurt...waar zijn deze geschoten?

Tobias

Bericht door Tobias » vr okt 02 2009 11:01 pm

Dat is nu leuk dat je het vraagt :D

95% van mijn foto's maak ik rondom mijn woonplaats. Niet meer dan in een straal van 15km. Zoals te lezen valt woon ik in Gouda en daar wordt het groene hart steeds kleiner. Soms dwaal ik af naar de Maasvlakte maar dat is meer uitzondering dan regel. Er zijn overal wel groen partijen of locaties waar je iets leuk kunt vinden. Nu komen de roodborsten weer naar hun winter territorium. Een echt mooie plaat van de algemeen voorkomende winterkoning heb ik nog niet, zo ook de zanglijster enz... Dus uitdagingen genoeg.

Hoewel de Reeuwijkse plassen een mooi gebied is heb ik daar niet zoveel gefotografeerd. Gaat nog komen omdat er talloze watervogels zitten.

Waar ik wel op let is de aanwezige vegetatie. Op distels, rozenbottels, bepaalde struiken, riet valt er altijd wel wat te beleven. Vaker is het dichterbij dan je denkt. Daar komt nog bij dat ik de massa plekken waar veel vogel fotografen huishouden verafschuw. Daar zul je mij niet aantreffen.

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » vr okt 02 2009 11:34 pm

Afbeelding
Gewoon in mijn tuin, meter of 6 vanaf de terrasdeuren.
Puppy moest nog leren vliegen, maakt het benaderen makkelijk...

Afbeelding
Uit een rijdende auto genomen, ongeveer met 80 km p/uur.
Was dus verbaasd, én blij met dit resultaat.

Jaco1
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jaco1 » za okt 03 2009 9:46 am

Hier is nog een mooi verhaal als je over een beetje tuin beschikt.

http://www.hanbouwmeester.nl/cms/front_ ... &idart=481

Groet Jaco

Arno P

Bericht door Arno P » za okt 03 2009 10:32 am

Jaco1 schreef:Hier is nog een mooi verhaal als je over een beetje tuin beschikt.

http://www.hanbouwmeester.nl/cms/front_ ... &idart=481

Groet Jaco
Heel mooie beschrijving en veel stukken zijn erg herkenbaar. Moest wel even lachen om de foto van de schuilhut in de tuin :mryellow:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”