Around The Jukebox

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Plaats reactie
Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Around The Jukebox

Bericht door Onno » do okt 01 2009 8:07 pm

Afgelopen zaterdag was ik op een feest in het Beauforthuis in Austerlitz. De band 'Around The Jukebox' speelde daar. Een van de bandleden herkende het juiste merk camera in mijn handen. Vervolgens een paar fotootjes van ze geknipt. Staan inmiddels op hun website.

1. Around The Jukebox - the band
Afbeelding
D300 | Nikkor 17-55/2.8 | ISO 200 | 1/60 sec | f2.8 | -1/3 belichtingscompensatie | 17mm | ingeflitst met SB-800
In Capture NX2: Picture control op vivid, kleursturingspunt om achterste persoon wat op te lichten, beetje poetswerk, high pass sharpen

2. Around The Jukebox - the gear
Afbeelding
D300 | Nikkor 17-55/2.8 | ISO 200 | 1/60 sec | f2.8 | -1/3 belichtingscompensatie | 17mm | ingeflitst met SB-800
In Capture NX2: Picture control op vivid, kleursturingspunt om de drum wat op te lichten, ietsje recht moeten zetten, beetje poetswerk, high pass sharpen

Ze waren erg blij met het resultaat. Wat vinden jullie?
Graag uw deskundig commentaar...! :-)

ALE
Clublid
Clublid

Re: Around The Jukebox

Bericht door ALE » do okt 01 2009 11:25 pm

Deskundig commentaar geven kan ik niet, daar zijn andere mensen veel beter in. Je eerste foto vind ik heel apart. Gelukkig geen vertekening op 17mm. Jammer dat je niet net een klein stapje naar achter had kunnen zetten om zodoende iets meer van de sax en de hand van de linker man te zien. De tweede foto is ook niet mis mee, integendeel.

Nu het flitslicht en je instellingen. Ik begrijp niet helemaal waarom je EV -1/3 hebt gekozen, ISO 200 en een sluitersnelheid van 1/60e.
Sluitersnelheid heeft tot op zekere hoogte, geen invloed op de flitsbelichting. Hierdoor ben je instaat om een betere balans te verkrijgen tussen het aanwezige licht en flitslicht. Bij TTL flits zal camera en flitser de combinatie diafragma en ISO instelling gebruiken om de hoeveelheid flitslicht te bepalen. Hierdoor wordt de mogelijkheid geschapen dat je met de sluitersnelheid de controle krijgt over het omgevingslicht. Door de sluitersnelheid binnen aanvaardbare grenzen te verlagen ben je aardig instaat om het aanwezige licht te registreren waardoor je de sfeer kunt vastleggen zonder dat dit door het flitslicht te niet wordt gedaan (zogenaamde “platflitsen”). Je hebt op beide foto's de belichting voor de gehele foto aangepast door je EV waarde op de camera te verlagen. Ja had misschien beter je sluitersnelheid kunnen verlagen, zeg 1/40e en met de ISO (800) en diafragma je flitslicht moeten regelen. Dan "knijp" je het flitslicht van je SB-800 met zeg 1 stop tot misschien wel -1,7. Uiteraard zet je het Balance light (BL) op de flitser uit.

Last, en dit geldt ook voor beide foto's, bouncen of je flitser van de camera geeft een belichting die mijn inziens mooier (zachter) is. Dan had je het flitslicht op de gitaar en jukebox mee voorkomen (hoek van inval is hoek van terugkaatsing), iets meer diepte in je foto verkregen en op je eerste opname waren de gezichten van de heren nog natuurlijker over gekomen.

Maar Onno, de beste stuurlui staan aan wal en ik ben zo'n kwaker. De opnamen zijn zondermeer mooi te noemen, zie het bovenstaande als een paar tips waar je hopelijk in de toekomst iets mee kan gaan experimenteren.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » vr okt 02 2009 3:20 pm

Bedankt voor je uitleg en tips, Arthur. Daar ga ik zeker mee aan de gang!!

Foto 1 is redelijk snel en intuïtief genomen. Veruit de beste uit een serie van een stuk of vijf. De saxofoon valt inderdaad voor een heel groot deel buiten beeld. Ik twijfel een beetje of dat jammer is of juist niet. Verder uitgezoomd zou deze ook net teveel aandacht kunnen trekken.
Maar we zullen het nooit weten. :?

Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik vooral op de gezichten heb gelet bij het kaderen. Ik heb er wel voor gezorgd dat de saxofoon in beeld was maar niet heel bewust. In een volgend geval ga ik zeker wat ruimer kaderen. Beter iets teveel dan te weinig op de foto.
Afknippen kan altijd, bijknippen niet. :-)

Wat betreft het inflitsen moet ik met het schaamrood op de kaken toegeven dat de flitser op TTL/BL stond. Aan de hand van wat test-shots heb ik vanwege uitbleken de belichting 1/3 gereduceerd.
Ik moet duidelijk nog eens in de leer bij je... 8)

Robin
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Robin » vr okt 02 2009 7:10 pm

Onno schreef:Ik moet duidelijk nog eens in de leer bij je... 8)
Dan ben je niet de enige :wink2:

Leuke foto's Onno, zoals al aangegeven is is het jammer van de Saxofoon 8) (bespeel dit instrument namelijk zelf :wink2: )
Alleen de Gitarist is erg licht waardoor het witte overhemd bijna geen detail meer heeft. (dit kan ook aan mijn nog niet gekalibreerde nieuwe laptop leggen)
Greetz... Robin

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » vr okt 02 2009 8:21 pm

tips heb je al van arthur...ook iedeaal voor anderen trouwens...waaronder ikzelf !

foto 1...ja super...ook al heb je hem snel genomen...ik vind hem gaaf
misschien nog wat glimmers wegwerken met photoshop
maar gitarist met zijn "brood" smoeltje...de krappe uitsnede...diepteverloop...helemaal goed

foto 2...inderdaad jammer van de flisweerkaatsing...

Arend

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Boldey » za okt 03 2009 1:24 am

Ik vind de eerste heel gaaf! Beter dan veel geposeerde bandfoto's, knap hoor. Ik vind m ook echt rock n rolllll!

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za okt 03 2009 8:09 am

Héél mooi! Sfeertje klopt helemaal.
Hij (nr1) kan zo op een cd-hoes.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”