Split Image Focus Screen, wie kent deze?
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Eeuw, respect ! Je vat het sportief op en je laat zien hoe het eruit ziet. Ik blijf het lullig vinden voor je en baal er nog steeds van dat ze nog geen Katz Eye maken voor de D3. Met de D2x heb ik er heel veel plezier van gehad namelijk.
Je zou anders eens een keer bij een meeting een body met Katz Eye moeten proberen.
gr. Michael
Je zou anders eens een keer bij een meeting een body met Katz Eye moeten proberen.
gr. Michael
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- Eeuw
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik ben inderdaad heel benieuwd, maar 1000 km heen en 1000 km terug... kan ik hem beter meteen bestellen, denk je ook niet..?
Neem jij mijn D200 mèt Katz en ik jouw D3 tot dat er eentje voor beschikbaar is.. ok?

Neem jij mijn D200 mèt Katz en ik jouw D3 tot dat er eentje voor beschikbaar is.. ok?
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
- Léon Obers
- Forumlid
Als je een hulpmiddel zoekt om goed je beeld handmatig te kunnen scherpstellen, zou je ook kunnen denken aan een 2x vergrotend loepje zoals *hier te vinden is*.
Daar moet je voor de meeste Nikon camera modellen dan nog wel voor een paar Euro (pakweg Euro 4-6) een plastic adaptertje erbij kopen om het ding ook op een vierkant oculair te kunnen schuiven inplaats van in een rond oculair te schroeven.
Het werkt heel goed. Echter alleen goed bruikbaar als je tijd hebt om scherp te stellen en je onderwerp statisch is. Je overziet slechts het middelste deel van het beeld. Daarna klap je het ding met een scharniertje opzij om het hele beeld weer te kunnen overzien.
Daar moet je voor de meeste Nikon camera modellen dan nog wel voor een paar Euro (pakweg Euro 4-6) een plastic adaptertje erbij kopen om het ding ook op een vierkant oculair te kunnen schuiven inplaats van in een rond oculair te schroeven.
Het werkt heel goed. Echter alleen goed bruikbaar als je tijd hebt om scherp te stellen en je onderwerp statisch is. Je overziet slechts het middelste deel van het beeld. Daarna klap je het ding met een scharniertje opzij om het hele beeld weer te kunnen overzien.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Sinds kort maak ik zo af en toe macro opnamen, vooral voor het macroraadseltje van deze club.. en dan heb ik toch wel moeite met scherpstellen. Ik denk dat dit een leuke tip is, dank je Léon!
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
- Léon Obers
- Forumlid
Bij Macro zou je ook nog kunnen denken aan een hoekzoeker. Die kun je ook op een 2x vergrotende waarde zetten. Zie je ook alleen het middendeel. Moet je er wel een van Nikon kopen. Zelf heb ik er een van "Hoodman", maar de kwaliteit ervan is slecht.
Een Nikon hoekzoeker kost echter behoorlijk wat. Ben je binnen niet al te lange tijd van plan bijv. een D300 te kopen, kun je beter de LiveView functie gebruiken.
Een Nikon hoekzoeker kost echter behoorlijk wat. Ben je binnen niet al te lange tijd van plan bijv. een D300 te kopen, kun je beter de LiveView functie gebruiken.
Re: Split Image Focus Screen, wie kent deze?
Hi all,
Ik ben reuze benieuwd of iemand al eens iets heeft besteld van http://www.focusingscreen.com/?
Hier kost een screen een fractie van wat mevr Katzeye er voor vraagt, een aangezien hij in mijn D40 moet, die ik niet meteen in waarde wil laten verdubbelen...
By the way, ik wil 'm, behalve voor focussering, ook graag gebruiken om mijn horizon eindelijk eens recht te krijgen...
Mijn keus zou dan dus ook http://www.focusingscreen.com/product_i ... cts_id=129 zijn, en daar betaal ik hier $78 voor, terwijl iets vergelijkbaars bij mevr. Katz Eye vlotjes $160 kost: http://www.katzeyeoptics.com/item--Niko ... d_D40.html
Dus, ervaringen zijn heel erg welkom.
Overwegingen trouwens ook.
Groet, Pim
Ik ben reuze benieuwd of iemand al eens iets heeft besteld van http://www.focusingscreen.com/?
Hier kost een screen een fractie van wat mevr Katzeye er voor vraagt, een aangezien hij in mijn D40 moet, die ik niet meteen in waarde wil laten verdubbelen...

By the way, ik wil 'm, behalve voor focussering, ook graag gebruiken om mijn horizon eindelijk eens recht te krijgen...
Mijn keus zou dan dus ook http://www.focusingscreen.com/product_i ... cts_id=129 zijn, en daar betaal ik hier $78 voor, terwijl iets vergelijkbaars bij mevr. Katz Eye vlotjes $160 kost: http://www.katzeyeoptics.com/item--Niko ... d_D40.html
Dus, ervaringen zijn heel erg welkom.
Overwegingen trouwens ook.
Groet, Pim
- Léon Obers
- Forumlid
De matglazen zouden aangepaste versies van matglazen zijn die uit de Nikon en Canon camerafabrieken komen:
Zie de Note rechts "Canon" of "Nikon Made", en het cameramodel waar het eigenlijk voor bestemd was. Ik zou er gerust voor gaan.
http://www.focusingscreen.com/privacy.php
Juist de versie met een grid. Dat soort type matgalzen (met grid) kocht ik altijd standaard al bij een camera voor zover je die lijntjes niet kunt inschakelen met een LCD overlay, zoals bij vele huidige nieuwe camera's.
Zie de Note rechts "Canon" of "Nikon Made", en het cameramodel waar het eigenlijk voor bestemd was. Ik zou er gerust voor gaan.
http://www.focusingscreen.com/privacy.php
Juist de versie met een grid. Dat soort type matgalzen (met grid) kocht ik altijd standaard al bij een camera voor zover je die lijntjes niet kunt inschakelen met een LCD overlay, zoals bij vele huidige nieuwe camera's.
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Ziet er best heel goed uit maar...
de meerwaarde van de Katzeyes is vermoedelijk de helderheid die hun speciale behandeling oplevert.
Niet voor iedereen elementair.
de meerwaarde van de Katzeyes is vermoedelijk de helderheid die hun speciale behandeling oplevert.
Niet voor iedereen elementair.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
Dank alvast voor jullie visies zo ver.
Blijft er nog één onduidelijkheid over: Wat houdt 'dichtslaan' precies in?
Ik kan me daar zo niets bij voorstellen?
En in welke situaties treed het op?
Is het wellicht de reden dat dergelijk screens niet meer in moderne camera's zitten en 'vroegâh' (in de tijd van MF) wel?
Ik heb er nog geen voorbeelden van kunnen vinden (maar ik kan niet zoeken zegt mijn vrouw, en ik mag het niet ontkennen van haar...
)
En als laatste; waarom zou ik een K3 kiezen ipv een FSB (wel allebei met gridlines, daar ging het in het begin al om)?
Zie hier de verschillen: http://www.focusingscreen.com/privacy.php
Blijft er nog één onduidelijkheid over: Wat houdt 'dichtslaan' precies in?
Ik kan me daar zo niets bij voorstellen?
En in welke situaties treed het op?
Is het wellicht de reden dat dergelijk screens niet meer in moderne camera's zitten en 'vroegâh' (in de tijd van MF) wel?
Ik heb er nog geen voorbeelden van kunnen vinden (maar ik kan niet zoeken zegt mijn vrouw, en ik mag het niet ontkennen van haar...

En als laatste; waarom zou ik een K3 kiezen ipv een FSB (wel allebei met gridlines, daar ging het in het begin al om)?
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik snap je vraag niet helemaal. Dichtslaan ??
In mijn D2x heb ik een Katzeye gehad. Daar had ik rasterlijnen in en een helder split-screen midden. Ik was daar super tevreden mee, erg goede kwaliteit, mooie fijne lijntjes met een laser aangebracht met een degelijke beschrijving erbij.
De D2x werd vervangen door een D3 waarvoor Katzeye geen Focus screen maakt. Dat vind ik nog steeds erg jammer, de kwaliteit ervan staat op eenzame hoogte en is vergelijkbaar met bv een E type matglas van Nikon zelf.
Nu heb ik een Brigtscreen die wel matglazen levert voor de D3 en de D3x. Ze zijn wat grover dan de Katzeye maar in ieder geval heb ik er nu weer een.
Dit is de URL http://brightscreen.com/styles2.html
Als Katzeye D3 screens vandaag op de markt zou brengen dan zou ik hem morgen bestellen.
In mijn D2x heb ik een Katzeye gehad. Daar had ik rasterlijnen in en een helder split-screen midden. Ik was daar super tevreden mee, erg goede kwaliteit, mooie fijne lijntjes met een laser aangebracht met een degelijke beschrijving erbij.
De D2x werd vervangen door een D3 waarvoor Katzeye geen Focus screen maakt. Dat vind ik nog steeds erg jammer, de kwaliteit ervan staat op eenzame hoogte en is vergelijkbaar met bv een E type matglas van Nikon zelf.
Nu heb ik een Brigtscreen die wel matglazen levert voor de D3 en de D3x. Ze zijn wat grover dan de Katzeye maar in ieder geval heb ik er nu weer een.
Dit is de URL http://brightscreen.com/styles2.html
Als Katzeye D3 screens vandaag op de markt zou brengen dan zou ik hem morgen bestellen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
- Eeuw
- Forumlid
- Contacteer:
Dichtslaan, ik weet niet precies waar je het vandaan hebt maar wat er in mij opkomt is het volgende:
Wanneer je fotografeert met een niet zo lichtsterke lens, bijvoorbeeld een f3.5-5.6, en je hebt ook nog eens slechte lichtomstandigheden, dan komt het voor de één van de twee halve maantjes zwart wordt. Je kunt dan niet meet goed handmatig scherpstellen omdat je de twee gesplitste beelden niet meer op elkaar kunt krijgen omdat er eentje verdwenen is. En dat in een situatie dat je het echt graag zou willen gebruiken...
Wanneer je fotografeert met een niet zo lichtsterke lens, bijvoorbeeld een f3.5-5.6, en je hebt ook nog eens slechte lichtomstandigheden, dan komt het voor de één van de twee halve maantjes zwart wordt. Je kunt dan niet meet goed handmatig scherpstellen omdat je de twee gesplitste beelden niet meer op elkaar kunt krijgen omdat er eentje verdwenen is. En dat in een situatie dat je het echt graag zou willen gebruiken...
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
- Léon Obers
- Forumlid
Het "dichtslaan" van instelwiggen (het zwart worden) in een matglas is inderdaad afhankelijk van onder andere de lichtsterkte, maar verder ook van de schuinte van de ingeslepen wiggen wat weer gerelateerd is tot de brandpunt van een objectief.
Vroeger maakte Nikon verschillende matglazen met aangepaste instelwiggen / microprisma's die dan optimaal voor een bepaald brandpunt-gebied waren afgestemd. Optimaal voor het groothoekgebied, normaal tot matig tele, en het extreem tele-gebied.
Vroeger maakte Nikon verschillende matglazen met aangepaste instelwiggen / microprisma's die dan optimaal voor een bepaald brandpunt-gebied waren afgestemd. Optimaal voor het groothoekgebied, normaal tot matig tele, en het extreem tele-gebied.
- Léon Obers
- Forumlid
Let dan met name op de foto's verderop. Ik zie verschil in het oppervlak van de microprisma's en de grootte van de microprisma's zelf. Verder ook een kleinere of grotere cirkel voor de instelwig.Pim K schreef: En als laatste; waarom zou ik een K3 kiezen ipv een FSB (wel allebei met gridlines, daar ging het in het begin al om)?
K3 Die heeft tevens nog een extra ingegraveerde cirkel (niet op de foto te zien)

FSB

Hmm, dat dichtslaan lijkt me duidelijk.
Was dat vroeger ook al zo?
Welk screen ik zou moeten kiezen is me echter nog niet duidelijk.
Vrouwe Pecunia wil me graag een FSB laten kopen, maar ik denk dat die extra dollars vast ergens goed voor zijn...
ZOu die instelcirkel van beide screens inderdaad van maat verschillen?
Vragen, vragen vragen...
Was dat vroeger ook al zo?
Welk screen ik zou moeten kiezen is me echter nog niet duidelijk.
Vrouwe Pecunia wil me graag een FSB laten kopen, maar ik denk dat die extra dollars vast ergens goed voor zijn...
ZOu die instelcirkel van beide screens inderdaad van maat verschillen?
Vragen, vragen vragen...