SB-800 of SB-900?
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
SB-800 of SB-900?
Ik kan voor een leuk bedragje een (nieuwe) Nikon SB-800 kopen. Vind het een zeer mooi apparaat, deze flitser heeft ook een trouwe schare fans, maar aan de andere kant: hij gaat ook al heel wat jaren mee en is (ahum, open deur) al geruime tijd geleden opgevolgd door de SB-900.
Nu zit ik met het dillema: is het nog verstandig om een SB-800 te kopen, of kan ik beter voor de SB-900 gaan?
Wat zijn de pluspunten van de SB-900 t.o.v. de SB-800?
Ik ga 'm op mijn D90 gebruiken.
Dank alvast voor jullie input!
Nu zit ik met het dillema: is het nog verstandig om een SB-800 te kopen, of kan ik beter voor de SB-900 gaan?
Wat zijn de pluspunten van de SB-900 t.o.v. de SB-800?
Ik ga 'm op mijn D90 gebruiken.
Dank alvast voor jullie input!
Re: SB-800 of SB-900?
De pluspunten t.o.v. de SB-800 zijn in de diverse reviews denk ik wel te vinden (bythom.com bijvoorbeeld). Een minpunt is de omvang. Hij is een stukje groter dan de 800. Zeker met een camera als de D90 is een 800 in verhouding misschien wat logischer.
- Cees
- Forumlid
Minpunt van de SB-900 tov de door jou misschien aan te schaffen SB-800 is waarschijnlijk wel het grote prijsverschil.
Pluspunt is wel weer de veel betere handling, instellen gaat veel makkelijker en sneller.
Pluspunt is wel weer de veel betere handling, instellen gaat veel makkelijker en sneller.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Edwin,
Nog een paar opmerkingen (om de verwarring te vergroten, grapje)
Een SB-900 kan beter meezoomen met een DX kamera, vooral relevant bij gebruik van telelenzen.
Het formaat is al genoemd, een 900 is iets groter.
De ergonomie is drastisch verschillend, je moet ze niet door elkaar willen gebruiken (het werkt wel maar de verwarring kan verschrikkelijk zijn).
Een sb-800 is -mits geod geprijsd- goedkoper dan een 900 model.
Beiden zijn compatible met de D90 en het CLS systeem van lossse flitsers, geen verschil daarin.
Voor mij als purist een minpuntje voor de 900: de flitser is minder goed compatible met sommige oudere Nikon kamera's.
De 800 is daarin beter.
Groeten, GIjs
Nog een paar opmerkingen (om de verwarring te vergroten, grapje)
Een SB-900 kan beter meezoomen met een DX kamera, vooral relevant bij gebruik van telelenzen.
Het formaat is al genoemd, een 900 is iets groter.
De ergonomie is drastisch verschillend, je moet ze niet door elkaar willen gebruiken (het werkt wel maar de verwarring kan verschrikkelijk zijn).
Een sb-800 is -mits geod geprijsd- goedkoper dan een 900 model.
Beiden zijn compatible met de D90 en het CLS systeem van lossse flitsers, geen verschil daarin.
Voor mij als purist een minpuntje voor de 900: de flitser is minder goed compatible met sommige oudere Nikon kamera's.
De 800 is daarin beter.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Cyrus... heb je de middenpagina van het NCN-magazine in de buurt?
Deze foto is gemaakt met een D-90 en ingeflitst met een SB-900, zoals gezegd hij is wat prijziger..... maar wat is het fijn werken met deze flitser.
Ik denk dat verder de meeste argumenten wel gegeven zijn..
Groeten Eelco & Monique

Deze foto is gemaakt met een D-90 en ingeflitst met een SB-900, zoals gezegd hij is wat prijziger..... maar wat is het fijn werken met deze flitser.
Ik denk dat verder de meeste argumenten wel gegeven zijn..
Groeten Eelco & Monique

http://500px.com/EelcoVandeKamp
- soulpic
- Forumlid
- Contacteer:
Hoezo is de 900 prijziger?
Als ik het hier vergelijk op kieskeurig.nl kom ik uit op 338 voor de 800 en 308 voor de 900.
Als ik het hier vergelijk op kieskeurig.nl kom ik uit op 338 voor de 800 en 308 voor de 900.
"Imagination is far more important than knowledge"
De SB-900 heeft een oververhittingsbeveiliging...
Dat klinkt heel leuk, maar door zijn grote en vermogen en het feit dat hij veel minder ventileert door de betere waterbestendigheid zorgt ervoor dat hij nogal snel op hold wordt gezet door die beveiliging. En dan doet hij het 10 minuten niet meer... Leuk tijdens een bruiloft...
Dat klinkt heel leuk, maar door zijn grote en vermogen en het feit dat hij veel minder ventileert door de betere waterbestendigheid zorgt ervoor dat hij nogal snel op hold wordt gezet door die beveiliging. En dan doet hij het 10 minuten niet meer... Leuk tijdens een bruiloft...

Je moet er ook 2 kopen.yoyo schreef:De SB-900 heeft een oververhittingsbeveiliging...
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
rocksoff schreef:Je moet er ook 2 kopen.yoyo schreef:De SB-900 heeft een oververhittingsbeveiliging...

http://500px.com/EelcoVandeKamp